presseticker

Skip to main content

Nesten 20 millioner kaffefyllinger

  Publisert: 27.12.2015 10:00 - av  Henning Poulsen

FORNØYD KUNDE. En kaffetørst, festkledd kunde forsyner seg med varm drikke ved Statoil E6 Minnesund. Foto: Statoil E6 Minnesund

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: Landets Statoil-stasjonene fylte om lag 19,9 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i landet ble det fylt så mye som på Statoil E6 Minnesund.

– Ingenting slår sort, nykvernet kaffe i popularitet, med cafe latte på en god andreplass. Vår aller største målgruppe er folk i farta – arbeidsfolk og pendlere – som kommer inn for å få seg en kopp god kaffe, forteller en stolt Anniken Strand, stasjonsdriver ved Statoil E6 Minnesund i Akershus.

 

Statoil Lier E18 i Buskerud kom på andreplass, mens Statoil Grelland E18 i Vestfold havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 290 000 kopper med varm drikke ved Minnesund-stasjonen. Strand mener både Statoilkoppen, som gir gratis påfyll hele året, og Statoils nye kaffekonsept, har mye av æren for at kjeden vinner kaffekampen både lokalt og nasjonalt. – De nye maskinene gir en kaffe som utklasser de fleste av våre konkurrenter. Det er tilbakemeldingen vi får fra våre kunder, sier hun.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Norge:

1. Statoil E6 Minnesund

2. Statoil Lier E18

3. Statoil Grelland E18

4. Statoil Furuset E6

5. Statoil Økern

6. Strandtorget

7. Storebaug E6

8. E6 Berger

9. Vestby Nord E6

10. Nykirke

 

 

Bildetekster:

FORNØYD KUNDE. En kaffetørst, festkledd kunde forsyner seg med varm drikke ved Statoil E6 Minnesund. Foto: Statoil E6 Minnesund

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak akershus minnesund fornøyd kunde.jpg 18,12 kB (3264x2448)
Bilde - vedlegg til sak 1 blaa_kopp_2016.jpg 2,52 kB (471x768)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 2,00 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 3 staal_kopp_02.jpg 641,28 kB (1178x1920)

Publisert: 27.12.2015 10:00
Teknisk løsning ZEVS AS