presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2008:

14 designvinnere fra Oslo

  Publisert: 12.03.2008 07:00 - av  Tale B. Jordbakke

Den Norske Opera og Ballett fikk Merket for god design for sitt nye navn og profil.

ANZO fikk Merket for god design for sin emballasje på produktet SUSHISI.

Oslo: Oslo utmerker seg som Norges desidert ledende designfylke. Hele 14 bedrifter fra hovedstaden mottok Merket for god design under Designdagen 2008.

Oslobedrifter mottok hele 14 av de 35 merkene for god design som ble delt ut under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i hovedstaden.

 

Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.

 

To kunstformer i en profil

Den norske Opera & Ballett fikk utmerkelsen for utviklingen av sitt nye institusjonsnavn, merkearkitektur og profil. Liv Beate Skavdahl, markeds- og kommunikasjonssjef i Den Norske Opera & Ballett, forteller at arbeidet med navn og profil har vært en lang prosess.

 

– Hele 27 firmaer viste sin interesse da vi utlyste oppdraget våren 2006. Til sist falt valget på Dinamo Design, som vi gjennom hele prosessen har hatt et veldig godt samarbeid med. Vi føler nå at vi sitter med et navn og en visuell profil som virkelig formidler oss, sier Skavdahl.

 

Hun mener det har vært svært viktig både for ansatte og publikum at Den norske Opera og Nasjonalballetten, som nå er samlet i samme hus i Bjørvika, også har fått felles navn og identitet.

 

– En av hovedutfordringene var at vi var nødt til å finne et navn som skulle representere to kunstformer. Mens Operaen har vært mer kjent, er det ikke alle som vet at ballett faktisk har utgjort hele 40 prosent av våre forestillinger, sier Skavdahl.

 

Opera med takhøyde

Da profilen til Den norske Opera & Ballett ble lansert høsten 2007, ble den enkle streken et hett diskusjonstema både i designmiljøet og i pressen.

 

– Det var veldig mange i designmiljøet som mente noe om den profilen Dinamo hadde laget for oss, noe vi i utgangspunktet syntes var positivt. Det er gøy at folk engasjerer seg, og dette engasjementet var også med på å gjøre den nye profilen vår kjent, sier Skavdahl. Hun forteller at mange får assosiasjoner til selve huset når de ser profilen, noe som også var intensjonen.

 

– Vi gjorde et strategisk valg da vi startet arbeidet med profilen. Det ble enstemmig vedtatt at vårt nye storslåtte bygg skulle stå sentralt, og i dag er vi veldig fornøyd med resultatet. Vi føler på mange måter at vi har gått fra en tilfeldig logo til å være en avsender med klar identitet, sier Skavdal.

 

Hun tror den nye profilen også kan være til hjelp i markedsføringen mot nye kunder. – Når folk ser vår profil, vil de gjenkjenne oss, og vi føler at den nye profilen i langt større grad markerer oss som en tydelig kulturaktør. En kulturaktør som uttrykker takhøyde og modernitet, forteller hun.

 

Sushi til folket

En annen oslobedrift som sikret seg Merket for god design var ANZO med sin nye produktserie SUSHISI. ANZO var den eneste av i alt 14 søkere innen emballering som fikk utmerkelsen.

 

SUSHISI er et nytt konsept som består av en serie på fire esker, og gjør det mulig å lage sushi hjemme på eget kjøkken. Emballasjen skal underbygge høy kvalitet og signalisere verdiene ekte, enkelt og sunt.

 

– Sushi er en japansk matrett med lange tradisjoner. For å kalle seg en sushikokk i Japan må du ha 15 års erfaring. For oss var det avgjørende å lage en emballasje som gjenspeilet produktets høye kvalitet og delikate natur. Vi visste at vi var avhengige av en design som utmerket seg for å komme inn på markedet, sier Anne Gro Johansen i ANZO. Bedriften delte onsdag utmerkelsen med designbedriften Tangram Design, som også kommer fra Oslo.

 

Johansen forteller at emballasjen også er blitt godt mottatt internasjonalt, blant annet av hennes japanske samarbeidspartnere. – Vi ønsket å lage et produkt som også kunne få innpass på det internasjonale marked, derfor ønsket vi å kommunisere både japansk matkultur og norske råvarer. Vi har lagt vekt på både fargevalg og material av høy kvalitet. Designet representerer også det typiske nordiske og på samme tid det typisk Japanske gjennom tydelige signaler på enkelhet, renhet og delikathet sier Johansen.

 

Strenge krav

Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.

 

– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.

 

Designutstilling

Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

* Den Norske Opera og Ballett, Liv Beate Skavdahl, mobil 952 57 998

* ANZO, Anne Gro Johansen, mobil 901 09 598

* Jordan AS, Stine Ombustvedt, tlf. 22 78 81 87

* Jordan AS, Helge B. Vangen, tlf. 22 78 82 50

* Posten Norge AS, Knut H. Teppan, mobil 992 86 863

* ZPEY SYSTEM AS, Arve Evensen, 930 02 100

* NetCom, Christine Henriksen.

* Dagsavisen, Øystein Helmiksstøl, tlf. 22 99 81 88

* Politihøgskolen, Torill Gulbrandsen, tlf. 23 19 98 64

* Arbeidsgiverforeningen Spekter, Wendy Bjønness, mobil 476 57 000

* NO Media AS, Sven Erik Dahl, mobil 900 44 408

* NRK, Jan Georg Vedeler, tlf. 23 04 99 24, mobil 951 22 780

* North Legion, Halvor Skrede, mobil 952 82 066

* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no

 

Faktaboks:

Disse fikk Merket for god design i Oslo:

- AVIVO AS, for fotbørsten ShowerSandal

- ANZO, for produktserien med Seriemerkenavn: SUSHISI

- Jordan AS, for sitt nye konsept innen tannpleie, Jordan Individual, og for sin nye penselserie Jordan Ultimate

- Posten Norge AS, for sitt nye interiørsystem Post i Butikk

- ZPEY SYSTEM AS, for sin nye tohånds fluefiskestang Zpey First Edition

- NetCom, for løsningen Ring deg selv i fremtiden

- Dagsavisen, for nettavisen Dagsavisen.no

- Den Norske Opera & Ballett, for utvikling av institusjonsnavnet og profilen Den Norske Opera og Ballett

- Politihøgskolen, for forsterking av visuell identitet

- Arbeidsgiverforeningen Spekter, for sitt nye navn og visuelle identitet

- NO Media AS, for Magasinet NO

- NRK, for sin nye visuelle profil for NRK Nyheter

- North Legion, for sin snøsykkel MERC

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Opera_&_Ballett_1 web.jpg 8,44 kB (416x300)
Bilde - vedlegg til sak Sushisi_bokser_CMYK web.jpg 3,29 kB (364x300)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.03.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS