presseticker

Skip to main content

Hedmarkinger vil ha billig strøm – men vet ikke prisen

  Publisert: 27.09.2021 06:44 - av  Henning Poulsen
Lav pris er viktigst når innbyggere i Hedmark inngår ny strømavtale, viser en ny undersøkelse. Samtidig kommer det fram at de fleste synes strøm er vanskelig, og at nesten ingen vet hva de faktisk betaler.

– Jeg er ikke overrasket over at ni av ti strømkunder i Hedmark går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav. Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, sier kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K, Joachim Hartmann.

 

I forbindelse med at Circle K nå selv skal tilby strøm til private husholdninger i Norge, har selskapet gjennomført en landsdekkende undersøkelse for å avdekke folks holdninger til og kunnskap om strømmarkedet.

 

Her kommer det fram at pris er viktig for 90 prosent av innbyggere i Hedmark dersom de skal bytte strømavtale. Til sammenligning er redusert strømforbruk viktig for 55 prosent.

 

Stasjonsgigant inn i kraftmarkedet

Nå går Circle K Norge selv inn i det private kraftmarkedet. Etter å ha levert kraft og drivstoff til norske hjem og kjøretøy i 100 år, skal selskapet nå også levere strøm til husstander over hele landet.

 

– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Hedmark på 64 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, forteller Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm.

 

Han mener kraftmarkedet er altfor komplisert, og at det er vanskelig for vanlige forbrukere å sammenligne de ulike avtalene og leverandørene. Dette påpekte også Forbrukerrådet i fjor.

 

– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.

 

– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en lav fast månedsavgift, legger han til.

 

Tipper feil pris

I Kantar-undersøkelsen svarer to av tre strømkunder i Hedmark at de synes det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet. 29 prosent svarer at de vet omtrent hvor spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger.

 

– Og når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Hartmann.

 

Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Her kommer det fram at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.

 

– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

SATSER ELEKTRISK. (f.v.) Joachim Hartmann og Preben Kristiansen skal selge strøm til norske husholdninger. Her utenfor Circle K Lørenskog. Foto: Terje Borud / Circle K Norge

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Strøm, leder Preben Kristiansen, mobil 93 92 23 00

* Circle K Strøm, kommersielt ansvarlig Joachim Hartmann, mobil 93 05 10 65

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.09.2021 06:44
Teknisk løsning ZEVS AS