presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Designros til varm og synlig norsk mote

  Publisert: 27.04.2016 18:53 - av  Henning Poulsen
Oslo: Uber har designet en varmende og elegant vinterjakke for forretningskvinner. Morild står bak et reflekterende skjerf som trosser alle fordommer mot refleksklær. Nå mottar de Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Uber og Morild den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Uber og Morild er klare beviser på at du ikke trenger å ofre det estetiske bare fordi du skal lage et funksjonelt plagg. Begge har på forbilledlig vis lagt inn viktige funksjoner i sine plagg – og likevel ville verken refleksskjerfet Morild Saga eller vinterjakken White Heat Parka sett fremmed ut på en catwalk, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Uber: Isolerende og feminin

Forretningskvinner har tradisjonelt måttet ta til takke med et ganske sørgelig utvalg ytterklær med en gang gradestokken kryper nedover. Som regel har valget stått mellom å være varm eller være elegant. Derfor bestemte norske Uber seg for å skape en innovativ parkas som kombinerer luksus med svært gode isoleringsegenskaper.

 

– Vi ønsket å lage en varm og isolerende parka som samtidig var elegant og feminin nok til å kunne passe inn i en forretningskvinnes garderobe, forteller Dag Even Tresselt, daglig leder for Uber.

 

Hull i markedet

Da Uber i 2013 lanserte en serie jakker myntet på reisende forretningskvinner, oppdaget de et stort hull i markedet for vinterbekledning.

 

– Markedet var dominert av jakker preget av sportsdesign samt klumpete, ekspedisjonsinspirerte parkaer. Ingen av delene passer særlig godt hvis man er opptatt av å holde et profesjonelt ytre, forklarer Tresselt.

 

Derfor gikk Uber – med designer Kari Ngo-Aandal i spissen – i gang med å lage et plagg som kunne tåle en god vinterstorm, men likevel ha en slank, feminin passform.

 

Dun ble valgt som isolasjon til fordel for syntetiske stoffer. Utfordringen ble å ikke ende opp med å lage nok en stor og formløs dunjakke. Uber endte opp med en designløsning der dunkonstruksjonen er asymmetrisk og sørger for at utsiden er flat, samtidig som det opprettholdes et isolerende volum på innsiden av jakken. Dunkanalenes bredde varieres for å følge og fremheve den feminine passformen.

 

– Norske luksusklær kan hevde seg

Jakken White Heat Parka ble lansert i oktober i fjor, og har solgt godt gjennom høsten og vinteren.

 

– Jakken har bidratt til at vi har tatt nye markedsandeler og kommet inn i nye butikker, noe som også har gitt økt salg av resten av sortimentet vårt. White Heat Parka er et bevis på at også norske merkenavn kan selge produkter i høye prisklasser så lenge design og produksjonskvalitet er av ypperste klasse, sier Tresselt.

 

Morild Norway: Moteklær som redder liv

Refleks redder liv, men mange ser på det som ufikst og lite lekkert. Morild Norway bidrar til å bryte ned dette inntrykket med sine reflekterende klær.

 

– Vi var lei av at refleks var usexy og noe man sjelden husket å bruke. Vi så et behov for moteriktige, kule klær med innebygde reflekterende egenskaper. Vi er de første i markedet med en slik forretningsidé. Å motta Merket for god design synes vi er en svært hyggelig fagmessig anerkjennelse av jobben vi gjør med å koble funksjon med design, sier Siri Urdal Bakke, en av to gründere av Morild.

 

Hun forteller at design, formuttrykk og estetikk er de viktigste faktorene når de designer et Morild-plagg.

 

– Når du tar på deg et Morild-plagg, skal du ikke tenke at du tar på deg en refleks. Du skal føle at du tar på deg det fineste plagget du har, sier hun.

 

Det norske har stått sentralt i utviklingen av kolleksjonen. Det skulle imidlertid vise seg at inspirasjonen kom fra en helt annen del av verden.

 

«Norsk» mønster

– Ideen bak skjerfet Morild Saga har hele tiden vært veldig "norsk". Vi ønsket å produsere skjerfet i Norge og vi hadde typisk norske inspirasjonskilder, trodde vi. Utgangspunktet var et gammelt familiebilde fra 70-tallet, med et billedvevteppe med gåsøyemønster i bakgrunnen. Vi trodde dette teppet var erkenorsk, men det viste seg etter hvert at det var vevd i Peru, sier Bakke.

 

Dette viste seg å være uproblematisk:

 

– Min partner Lisa har solid bakgrunn innen konstruksjon av vevde tekstiler, og hun så en klar sammenheng mellom mønstrene i gamle norske vev-, strikke- og broderioppskrifter og gåsøyemønsteret fra Peru, sier hun.

 

Å satse på reflekterende klær har vært vellykket - også økonomisk. Omsetningen i selskapet steg fra 500.000 kroner i 2011 til vel fire millioner kroner i 2015.

 

– Vi har offensive mål for fremtiden. I tillegg til å øke omsetningen på hjemmemarkedet har vi fått Innovasjon Norge med på laget i en målrettet internasjonal satsing fra 2017, sier Bakke.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Uber as, daglig leder Dag Even Tresselt, mobil 977 76 920

* Morild Norway, gründer og designer Siri Urdal Bakke, mobil 958 73 863

* Morild Norway, gründer og designer Lisa Østvedt Gustafsson, mobil 958 73 863

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Uber mottok Merket for god design for White Heat Parka. Foto: Uber

 

Morild mottok Merket for god design for Morild Saga. Foto: Isabel Watson

 

Morild Saga er et moteriktig plagg med innebygd refleksteknologi. Foto: Jon-Petter Thorsen

 

Merk:

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/tekstil-og-klesdesign/morild-plagg-med-integrert-refleks

http://doga.no/merket/tekstil-og-klesdesign/white-heat-parka

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottaker her:

https://vimeo.com/164230493

https://vimeo.com/164231046

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:53
Teknisk løsning ZEVS AS