Pressenytt! / Artikler / Design / Oslo er Norges designhovedstad (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

Merket for god design 2013:

Oslo er Norges designhovedstad (SPERREFRIST TIL KL 18.00)

Publisert: 17.04.2013 07:30

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd. Foto: Øivind Haug

Norwegian Property og Bleed har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for den nye visuelle profilen til Aker Brygge. Foto: Andreas Kleiberg

Ruter og Shortcut har fått Merket for god design for RuterReiser på iPhone. Foto: Charlotte Førli

Oslo: Ruters iPhone-applikasjon holder styr på hovedstadens svimlende antall busser, baner, tog og ferger. Norwegian Property bruker design for å rette opp inntrykket av Aker Brygge som dyrt og utdatert. Hemmeligheten bak Flytogets snart 15 år lange suksesshistorie er tjenestedesign. Dette er blant de 19 bedriftene og 24 designbyråer fra Oslo som i kveld mottar det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Flytoget: 80 ganger til og fra månen

67 millioner passasjerer. 96 prosent fornøyde kunder. En tilbakelagt reisevei som tilsvarer fram og tilbake til månen 80 ganger. Flytoget er et av Norges beste eksempler på vellykket tjenestedesign.

 

– Det betyr veldig mye for oss å motta denne utmerkelsen for nettopp tjenestedesignen vår, for den har vi jobbet kontinuerlig med i nesten 15 år. Vi bruker tjenestedesign for å gjøre alt enklere og mer intuitivt for kunden, sier Lena Angela Nesteby, markeds- og kommunikasjonssjef i Flytoget.

 

Da Stortinget utpekte Gardermoen som ny hovedflyplass i 1992, ble det samtidig bestemt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet til og fra. Høsten 1998 fraktet Flytoget sine første passasjerer til Oslo Lufthavn.

 

Stressfri oase

– Turen med Flytoget er bare en liten del av kundens reise. Vårt mål er å gjøre denne delen så sømløs som mulig. Vi leter derfor hele tiden etter måter vi kan bli enda bedre på. Vi stopper aldri opp og sier at nå er vi ferdige, forteller Nesteby.

 

Listen over designere som har bidratt ligner en ”hvem-er-hvem”-bok over bransjens mest kjente navn de siste tiårene: Per Spook, Bruno Oldani, Terje Meyer og Enzo Finger, for å nevne noen.

 

Mange og jevnlige avganger betyr at reisende ikke trenger å forberede turen til og fra flyplassen. Om bord er togene en stressfri oase, et sted der passasjerene kan koble av. Eller koble på. Trådløst nettverk og stikkontakter ved alle setene er én av forbedringene som har kommet underveis.

 

Først i verden med billettløs reise

Flytoget var det første toget i verden med billettløse reiser. Passasjerene trenger bare å trekke kredittkortet før avreise og igjen ved ankomst for å motta kvittering. Hjelpsomme verter, en oversiktlig nettside og en nyttig mobilapplikasjon er også verktøy for å skape gode kundeopplevelser.

 

Internt er kundefokuset selve limet i organisasjonen. Derfor har alle Flytogets 350 ansatte, selv administrerende direktør, alltid refleksvest og taxirekvisisjoner liggende klart i vesken i tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse. Mister kunden flyet betaler Flytoget for ny reise. – Slike tiltak koster, men vår erfaring er at positive kundeopplevelser lønner seg på sikt, forklarer Nesteby.

 

Flytoget har vært en passasjersuksess fra dag én, og siden 2000 har Flytoget oppnådd en årlig passasjervekst på minst 3,5 prosent. Hver tredje person som reiser til eller fra Oslo Lufthavn velger Flytoget som transportmiddel. Dette gjør høyhastighetstoget til den viktigste brikken i den politiske målsetningen om en kollektivandel på 60 prosent til og fra hovedflyplassen.

 

Ruter: Banebrytende applikasjon

Da Ruter kjøpte opp Trafikanten var det en naturlig konsekvens at den populære Trafikanten-applikasjonen også måtte skifte navn. Ti måneder etter relanseringen av RuterReise er applikasjonen lastet ned totalt 320 000 ganger på iPhone.

 

– Da den første Trafikanten-applikasjonen kom i 2008 var det nok ingen som visste hvor stort dette kom til å bli. Vi var blant de første i Norge som lagde en tjeneste der kundene kunne sjekke hvor-som-helst og når-som-helst. Dessuten var vi blant de aller første som lagde en norsk applikasjon for iPhone, forteller Jarl Eliassen, administrerende direktør i Ruter.

 

Designer gode brukeropplevelser

RuterReise er en nyttetjeneste svært mange mennesker i Oslo og Akershus er helt avhengig av i hverdagen. Applikasjonen inneholder reiseplanlegger, avviksinformasjon, rutetider og sanntid. Eliassen forteller at selv om det ligger mye teknikk bak en god reiseplanlegger, er design en avgjørende faktor for å skape gode brukeropplevelser.

 

– Kollektivtilbudet i Oslo og Akershus inkluderer t-bane, buss, trikk, tog og båt, og er svært omfattende. Det kan være vanskelig å få en skikkelig oversikt, særlig for nye brukere. Derfor bruker vi mye krefter på å tilrettelegge informasjonen på en enklest mulig måte, sier han.

 

Designbyrået Shortcut har de siste fem årene hjulpet Trafikanten og senere Ruter med å gjøre applikasjonen mest mulig brukervennlig. En viktig forutsetning har vært at kun informasjon som er nødvendig blir vist, og at navigasjonen på applikasjonen gjøres så intuitiv og oversiktlig som mulig.

 

– På en mobiltelefon er det fort gjort at informasjonen forsvinner i et dypt navigasjonshierarki eller blir klumpet sammen på en måte som gjør den uleselig. Vi bruker blant annet GPS, søkehistorikk og favorittmeny for at den mest aktuelle informasjonen er tilgjengelig hele tiden, sier Eliassen.

 

En ny funksjon gjør at brukere kan planlegge reisen direkte fra kartet i applikasjonen. Fargekontraster og symbolbruk gjør at RuterReiser også kan brukes av blant andre svaksynte og turister.

 

Norwegian Property: Vil skape et samlet og levende Aker Brygge

Opptil 12 millioner mennesker besøker Aker Brygge hvert år. På tross av de imponerende besøkstallene er handelen synkende. Selv ikke blant de som bor og jobber der er Aker Brygge den foretrukne handelsdestinasjonen. Noe måtte gjøres for å forandre inntrykket av dyre eiendommer og et utdaterte og sprikende kjøpesenter, og skape en samlet og levende bydel.

 

– Det var behov for å tilføre merkevaren Aker Brygge noe nytt og solid. Både for å appellere sterkere til de som bor og jobber her og for å tiltrekke oss nye og spennende leietakere både innen handel og kontor, sier Herman Dyrø, markedssjef i Norwegian Property, eier av Aker Brygge.

 

Design er frontlinjen

Etter ferdigstilt ombygging er målet at omsetningen fra handel, servering og underholdning skal øke fra 1,2 til 1,5 milliarder kroner årlig, og at Aker Brygge skal tiltrekke seg ytterligere 2,5 millioner besøkende.

 

– På vei mot dette målet er design selve frontlinjen og ikke minst bæreren av merkevarens troverdighet. Publikum møter ofte de visuelle og estetiske elementene ved en merkevare først, og selv om det kan ligge godt innhold bak mindre god design vet vi alle hvor viktig førsteinntrykket er, understreker Dyrø.

 

Setter ny standard

Designbyrået Bleed ble hentet inn for å bidra både med grafisk og strategisk design. Sammen med Norwegian Property utviklet de et formuttrykk som spiller på områdets historie som handelsknutepunkt siden 1854. Kontrastene mellom gamle bygninger og hypermoderne fasader inspirerte designerne til å kombinere materialer som emalje, akryl, messing og skinn. Aker Brygge har også fått en egen spesiallaget font som er svært gjenkjennelig og minner om stedets rike håndverkstradisjoner.

 

Resultatet er en ny visuell profil som reposisjonerer Aker Brygge i markedet. Profilen spiller en viktig rolle i den omfattende ombyggingen området skal igjennom fram mot 2015, en modernisering som vil koste 1,5 milliarder kroner. Den nye profilen skal både hindre omsetningsstopp i ombyggingsperioden og tydelig vise hvor prosjektet er på vei.

 

– Den visuelle profilen ble utviklet svært tidlig i planleggingen av nye Aker Brygge, og har bidratt til å sette en tydelig standard på både kvalitetsnivå og estetisk retning. Vi opplever at profilen imponerer potensielle leietakere og skrur opp forventningene til hvordan fremtidens Aker Brygge skal bli, påpeker Dyrø.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKSER:

Oslo-bedrifter som får Merket for god design 2013:

(Til redaksjonen: For å få tilsendt casene under, send en e-post til henning@pressenytt.no)

 

Produkt: A Flying Start

Bedrift: Flying Culinary Circus

Design: Accendo, Forest

 

Produkt: Konfirmantbibelen

Bedrift: Bibelselskapet

Design: Handverk (*)

 

Produkt: Douchebags

Bedrift: Db Equipment

Design: Per Finne Industridesign (*)

 

Produkt: EVRY – Bring information to life

Bedrift: EVRY

Design: Scandinavian Design Group

 

Produkt: Baronesse-serien

Bedrift: Fargerike Norge

Design: Panorama Design

 

Produkt: Flytoget

Bedrift: Flytoget

Design: Flytoget

 

Produkt: Glamox C75-P

Bedrift: Glamox

Design: Hareide Design

 

Produkt: Grilleriet

Bedrift: Grilleriet

Design: Uniform Strategisk Design

 

Produkt: H2 Flow Jacket

Bedrift: Helly Hansen

Design: Helly Hansen

 

Produkt: Melkerampa

Bedrift: Melkerampa

Design: Scandinavian Design Group

 

Produkt: Norsk musikkarv

Bedrift: Norsk musikkarv

Design: Tank Design Oslo

 

Produkt: Gilde Langtidsmørnet

Bedrift: Nortura

Design: Designhouse Lund & Partnere

 

Produkt: Aker Brygge

Bedrift: Norwegian Property

Design: Bleed

 

Produkt: OFV Kjøretøydata

Bedrift: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Design: Thomas Hegge, Magnus Cederholm

 

Produkt: RuterReise for iPhone

Bedrift: Ruter

Design: Shortcut

 

Produkt: HÅG SoFi

Bedrift: Scandinavian Business Seating

Design: Powerdesign

 

Produkt: Stay.com

Bedrift: Stay

Design: Unfold

 

Produkt: The Lab Series

Bedrift: Swedish Match Norge

Design: Frank Kommunikasjon

 

Produkt: Stoop

Bedrift: Vestre

Design: JDS (*)

 

 

 

 

 

Produkt: SX20 Quick Set

Bedrift: Cisco (*)

Design: Designit

 

Produkt: DEFA SmartCharge

Bedrift: DEFA (*)

Design: Work

 

Produkt: Resolve

Bedrift: Resolve (*)

Design: Neue Design Studio

 

Produkt: Bergans gjenbruksemballasje for ullundertøy

Bedrift: Bergans Fritid (*)

Design: Panorama Design

 

Produkt: Rein – Helten på vidda

Bedrift: Markedsutvalget for reinkjøtt (*)

Design: Strømme Throndsen Design

 

Produkt: Variér Active

Bedrift: Variér Furniture (*)

Design: Alf Tveit Design

 

Produkt: Grans produktserie

Bedrift: Grans Bryggeri (*)

Design: Frank Kommunikasjon

 

Produkt: Grans Jul

Bedrift: Grans Bryggeri (*)

Design: Frank Kommunikasjon

 

(* Ikke fra Oslo)

 

Dette er Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

Bildetekster:

Flytoget har fått Merket for god design av Norsk Designråd.

 

Norwegian Property og Bleed har fått Merket for god design fra Norsk Designråd for den nye visuelle profilen til Aker Brygge.

 

Ruter og Shortcut har fått Merket for god design for RuterReiser på iPhone.

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Flytoget, markeds- og kommunikasjonssjef Lena Angela Nesteby, mobil 480 10 351

* Norwegian Property, markedssjef Herman Dyrø, mobil 930 30 365

* Ruter, administrerende direktør Jarl Eliassen, mobil 901 40 990

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Flytoget3 foto Oivind Haug.jpg 13,83 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak Aker Brygge1 foto Andreas Kleiberg.jpg 15,35 MB (7016x4961)
Bilde - vedlegg til sak RuterReise3 foto Charlotte Førli.jpg 8,88 MB (4429x5906)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS