presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsinnsatsen i Oppland

  Publisert: 16.12.2015 07:30 - av  Henning Poulsen

PAKKER SKILT. Lagerarbeider og pakkeanlegg hos Euroskilt på Vingrom.

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Euroskilt er én av de 196 bedriftene i Oppland som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Oppland og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

Slipper milliardavgift

– Gjennom vårt medlemskap tar vi ansvar for emballasjen som vi sender ut i markedet. Vederlagsordningen gjennom Grønt Punkt koster det norske næringslivet rundt 290 millioner kroner årlig, og bidrar til gjenvinning av cirka 90 prosent av emballasjen som tilføres det norske markedet. Alternativet ville vært en statlig miljøavgift som ifølge NHO-beregninger ville kostet næringslivet 2-3 milliarder kroner hvert år, sier Arne Dag Nummedal, HMS-sjef i Euroskilt.

 

Skiltprodusenten med hovedkontor på Vingrom i Lillehammer kommune bruker om lag 1,2 tonn plast og 5,8 tonn pappemballasje årlig. Nummedal forteller at miljø og bærekraft spiller en sentral rolle hos Euroskilt.

 

– Vårt relativt nye produksjonsanlegg på Vingrom varmes opp ved hjelp av jordvarme, og takket være ny produksjonsteknologi utstyres skiltene våre med et UV-filter som gjør at fargene holder lenger. I tillegg har vi utviklet og patentert en ny teknologi for mer energieffektive innvendig belyste skilt. Et parkeringshus med hundre lysskilt vil med dagens strømpriser kunne spare én million kroner over sju år ved å bytte ut disse med vårt produkt, sier Nummedal.

 

Euroskilt har vært Grønt Punkt-medlem siden 2011.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Euroskilt og de andre 195 bedriftene i Oppland for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekster:

PAKKER SKILT. Lagerarbeider og pakkeanlegg hos Euroskilt på Vingrom.

 

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* Euroskilt, HMS- og KS-ansvarlig Arne Dag Nummedal, tlf. 57 69 89 63

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS