Disse designvarene er kåret til best i Norge

KLASSIKERPRISEN. Glamox kunne innkassere Klassikerprisen for skrivebordslampen L-1. Foto: Melissa Hegge

ÅRETS PRODUKT. Representanter fra Rottefella tar imot prisen for Årets produkt. Foto: Melissa Hegge

ÅRETS EKSPORTBEDRIFT. Aclima er oppe på scenen og henter prisen Årets eksportbedrift. Foto: Melissa Hegge
De fire vinnerne ble trampeklappet fram på scenen under Designindustrikonferansen torsdag ettermiddag.
Årets eksportbedrift er Aclima
86 år etter at de lagde den første filtsålen av ullavfall, har Aclima vokst til å bli en populær leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både privat- og proffmarkedet. De hevder seg også sterkt utenfor Norges grenser.
Fra 2023 til 2024 økte eksporten med 16 prosent, slik at 61 prosent av omsetningen nå stammer fra eksportmarkedene. I fjor åpnet Aclima showroom med tre ansatte i København, og mot slutten av året sikret Buskerud-bedriften seg en viktig rammeavtale med NATO.
I fjor vant Aclima bransjeprisen Årets merkevarebygger.
Bransjejuryen har følgende å si om Aclima
«I en tid hvor mange bedrifter møter økt konkurranse og usikre markeder, vokser bedriften fortsatt ute – med en eksportvekst på hele 16 prosent i 2024. At over 60 prosent av omsetningen nå kommer fra eksportmarkedene, vitner om strategisk og målrettet arbeid og evne til å tilpasse seg de ulike markedene og kundene. Med opprettelsen av nytt showroom og et lokalt team i København, rammeavtale med NATO, styrking av den digitale satsingen med lansering av ny e-handelsplattform og en økning også i utendørssegmentet, ble 2024 nok et imponerende år. Selskapet har befestet sin posisjon som en internasjonalt anerkjent merkevare. En inspirerende norsk suksesshistorie juryen er stolte av å feire.»
Klassikerprisen går til «L-1» av Glamox Luxo
Skrivebordslampen L-1 ble designet av Luxos grunnlegger, industrigründeren Jac Jacobsen. Lampens arm justeres ved hjelp av fjærer som virker etter samme kraft- og motkraftsprinsipp som musklene i en menneskearm.
Siden 1937 har millioner av L-1 lamper blitt solgt over hele verden, og L-1 har fått mange prestisjetunge priser innen industriell design. Selv i dag tjener det norske selskapet, som i 2009 ble en del av Glamox-konsernet, gode penger på designklassikeren.
Designprisjuryen uttaler dette om L-1:
«L-1 et ekte designikon, skrivebordslampen som siden 1937 har lyssatt verden med presisjon, funksjon og tidløs form. Designet av Jac. Jacobsen og kjent for sin geniale fjærmekanisme inspirert av menneskearmens bevegelser, er produktet et mesterverk innen industriell design. Med millionsalg globalt og en rekke designpriser vunnet, har L-1 til og med vært inspirasjon for Pixars ikoniske logo. Lampen har med andre ord skrevet seg inn i designhistorien, både i Norge og internasjonalt. Som en del av Glamox-konsernet fortsetter den legendariske lampen å være et lønnsomt produkt nærmere 90 år etter lansering, noe vi applauderer.»
Årets produkt er bindingen «SkateX» av Rottefella
Hele ni år tok det å utvikle SkateX, et innovativt nytt bindingssystem for langrennsski. Metallpinnen foran på skoen er blitt erstattet av en cleat under tåballen. Dette gir sterkere forbindelse og bedre stabilitet ved skøyting.
Systemet, som er designet av Thomas Holm, Jørn Frode Danielsen og Magnus Anderssen for Rottefella, har blitt omfavnet av skiløpere både i Norge og utenlands.
I juryvurderingen står følgende:
«SkateX setter en ny standard og revolusjonerer langrennssporten. Den er allerede godkjent av FIS og kan brukes i alle konkurranser. Rottefella har samarbeidet tett med Madshus, og produktet er et bevis på hva som skjer når to eksperter kombinerer sin dype tekniske kompetanse, erfaring og lidenskap for skisporten. SkateX betyr bedre tider for konkurranseløpere, og for mosjonister en enda bedre opplevelse i skiløypa og i naturen.»
Årets merkevarebygger er Røros Tweed
Røros Tweed har fra tidlig av vært en forkjemper for norsk ull. Den tradisjonstunge produsenten har også lagt ned en stor innsats for å klassifisere norsk ull.
I dag er Røros Tweed mest kjent for ullpleddene de lager i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Her til lands har tweedpleddene fra Røros fått en nesten unik posisjon takket være suverent håndverk, attraktivt design og sterk historiefortelling. Røros Tweed gjør det også sterkt på eksportsiden.
Juryen forklarer valget av Røros Tweed slik:
«Bedriften har gjennom over 80 år vist hvordan man bygger en merkevare på ekte verdier, med røtter i historie, lokal produksjon og norske råvarer, og en kompromissløs tro på kvalitet. De har klart å gjøre ullpledd til et symbol på norsk design og kultur, og samtidig begeistret nye generasjoner gjennom samarbeid med prisvinnende formgivere. Med tydelighet, tålmodighet og kjærlighet til faget, har bedriften bygget en merkevare som varmer – i ordets rette betydning.»
(Pressenytt)
Bildetekster:
KLASSIKERPRISEN. Glamox kunne innkassere Klassikerprisen for skrivebordslampen L-1. Foto: Melissa Hegge
ÅRETS PRODUKT. Representanter fra Rottefella tar imot prisen for Årets produkt. Foto: Melissa Hegge
ÅRETS EKSPORTBEDRIFT. Aclima er oppe på scenen og henter prisen Årets eksportbedrift. Foto: Melissa Hegge
MERKEVAREBYGGER. Røros Tweed får prisen Årets merkevarebygger. Foto: Melissa Hegge
LYSKLASSIKER. L-1 av Glamox Luxo vinner Klassikerprisen. Foto: Glamox Luxo
INNOVASJON I SKISPORET. Med bindingen SkateX har Rottefella skapt en helt ny type skibinding. Nå vanker det også designpris på nyvinningen. Foto: Rottefella
ULLKONGER. Røros Tweed har bygget opp en solid merkevare rundt sine ullpledd. På bildet pleddet «Juli». Foto: Røros Tweed
GODE PÅ EKSPORT. Aclima økte eksporten med 16 prosent på ett år. Foto: Ole Magnus Halvorsen
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04







