Disse fem grønne prosjektene får millionstøtte – og de har én ting til felles

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) i DOGA sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.
– Skal bærekraft virke, må det også være attraktivt. Her er design et utrolig spennende verktøy. Når du kobler teknologi, adferd og innsikt i menneskers behov, får du løsninger som folk faktisk ønsker å ta i bruk. Slik får vi bærekraftige løsninger som folk vil ha, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Skarsvåg Boats: Seiler på plastavfall
Hver dag går tonnevis med plastavfall fra maritim sektor rett i forbrenningsovnene – hvis det da ikke havner i havet. Dette er sløsing med verdifulle, fullt brukbare materialer, mener Skarsvåg Boats.
I løpet av høsten planlegger de å komme i gang med produksjonen av det som blir verdens første båt i 100 prosent resirkulert havplast på Hitra. Nå vil Skarsvåg Boats utforske hvilke fremtidige muligheter som ligger i maritimt plastavfall, og om det går an å etablere en lokal, sirkulær verdikjede for lønnsom oppskalering av produksjonen av slike fartøy.
Med seg på laget har de designstudioet Dogleg. De skal lede en tverrfaglig prosess for å kartlegge tilgjengeligheten og egenskapene til maritim plast og hente innspill fra aktører i hele verdikjeden. Forskningsskipet REV Ocean og plastspesialistene AION skal delta i prosjektet.
Ifølge juryen er prosjektet et godt eksempel på hvordan design kan styrke bærekraftige forretningsmodeller og industriell innovasjon.
«Prosjektet tar utgangspunkt i reelle utfordringer og bygger på relevant erfaring. Her er det høy læringsverdi og gode utsikter for spredning og verdiskaping i maritim sektor. Uten støtte svekkes særlig arbeidet med brukerinnsikt og systemforståelse, som er avgjørende for å utvikle en treffsikker løsning,» uttaler juryen.
Prosjektet får 600 000 kroner i støtte fra DOGA.
Oleana: Ull med serviceavtale
Samtidig som miljøkravene til tekstiler blir flere og strengere, importerer vi nesten alt vi bruker fra fjerntliggende land. Bruk og kast er fremdeles normen: Hvert år kvitter vi oss med 80 000 tonn tekstiler i Norge.
Ved sin fabrikk i Ytre Arna lager Oleana høykvalitetsprodukter av blant annet ull. Nå ønsker de å bruke restgarnet sitt til å utvikle en ny serie klær med serviceavtale. Da må de få med seg en rekke andre lokale aktører på laget.
Ved hjelp av designbyrået Reform Projects samt NF&TA, en næringsklynge i tekstilindustrien, skal Oleana nå kartlegge behov hos offentlige innkjøpere, tekstilprodusenter og brukere. Innsikten skal brukes til å utvikle nye tjenestemodeller og verdikjeder for Oleana. Samtidig skal prosjektet svare på om det er mulig å etablere et sirkulært samarbeid med andre norske aktører.
Juryen mener prosjektet kobler materialkunnskap, politikk og marked på en helhetlig måte.
«Dette er et fremragende eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan brukes til å bygge bærekraftige, desentraliserte produksjonsmodeller i en sektor som lenge har manglet alternativer til dagens sentraliserte og globale systemer. Prosjektet har stor læringsverdi og kan inspirere til spredning, næringsvekst og ny verdiskaping, i tekstilsektoren og i andre deler av norsk industri,» skriver juryen.
Prosjektet får nå 300 000 kroner i støtte.
Slettvoll Møbler: Ser sirkulære muligheter i EU-krav
Snart skal norskproduserte møbler utstyres med digitale produktpass som forteller om materialbruk, produksjonssted, resirkulering og miljøavtrykk. Disse følger møbelet gjennom hele levetiden.
Slettvoll Møbler på Stranda ønsker å være tidlig ute. De ser på kravet om produktpass som en mulighet til å ha løpende dialog med alle som kjøper et Slettvoll-møbel. I tillegg åpner det seg nye forretningsmuligheter knyttet til vedlikehold, reparasjon, gjenbruk og deling.
Sammen med Brand Valley og PlussLab skal møbelprodusenten avdekke og utforske hvilke muligheter de har. Gjennom observasjon, samtale og intervju skal prosjektet hente innsikt fra eksisterende og potensielle kunder, som deretter skal omsettes i tester og konseptutvikling.
Juryen vurderer prosjektet som et strategisk viktig og fremoverlent initiativ med høy læringsverdi og tydelig overføringspotensial til andre bransjer.
«Prosjektet kan levere et konkret bidrag til grønn omstilling i norsk industri. Vi mener det kan gi læring, vekst og verdiskaping i møbelbransjen og i arbeidet med å realisere EUs sirkulære mål i praksis,» står det i juryvurderingen.
Prosjektet får 470 000 kroner i støtte.
Norasonde: Bærekraftig arbeid, attraktive produkter
Hver gang du lager et produkt, sitter du igjen med restmaterialer. Hver dag ender tonnevis med fullt brukbare ressurser som avfall. Samtidig faller tusenvis av mennesker utenfor arbeidslivet. Kan disse to vidt forskjellige problemene få en felles løsning?
Ja, mener Norasondegruppen. I skjæringspunktet mellom sosial inkludering, sirkulær økonomi og markedsorientert design ønsker Lillestrøm-selskapet å utvikle en serie funksjonelle og attraktive produkter. Disse skal produseres av personer på arbeidstiltak, med overskuddsmaterialer fra Romerike Avfallsforedling og Leftovers.
Designbyråene Sane og Tiny Workers har fått i oppdrag å sørge for at disse produktene er meningsfulle å lage og verdifulle å eie. Derfor skal de lede en brukerstyrt designprosess der de henter innsikt fra to brukergrupper: De som skal produsere varen, og de som skal kjøpe den.
Juryen uttaler at det tverrfaglige samarbeidet mellom designere, arbeidsinkluderingseksperter og materialleverandører gir prosjektet en solid plattform for å skape løsninger som både fungerer og engasjerer.
«Dette er et modent og samfunnsrelevant prosjekt som demonstrerer hvordan design kan brukes til å utvikle nye modeller for verdiskaping – på tvers av sektorgrenser og med betydelig overføringsverdi. Prosjektet har stort læringspotensial, god mulighet for spredning og bidrar til både næringsutvikling, sosial inkludering og miljømessig bærekraft,» kommenterer juryen.
Prosjektet får 250 000 kroner i støtte fra DOGA.
Hotel Finse1222: Grønne fjellturer for norske bedrifter
Reiselivet står for åtte prosent av verdens totale klimagassutslipp. Om lag halvparten skyldes flyreiser. Hotel Finse1222 ligger i spektakulære omgivelser bare noen timer med tog unna Oslo og Bergen, og utenom høysesongen har hotellet ofte ledig kapasitet. Hvordan kan klimabevisste norske bedrifter fristes til å legge flere av sine arrangementer hit?
Sammen med designbyrået Travers skal hotellet utvikle og teste tiltak som kan gjøre Finse til et mer aktuelt og attraktivt alternativ for bedriftsmarkedet. Prosjektet skal hente og sette sammen innsikt fra bedriftskunder, konkurrenter, togselskaper og opplevelsesleverandører.
Lykkes prosjektet er gevinstene mange: Bedre inntjening for Hotel Finse1222, en sterkere reiselivsnæring på Finse og mer klimavennlige bedriftsarrangementer i Norge.
Juryen mener prosjektet er godt forankret hos Hotel Finse1222, noe som øker sjansen for at vellykket resultat.
«Prosjektet har tydelig næringspotensial, høy samfunnsverdi og stor formidlingsverdi. Vi tror det kan levere nye løsninger for klimavennlig reiseliv, og bidra til læring, spredning og vekst i skjæringspunktet mellom bærekraft, atferdsendring og næringsutvikling,» uttaler juryen.
Prosjektet mottar 325 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Oleana, daglig leder Gerda Sørhus Fuglerud, mobil 95 94 99 82, gerda@oleana.no
* Hotel Finse1222/Spor, rådgiver Trygve Sunde Kolderup, mobil 92 29 34 33, trygve@spor.eco
* Norasonde, prosjektleder Siri Sanden, mobil 99 24 29 95, siri.sanden@norasonde.no
* Slettvoll Møbler, leder for bærekraft og strategiske prosjekter Karoline Fløtre Gati, mobil 92 22 98 51, karoline@slettvoll.no
* Skarsvåg Boats, økonomisjef Vegard Kristiansen, mobil 91 11 94 36, vegard@skarsvagboats.no
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) i DOGA sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild
FIRMATUR TIL FINSE. Hotel Finse1222 skal lokke klimabevisste bedrifter til høyfjellet. Nå mottar prosjektet 325 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Øivind Haug
DOBBELT GRØNT I KLESBRANSJEN. Oleana skal bruke restgarnet sitt til å utvikle en ny serie klær med serviceavtale. Nå får de 300 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Sara Spilling
SIRKULÆR PLASTBÅT. De skal lage verdens første båt i 100 prosent resirkulert plast. Nå får Skarsvåg Boats 600 000 kroner i støtte fra DOGA for å utvikle en lokal, sirkulær verdikjede. Foto: Skarsvåg Boats
SIRKULÆRE PLANER. Slettvoll Møbler skal utforske nye forretningsmuligheter i de kommende produktpassene. Prosjektet får 470 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Johan Holmquist
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025








