presseticker

Skip to main content

27 000 tonn emballasje under juletreet

  Publisert: 18.12.2014 07:30 - av  Henning Poulsen

RESIRKULER JULEKVELDEN. Årets julehandel er pakket inn i over 27 000 tonn emballasje. Foto: YayMicro/Sandralise

Oslo: Vi legger ikke bare gaver under treet. Årets julehandel er pakket inn i over 27 000 tonn papp og plast. – Ikke glem miljøvanene på julaften, oppfordrer emballasjeekspert.

Tusenvis av kassaapparater ringer julen inn i hele desember. Detaljhandelen kommer til å omsette for nesten 53 milliarder kroner denne måneden. Hver og én av oss kommer i snitt til å bruke 10 350 kroner på julehandel, ifølge beregninger gjort av Virke.

 

Grønt Punkt Norge har på vegne av Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK) regnet på hvor mye emballasje som brukes på å beskytte og pakke inn alle disse varene. Anslaget ligger på over 27 000 tonn emballasje, eller 5,5 kilo per nordmann.

 

– Julens biprodukt er enorme mengder med emballasje. Dette stiller krav til oss som gode, miljøbevisste borgere. Lag et opplegg for sortering av emballasje på julaften, og la dette være din julegave til miljøet, oppfordrer Kari Bunes i NOK.

 

– Emballasje er nødvendig

Hun vil ikke være med på noe hylekor rundt emballasjemengden.

 

– Noe av all denne emballasjen som brukes er nok unødvendig, men jeg vil understreke at emballasje har en viktig funksjon. Riktig emballasje gjør at julegaven din er i god stand når du pakker den opp, selv om den kanskje har tilbrakt et døgn i et fullstappet bagasjerom på en bil som er kjørt over fjellet. En ødelagt flatskjerm har et enormt mye større miljømessig fotavtrykk enn emballasjebruken, særlig dersom emballasjen i tillegg gjenvinnes, påpeker Bunes.

 

Vil ha emballasjeinnovasjon

Optimeringskomiteens oppgave er å motivere til forbedringer og nyvinninger innen emballasje. Kari Bunes er opptatt av at produsentene satser på å utvikle mest mulig hensiktsmessig emballasje.

 

– Det handler om å hele tiden utvikle emballasje som beskytter varen godt nok, har lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning, og best mulighet for materialgjenvinning, sier hun.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

RESIRKULER JULEKVELDEN. Årets julehandel er pakket inn i over 27 000 tonn emballasje. Foto: YayMicro/Sandralise

 

 

Kontaktpersoner:

* Den Norske Emballasjeforening, Kari Bunes, mobil 95 14049 73

* Den Norske Emballasjeforening, Yngve Krokann, mobil 90 09 38 33

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

Om optimering av emballasje:

Emballasjeoptimering er kontinuerlige forbedringer av emballasjen i hele verdikjeden som opprettholder tilstrekkelig beskyttelse av den emballerte varen med lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning og høyest mulig grad av materialgjenvinning og energiutnyttelse.

 

Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité har representanter fra: Dagligvareleverandørenes Forening, Dagligvarehandelens Miljøforum AS, Den Norske Emballasjeforening (DNE), Grønt Punkt Norge AS, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og NHO mat og drikke, Norsk Drikkekartong informasjon og Norsk Industri.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak julegaver.jpg 73,97 kB (3168x4752)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.12.2014 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS