presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2013:

Design redder havets helter

  Publisert: 02.04.2013 08:27 - av  Henning Poulsen

Redningsselskapet og Tangram Design er nominert til Hedersprisen for god design for førstnevntes nye visuelle identitet.

Oslo: Redningsselskapets nye visuelle identitet har gitt medlemsrekord og økt giverglede. Nå er livredderne nominert til Hedersprisen for god design sammen med Tangram Design.

Redningsselskapet er nominert sammen med Blaaster Wind Technologies, Loyds Industri og Stay. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.

 

Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.

 

Ansiktsløft for 120 år gammel livredder

Det finnes 250 000 registrerte fritidsbåter i Norge samt flere tusen fiskeskøyter, og når disse kommer i havsnød må Redningsselskapet trå til for å berge liv og verdier. I løpet av drøyt 120 år har stiftelsens frivillige reddet 6500 liv til havs, men etter hvert sto Redningsselskapet i fare for å sakke akterut som en moderne og viktig samfunnsaktør. De mange ulike og til dels utdaterte varemerkene og identitetene hadde mer til felles med seilskutetiden enn med vannjetalderen. Noe måtte gjøres!

 

– Bruken av varemerker og navn sprikte veldig og vi fremsto som rotete. Vi brukte en rekke navn, som NSSR, Norsk Selskap Til Skipsbrudnes Redning og Kystpatruljen, og dette skapte forvirring i markedet. Vi trengte å ta en tydeligere posisjon som profesjonell sjøredder, sier markedsdirektør Ingrid Svendsen i Redningsselskapet.

 

Forankret i toppen, involverte alle

Markedsavdelingen ønsket en enklere, yngre og mer energisk profil for å appellere til flere givere, og fikk med ledergruppen på laget.

 

– Med ledelsen i ryggen fikk vi involvert hele organisasjonen i prosessen med å skape ny identitet. Parallelt med dette jobbet vi med Tangram om designutviklingen. De forsto og respekterte den interne skepsisen til å forandre på profilen, og hjalp oss med å forklare hva endringene innebar og hvorfor de var nødvendige, sier Svendsen.

 

Tøff kamp om kronene

Bjørn Rybakken, som er designer og kreativ leder i Tangram Design, forteller at konkurransen mellom humanitære organisasjoner har eskalert de siste tiårene. En organisasjon som oppfattes som utdatert taper kampen om kronene og oppmerksomheten. Det viktig å vise at man følger med i tiden og er relevant.

 

– Det er sjelden folk flest ser en redningsskøyte i aksjon, så den visuelle identiteten blir organisasjonens ansikt. Her var Redningsselskapet på vikende front. Som livreddere var de i toppklasse, med moderne utstyr, båter og søketeknologi, men det visuelle kommuniserte ikke dette, forklarer Rybakken.

 

Reddet historien

En viktig forutsetning for å lykkes med endringene har ifølge Rybakken vært å ikke kaste vrak på Redningsselskapets 120 år gamle historie. Tvert imot var det viktig å bevare og spille på tradisjonen i den nye identiteten, men forenkle den og gi den kraft, modernitet og funksjonalitet. Både fargene og det karakteristiske korset er videreført fra den gamle profilen.

 

Den nye identiteten har løftet nivået på alt fra båter og uniformer til tv-kampanjer, trykksaker og nettsider, og har gitt havets helter ny vind i seilet. Nå øker givergleden, flere frivillige vil jobbe for dem og medlemstallene er rekordhøye. Det er også antall registrerte båter i Småbåtregisteret, som drives av Redningsselskapet. 70 prosent av alle oppdrag via Hovedredningssentralen går i dag til Redningsselskapet.

 

– Redningsselskapet ser i dag ut som en viljesterk, ung person, ikke som en gammel sjøulk med langt skjegg og snadde, konkluderer Rybakken.

 

Hedersprisen for god design deles ut 17. april på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo under Designdagen 2013. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser skal deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2013: http://www.norskdesign.no/designdagen/et-magisk-moete-mellom-design-og-innovasjon-article23061-9007.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Redningsselskapet, markedsdirektør Ingrid Svendsen, mobil 900 56 451

* Tangram Design, kreativ leder Bjørn Rybakken, mobil 902 05 982

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

 

 

Bildetekst1:

Redningsselskapet og Tangram Design er nominert til Hedersprisen for god design for førstnevntes nye visuelle identitet.

 

Bildetekst2:

– Stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl i Norsk Designråd. Her sitter hun og kollega Line Aandal Røijen (t.h.) på postbilen Loyds Paxter, iført bekledning fra Redningsselskapet. Foto: Johnny Syversen

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2013

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Stay.com
Bedrift: Stay AS
Design: Unfold

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/stay-com-article24073-621.html


Produkt: Loyds Paxster
Bedrift: Loyds Industri og Posten Norge
Design: Loyds Industri og Eker Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/loyds-paxter-article24070-621.html


Produkt: Blaaster DL101
Bedrift: Blaaster Wind Technologies
Design: Inventas Trondheim

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/blaaster-dl101-article24069-621.html


Produkt: Ny visuell identitet
Bedrift: Redningsselskapet
Design: Tangram Design

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/redningsselskapet-article24074-621.html

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Redningsselskapet_skoyte.jpg 15,94 kB (7016x4961)
Bilde - vedlegg til sak hovedbilde.jpg 3,94 kB (5384x3592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2013 08:27
Teknisk løsning ZEVS AS