presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

Antisvensker og norsk svartmetall ga jeanssuksess

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

Anti fikk Merket for god design for jeans forankret i metallkultur

Oslo: Anti Sweden har tatt utgangspunkt i en av Norges største eksportvarer og skapt en jeanskultur som er totalt annerledes enn konkurrentene. I dag mottok Anti-designerne Merket for god design.

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: – Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.
– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Til krig mot Sverige

Anti Sweden tar utgangspunkt i norsk svartmetall og et iboende svenskehat, og ideen har vært å skape en merkevare for jeans med utgangspunkt i norsk kultur.

 

– Svenskene har lenge hatt omtrent monopol på kredible bukser. Derfor ønsket vi med utgangspunkt i black metal, som er en stor norsk eksportvare, å skape en jeanskultur som bygges rundt det ekte norske, sier kreativ direktør Kjetil Wold i Anti.

 

Han forteller at den første modellen var svart, fikk det dyriske navnet ”666”, ble laget i 666 utgaver og har et gult opp-ned-kors i logoen. – Vi har jobbet med å ta konseptet helt ut, og har blant annet brukt den kjente illustratøren Justin Bartlett, som har en historikk i denne subkulturen. Dette gir jeansmerket en sterk egenart, sier Wold.

 

Buksene er blitt en suksess, og Wold mottar bestillinger fra Norge, Tokyo, New York – og Sverige. – Det er hyggelig, og betyr at svenskene tåler dette. At vi får Merket for god design viser at juryen er både modige og enige i at vi har klart å definere kundens behov og formidler verdien til produktet på en god måte, sier Wold.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Anti, kreativ direktør Kjetil Wold, mobil 99 71 09 75

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2010:

http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak antisvensker.mfgd2010.jpg 18,31 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS