presseticker

Skip to main content

Rettferdige tekstiler og batterifrie nødlys hylles for god design

  Publisert: 05.03.2024 10:05 - av  Henning Poulsen

BEDRE OG GRØNNERE NØDLYS. Prolink International mottar DOGA-merket for design og arkitektur for nødlyset Prolink Alpha. Foto: Gard Hagen

BÆREKRAFTIG HÅNDVERK. Bokhari får DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Tank

Bokhari har brukt design til å få et gjennombrudd for sine bærekraftige tekstiler. Prolink International har designet et nødlys som kutter både strømbruk og avfall. Nå belønnes de to norske selskapene med DOGA-merket for design og arkitektur.

Prolink International mottar DOGA-merket sammen med Inventas under en seremoni i Oslo 14. mars.

 

Samtidig blir DOGA-merket tildelt Bokhari og Tank Design.

 

– Årets vinnere av DOGA-merket viser hvordan design og arkitektur kan skape innovasjon, lønnsomhet, bærekraft, nye markeder, flere arbeidsplasser og mer attraktive byer. Dette er strålende eksempler på hvordan design og arkitektur skaper verdi i både privat og offentlig sektor, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur. I forrige uke ble det avslørt hvilke arkitekturprosjekter som får DOGA-merket i år. Nå røper DOGA hvilke designprosjekter som mottar utmerkelsen.

 

– Når fremtidsutsiktene er usikre, er det viktig at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjonsprosesser. Her er det mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Bokhari: Bærekraftige tekstiler i ny drakt

Da den sosiale entreprenøren Amar Bokhari og den kjente produkt- og møbeldesigneren Runa Klock pustet nytt liv i familiebedriften Bokhari, var målet å skape trygge og gode arbeidsplasser i Pakistan gjennom å bygge opp et marked for bærekraftige, pakistanske interiørprodukter i Norden.

 

Etter en stund ble det klart at uten en sterk identitet, ville Bokhari ikke nå så langt som gründerne ønsket.

 

– For mange sosiale entreprenører er viljen stor, og drivkraften enda større. Men forretningsmodellen, det kommersielle, matcher ikke alltid ambisjonene. Vi konsentrerte oss lenge om produksjon og salg. Nå ønsket vi å bygge merkevaren og fortelle folk hvem vi er, sier Amar Bokhari.

 

Forener pakistansk og norsk formspråk

Bokhari kom i kontakt med Tank Design, som hvert år dedikerer 200 designtimer til ideelle prosjekter. De to selskapene ble en perfekt match.

 

– Vi jobbet tett sammen med designerne gjennom workshoper og kontinuerlig dialog og sparring, der visjoner og ideer, skisser og utkast har fått sveve fritt. Vi visste hvor vi ville, og Tank hjalp oss med å visualisere dette, sier Bokhari.

 

Idéprosessen startet med utforskning av ulike veveteknikker i tekstilproduksjon. Tank kom etter hvert opp med et uttrykk som forener et skandinavisk design og det ornamentale formspråket fra pakistansk håndarbeid. Logoen – en enkel -b – er designet som en stilisert vevknute. Designerne har utviklet en verktøykasse av visuelle elementer som kan settes sammen og brukes for å passe med Bokharis økosystem av produkter.

 

Anstendig arbeid som drivkraft

Etter at den nye visuelle identiteten kom på plass, har dører åpnet seg for Bokhari. De har styrket posisjonen i kjedebutikker i Norden, og nye samarbeidspartnere har knyttet seg til selskapet. Bokhari har skapt om lag 450 anstendige arbeidsplasser i utkanten av Faisalabad, og driver også en skole for barna til de ansatte. Slik får nærmere 1000 jenter og gutter i alderen 4 til 18 en utdanning.

 

– Det er dette som teller aller mest og som er vår virkelige drivkraft her. Vi vil tilby enda flere anstendig arbeid med bærekraftig leveinntekt, og bidra til å gi barn den utdanningen de har rett til. Kanskje det bare er en dråpe i havet, men for de tusenvis av menneskene som er involvert, så vet jeg at vi utgjør en stor forskjell. Derfor skal vi vokse, slik at enda flere kan bli med på denne reisen, lover Amir Bokhari.

 

Ydmyk og overbevisende

Juryen mener prosjektet er et stjerneeksempel på hvordan verdigrunnlaget til en virksomhet kan speiles i en god grafisk identitet.

 

«Den intelligente bruken av mønster, farger og formspråk skaper en identitet som reflekterer virksomhetens filosofi på en ydmyk og overbevisende måte. Følgelig oppleves Bokhari som et kvalitetsmerke. Merkevaren appellerer til kunder som er bevisste på eget forbruk og nysgjerrige på tingenes opphav. Slik bidrar den til å støtte opp om arbeidsplasser og skolegang i Pakistan, noe som er et hovedmål for virksomheten,» uttaler juryen.

 

Prolink Alpha: Grønnere og bedre nødlys

Skilting av rømningsveier er lovpålagt overalt i verden, men de to eksisterende løsningene er langt fra perfekte: Mens tradisjonelle nødlys forbruker millioner av batterier årlig, kan den selvlysende varianten gi for svakt og upålitelig lys.

 

– Som totalleverandør av løsninger for merking av rømningsveier, så vi veldig tydelig at de eksisterende produktene på markedet hadde sine begrensninger. Her så vi at det var mulig å gjøre det bedre, sier Andreas Rengård Nilsen, avdelingsleder i Prolink International.

 

Satset på hybridløsning

De ønsket derfor å utvikle en ny hybridløsning som kan kombinere det beste fra de to løsningene, og hentet inn hjelp fra industridesignerne i Inventas.

 

Inventas gikk grundig til verks. De gjennomførte mange intervjuer og kartlegginger i ulike bransjer, før de kom opp med et løsningskonsept som består av et selvlysende materiale og en spesialutviklet lyskilde. Ytterligere runder med intervjuer og brukertester måtte til for å finne den rette utformingen og materialsammensetningen.

 

Til slutt endte de opp med Prolink Alpha, et nødlys som lyser som det skal, uten batterier. Det produseres i Nordland, er enkelt å montere, svært driftssikkert og har et robust og attraktivt utseende. Og viktigst av alt: Det kan teoretisk redusere strømforbruket tilsvarende driften av 50 000 elbiler og forhindre at fire millioner batteripakker går i avfallet.

 

– Med god produktutviklingshjelp fra Inventas har vi fått et produkt som sparer kundene for penger, og der bærekraft går som en rød tråd gjennom hele livsløpet, fra montasje til avhending. Og så er all produksjon i Norge, med lokale leverandører som Glomma Papp, CTM Lyng og NCP, forteller Nilsen.

 

Siden lanseringen i 2022 har Prolink Alpha blitt tatt godt imot i markedet, med om lag 1300 solgte armaturer så langt.

 

– Vi bygger stein på stein med denne satsingen. Prolink Alpha har allerede blitt anerkjent og brukes av flere store aktører i Norge. Etter hvert blir det naturlig å se på eksportmuligheter i Skandinavia og Europa, sier Nilsen.

 

Eksemplarisk utviklingsarbeid

Juryen kaller Prolink Alpha en innovativ, solid og helhetlig løsning.

 

«Prolink og Inventas har lykkes i å realisere et vedlikeholdsfritt system som drastisk reduserer det samlede batteri- og strømforbruket, med potensial til å ta en ledende posisjon i markedet. Vi merker oss at utviklingsprosjektet er gjennomført på en eksemplarisk måte – med omfattende brukertesting. Resultatet er markedets første batterifrie nødlys – et gjennomarbeidet produkt helt ned til monteringsanvisninger og emballasje,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

 

Bildetekster:

BEDRE OG GRØNNERE NØDLYS. Prolink International mottar DOGA-merket for design og arkitektur for nødlyset Prolink Alpha. Foto: Gard Hagen

 

BÆREKRAFTIG HÅNDVERK. Bokhari får DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Tank

 

 

Kontaktpersoner:

* Prolink International, avdelingsleder Andreas Rengård Nilsen, andreas@prolink.no, mobil 41 50 58 63

* Bokhari, sosial entreprenør og daglig leder Amar Bokhari, amar@bokhari.no, mobil 94 84 80 93

* DOGA, leder kommunikasjon, Jeanette Solhaug, jso@doga.no, mobil 91 37 75 46

* DOGA, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

 

Faktabokser:

Hva er DOGA-merket?

Prisen deles ut av Design og Arkitektur Norge (DOGA).

Overrekkelsen av DOGA-merket skjer på DOGA 14. mars.

 

 

Hva er DOGA?

Kommunal og distriktsdepartementet og Næringsdepartementet har satt disse målene for DOGAs arbeid:

- Øke konkurranseevnen i næringslivet
DOGA skal bidra til økt kunnskap om og bruk av design og arkitektur i innovasjons- og verdiskapingsprosesser i næringslivet.

- Økt innovasjon i offentlig sektor
DOGA skal bidra til samarbeid på tvers av sektorer og bedre tjenester gjennom økt offentlig bruk av design og arkitektur.

- Utvikle bærekraftige, attraktive og innovative byer og tettsteder
Gjennom designmetodikk, arkitektur og innovasjonsprosesser skal DOGA fremme utvikling av bærekraftige og attraktive byer, tettsteder og lokalsamfunn i hele landet.

- Gi gode design- og arkitekturpolitiske råd
DOGA gir råd til regjeringen rundt utvikling av politikk og virkemiddelbruk på design- og arkitekturfeltet.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Prolink Alpha - Gard Hagen.jpg 1,52 MB (3769x2399)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_13_Tank.jpg 1,96 MB (3504x2467)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_00_Tank.jpg 799,77 kB (3495x2471)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_07_foto Runa Klock.JPG 98,39 kB (1024x768)
Bilde - vedlegg til sak Prolink Alpha - Gard Hagen - utfallsprøve.jpg 493,30 kB (3045x2016)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.03.2024 10:05
Teknisk løsning ZEVS AS