presseticker

Skip to main content

Disse designvarene er kåret til best i Norge

  Publisert: 24.04.2025 19:55 - av  Henning Poulsen

KLASSIKERPRISEN. Glamox kunne innkassere Klassikerprisen for skrivebordslampen L-1. Foto: Melissa Hegge

 

ÅRETS PRODUKT. Representanter fra Rottefella tar imot prisen for Årets produkt. Foto: Melissa Hegge

ÅRETS EKSPORTBEDRIFT. Aclima er oppe på scenen og henter prisen Årets eksportbedrift. Foto: Melissa Hegge

Oslo: Røros Tweed, Aclima, Rottefella og Glamox Luxo gikk helt til topps på bransjedagen til Norsk Industri Designindustrien.

De fire vinnerne ble trampeklappet fram på scenen under Designindustrikonferansen torsdag ettermiddag.

 

Årets eksportbedrift er Aclima

86 år etter at de lagde den første filtsålen av ullavfall, har Aclima vokst til å bli en populær leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både privat- og proffmarkedet. De hevder seg også sterkt utenfor Norges grenser.

 

Fra 2023 til 2024 økte eksporten med 16 prosent, slik at 61 prosent av omsetningen nå stammer fra eksportmarkedene. I fjor åpnet Aclima showroom med tre ansatte i København, og mot slutten av året sikret Buskerud-bedriften seg en viktig rammeavtale med NATO.

 

I fjor vant Aclima bransjeprisen Årets merkevarebygger.

 

Bransjejuryen har følgende å si om Aclima

 

«I en tid hvor mange bedrifter møter økt konkurranse og usikre markeder, vokser bedriften fortsatt ute – med en eksportvekst på hele 16 prosent i 2024. At over 60 prosent av omsetningen nå kommer fra eksportmarkedene, vitner om strategisk og målrettet arbeid og evne til å tilpasse seg de ulike markedene og kundene. Med opprettelsen av nytt showroom og et lokalt team i København, rammeavtale med NATO, styrking av den digitale satsingen med lansering av ny e-handelsplattform og en økning også i utendørssegmentet, ble 2024 nok et imponerende år. Selskapet har befestet sin posisjon som en internasjonalt anerkjent merkevare. En inspirerende norsk suksesshistorie juryen er stolte av å feire.»

 

Klassikerprisen går til «L-1» av Glamox Luxo

Skrivebordslampen L-1 ble designet av Luxos grunnlegger, industrigründeren Jac Jacobsen. Lampens arm justeres ved hjelp av fjærer som virker etter samme kraft- og motkraftsprinsipp som musklene i en menneskearm.

 

Siden 1937 har millioner av L-1 lamper blitt solgt over hele verden, og L-1 har fått mange prestisjetunge priser innen industriell design. Selv i dag tjener det norske selskapet, som i 2009 ble en del av Glamox-konsernet, gode penger på designklassikeren.

 

Designprisjuryen uttaler dette om L-1:

 

«L-1 et ekte designikon, skrivebordslampen som siden 1937 har lyssatt verden med presisjon, funksjon og tidløs form. Designet av Jac. Jacobsen og kjent for sin geniale fjærmekanisme inspirert av menneskearmens bevegelser, er produktet et mesterverk innen industriell design. Med millionsalg globalt og en rekke designpriser vunnet, har L-1 til og med vært inspirasjon for Pixars ikoniske logo. Lampen har med andre ord skrevet seg inn i designhistorien, både i Norge og internasjonalt. Som en del av Glamox-konsernet fortsetter den legendariske lampen å være et lønnsomt produkt nærmere 90 år etter lansering, noe vi applauderer.»

 

Årets produkt er bindingen «SkateX» av Rottefella

Hele ni år tok det å utvikle SkateX, et innovativt nytt bindingssystem for langrennsski. Metallpinnen foran på skoen er blitt erstattet av en cleat under tåballen. Dette gir sterkere forbindelse og bedre stabilitet ved skøyting.

 

Systemet, som er designet av Thomas Holm, Jørn Frode Danielsen og Magnus Anderssen for Rottefella, har blitt omfavnet av skiløpere både i Norge og utenlands.

 

I juryvurderingen står følgende:

 

«SkateX setter en ny standard og revolusjonerer langrennssporten. Den er allerede godkjent av FIS og kan brukes i alle konkurranser. Rottefella har samarbeidet tett med Madshus, og produktet er et bevis på hva som skjer når to eksperter kombinerer sin dype tekniske kompetanse, erfaring og lidenskap for skisporten. SkateX betyr bedre tider for konkurranseløpere, og for mosjonister en enda bedre opplevelse i skiløypa og i naturen.»

 

Årets merkevarebygger er Røros Tweed

Røros Tweed har fra tidlig av vært en forkjemper for norsk ull. Den tradisjonstunge produsenten har også lagt ned en stor innsats for å klassifisere norsk ull.

 

I dag er Røros Tweed mest kjent for ullpleddene de lager i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Her til lands har tweedpleddene fra Røros fått en nesten unik posisjon takket være suverent håndverk, attraktivt design og sterk historiefortelling. Røros Tweed gjør det også sterkt på eksportsiden.

 

Juryen forklarer valget av Røros Tweed slik:

 

«Bedriften har gjennom over 80 år vist hvordan man bygger en merkevare på ekte verdier, med røtter i historie, lokal produksjon og norske råvarer, og en kompromissløs tro på kvalitet. De har klart å gjøre ullpledd til et symbol på norsk design og kultur, og samtidig begeistret nye generasjoner gjennom samarbeid med prisvinnende formgivere. Med tydelighet, tålmodighet og kjærlighet til faget, har bedriften bygget en merkevare som varmer – i ordets rette betydning.»

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

KLASSIKERPRISEN. Glamox kunne innkassere Klassikerprisen for skrivebordslampen L-1. Foto: Melissa Hegge

 

ÅRETS PRODUKT. Representanter fra Rottefella tar imot prisen for Årets produkt. Foto: Melissa Hegge

 

ÅRETS EKSPORTBEDRIFT. Aclima er oppe på scenen og henter prisen Årets eksportbedrift. Foto: Melissa Hegge

 

MERKEVAREBYGGER. Røros Tweed får prisen Årets merkevarebygger. Foto: Melissa Hegge

 

LYSKLASSIKER. L-1 av Glamox Luxo vinner Klassikerprisen. Foto: Glamox Luxo

 

INNOVASJON I SKISPORET. Med bindingen SkateX har Rottefella skapt en helt ny type skibinding. Nå vanker det også designpris på nyvinningen. Foto: Rottefella

 

ULLKONGER. Røros Tweed har bygget opp en solid merkevare rundt sine ullpledd. På bildet pleddet «Juli». Foto: Røros Tweed

 

GODE PÅ EKSPORT. Aclima økte eksporten med 16 prosent på ett år. Foto: Ole Magnus Halvorsen

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 24.04.2025 19:55
Teknisk løsning ZEVS AS