presseticker

Skip to main content

Feirer 90-årsdag med ursterke klokketall

  Publisert: 13.06.2013 08:12 - av  Henning Poulsen

Urmaker Bjerke, her ved daglig leder Halvor Bjerke, feirer 90 år. Så langt i år leverer den tradisjonsrike bedriften omsetningsvekst på omkring 20 prosent. Foto: Urmaker Bjerke

Oslo: I dag er det 90 år siden Urmaker Bjerke åpnet dørene for aller første gang. Siden den gang har den tradisjonsrike virksomheten solgt flere hundretusen klokker til tidsopptatte nordmenn og turister.

– Dette er en stor dag for oss. Vi er stolte over historien vår, samtidig som vi alltid tenker fremover. Derfor bruker vi jubileumsdagen vår til å lansere et nytt merke i Norge, IWC. Denne produsenten tilhører toppsjiktet av sveitsisk urmakerkunst, sier daglig leder Halvor Bjerke. Han gleder seg over en omsetningsvekst på omkring 20 prosent så langt i år.

 

International Watch Company (IWC) ble grunnlagt i Scharffhausen i Sveits i 1868, og tilhører en av verdens ledende eksklusive grupper: Richemont SA.

 

Klokketurister gir sterk vekst

Til tross for nedgangstider i store deler av verden er etterspørselen etter kvalitetsprodukter og eksklusive klokker fremdeles høy i Norge. – Alle satsningsmerkene våre selger godt, spesielt Rolex og Patek Philippe. Salget av ur til nordmenn har økt med 8-9 prosent så langt i år. Den største veksten er det faktisk tilreisende som står for, særlig turister fra Asia, forteller Bjerke.

 

På verdensbasis steg interessen for kvalitetsklokker med 3,3 prosent i 2012. Dette viser en årlig konsumentmåling foretatt av Digital Luxury Group. Mens interessen gikk ned i Europa, USA og Japan, fortsatte etterspørselen å stige i de såkalte BRIC-landene Brasil, Russland, India og Kina.

 

Startet urmaker etter bankkonkurs

I dag har Urmaker Bjerke fire forretninger i Oslo og Bergen samt landets mest omfattende urverksted. Urmakeren sitter på en bred portefølje bestående av noen av verdens mest eksklusive urmerker.

 

Grunnlegger Paul Bjerke åpnet en liten urmakerbutikk i Brugata i Oslo 13. juni 1923. Etter læretiden og et lengre utenlandsopphold hadde 31-åringen egentlig tenkt å kjøpe et urmakerverksted på Vikersund. Da banken gikk konkurs tapte ham sine oppsparte 7000 kroner, og måtte derfor starte en mer beskjeden virksomhet i hovedstaden.

 

I begynnelsen gikk det mest i lommeur og veggur, men Paul Bjerke var tidlig ute med å ta inn armbåndsur. Da krisen kom på 30-tallet satt han ikke og ventet på kundene, men ansatte agenter som oppsøkte industriarbeidere på lønningsdagen og solgte dem ur på avbetaling.

 

I 1933 åpnet Bjerke en filial ved Karl Johans gate – der urmakeren fremdeles har virksomhet i dag. Etter hvert kom tvillingsønnene Erling og Ragnar inn i driften. De tok viktige strategiske valg. Profesjonalisering og spesialisering styrket Bjerkes posisjon i Norge. Mot slutten av 70-tallet ble Urmaker Bjerke forhandleren til Rolex. Samtidig gjorde tredje generasjon sin entré, med Halvor Bjerke som eier. Fjerde generasjon har nå har begynt i firmaet.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

Urmaker Bjerke, her ved daglig leder Halvor Bjerke, feirer 90 år. Så langt i år leverer den tradisjonsrike bedriften omsetningsvekst på omkring 20 prosent. Foto: Urmaker Bjerke

 

Kontaktperson:

* Urmaker Bjerke, daglig leder Halvor Bjerke, tlf. 23 10 36 00, mobil 90 64 98 87

* Urmaker Bjerke, markedsansvarlig Lene Alfarrustad, tlf. 23 10 36 00, mobil 99 32 01 98

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak halvor bjerke.jpg 9,58 MB (3848x5624)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Urmaker Bjerke, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.06.2013 08:12
Teknisk løsning ZEVS AS