presseticker

Skip to main content

De betaler for gjenvinningsgildet i Vest-Agder

  Publisert: 16.12.2015 07:31 - av  Henning Poulsen

GJENBRUK. Jan Halvor Bransdal i Stormberg viser fram en gjenbrukbar kartong.

KLEMMER KARTONG. Ingvald Jessen foran en komprimator for papp og plast hos Hennig-Olsen Is.

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Hennig-Olsen Is og Stormberg er to av de 161 bedriftene i Vest-Agder som er med på å betale for gjenvinning av emballasjen vi bruker hver dag. Bak disse skjuler det seg en del gratispassasjerer.

Den norske emballasjedugnaden ble født for over 20 år siden, da Miljøverndepartementet og næringslivet ble enige om en frivillig returordning for emballasje. Siden den gang har en voksende skare bedrifter i Vest-Agder og resten av landet gjennom medlemskap i Grønt Punkt Norge tatt ansvar for emballasjen de sender på markedet og betalt for gjenvinning av om lag 500 000 tonn plastemballasje, glass-, metall- og emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

 

1750 tonn emballasje rundt isen

– Hittil i år har Hennig-Olsen Is brukt om lag 1750 tonn emballasje i forbindelse med iskremproduksjonen. All vår trykte emballasje utstyres med Grønt Punkt-merket i tillegg til relevante kildesorteringsmerker for å sikre korrekt kildesortering, sier Ingvald Jessen, logistikksjef for inngående varer i Hennig-Olsen Is.

 

Han forteller at iskremprodusentens motivasjon for å være medlem i Grønt Punkt er å opprettholde en ordning der næringslivet selv sørger for den nødvendige finansieringen av emballasjereturordningene.

 

– Vi har vært med helt fra starten, både fordi det hele tiden har vært viktig for oss å løse de miljømessige utfordringene vi står overfor og fordi det var nødvendig å få på plass en returordning for å unngå dyre løsninger fra det offentlige, sier Jessen. I dag er Hennig-Olsen Is også kontrollmedlem i Grønt Punkt.

 

Isprodusenten jobber også aktivt med emballasjeoptimalisering gjennom en arbeidsgruppe sammensatt av personer fra teknisk avdeling, produksjonen, lager, distribusjon og innkjøp. Sentralt i arbeidet står palleteringsprogrammet «Cape pack» Jessen forteller at når emballasjen allerede tidlig i innovasjonsprosessen optimaliseres gir dette store besparelser som både miljøet og bedriften tjener på.

 

Lønnsom gjenvinning

Stormberg har vært Grønt Punkt-medlem siden 2003. CR-ansvarlig Jan Halvor Bransdal er overbevist om at bærekraftig håndtering av emballasje både er samfunnsnyttig og lønnsomt.

 

– Vi prøver etter beste evne å redusere emballasjebruk og gjenbruke så mye som mulig, men vi er avhengige av at det eksisterer ordninger som kan ta seg av emballasjen vi ikke får nyttegjort oss av. Her er Grønt Punkt i en årrekke vært et naturlig valg for Stormberg, sier Bransdal.

 

Han forklarer at Stormberg blant annet sørger for at flere plagg legges i samme polybag når klærne transporteres fra Asia. Selskapet pakker også klær i større kartonger når det er mulig, slik at den totale kartongbruken går ned. Plast og papp som ikke gjenbrukes leveres til gjenvinning.

 

Gratispassasjerer i spleiselag

Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, roser Hennig-Olsen Is, Stormberg og de andre 159 bedriftene i Vest-Agder for å ta miljøansvar både for egen del, på vegne av kundene sine og indirekte for hele regionen.

 

– Grønt Punkt Norge er et selskap som drives uten krav til profitt, og avgiftene som medlemmene betaler går i sin helhet til kostnader forbundet med innsamling og gjenvinning av emballasje. De som er med på dette fortjener et klapp på skulderen. De står i sterk kontrast til de bedriftene som stiller seg utenfor emballasjedugnaden og dermed blir gratispassasjerer i et spleiselag der miljøet taper, sier Røine.

(Pressenytt)

 

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle til å ta miljøansvar gjennom Grønt Punkt-systemet.

 

Bildetekster:

GJENBRUK. Jan Halvor Bransdal i Stormberg viser fram en gjenbrukbar kartong.

 

KLEMMER KARTONG. Ingvald Jessen foran en komprimator for papp og plast hos Hennig-Olsen Is.

 

MILJØROS. – Medlemmene våre fortjener ros for støtten de gir til næringslivets emballasjedugnad, sier Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Her med Knud Einar Søyland fra Fjordland. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

* Henning-Olsen Is, logistikksjef for inngående varer Ingvald Jessen, mobil 994 55 180

* Stormberg, kommunikasjonsansvarlig Petter N. Toldnæs, mobil 922 11 995

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2015 07:31
Teknisk løsning ZEVS AS