Ekornes og Fora Form nominert til gjeve designpriser
– 2020 har vært et spesielt år. Nedstengte markeder og ordresvikt i mars har nå snudd til rekordstor ordreinngang og vekst i alle markeder. Derfor er det veldig hyggelig å bli nominert til årets eksportbedrift, sier Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør i Ekornes.
Han forteller at Ekornes nå ansetter i høyt tempo for å øke produksjonskapasiteten for å holde tritt med den økende etterspørselen.
– Ordreinngangen ligger langt over det vi så på samme tid i fjor. Vi nyter godt av den såkalte «home nesting»-effekten som kommer som en følge av at folk er mer hjemme og bruker mindre penger på reise. I tillegg har vi truffet veldig godt med våre salgs- og markedsaktiviteter globalt, sier Vikingsen Fauske.
Litt lenger vest i fylket er Fora Form minst like fornøyde med sin nominasjon til Klassikerprisen for den velkjente City-stolen.
– City-stolen har vært en del av norsk møbelhistorie gjennom mange tiår. Den har vist at god design varer lenge, og med dagens bærekraftige fokus er den ett av de beste valgene du kan gjøre dersom du skal kjøpe ny stol, sier markedssjef Pål Eid-Hviding.
Han forteller at omsetningen i 2020 nok ikke vil nå helt opp til rekordåret 2019, men at spesielt omsetningen av løse møbler har vært god i år. Den populære City-stolen har på sin side blitt omsatt jevnt og trutt i en årrekke.
Oppgang for norsk designeksport
Møbel- og designindustrien øker salget utenfor Norge i kriseåret 2020.
– Norsk møbeleksport økte med nesten 8 prosent i årets første tre kvartaler, sammenlignet med i fjor. Salget til det amerikanske markedet har økt med hele 12 prosent. Det er knalltall i disse koronatider, fastslår Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
I samme periode opplevde produsenter av designvarer, som for eksempel tekstiler, sportsutstyr, belysning og husholdningsartikler, en vekst i utenlandssalget på tre prosent.
– Flere steder i landet jobbes det veldig godt med ferdigvare generelt og møbler spesielt. Likevel ville vi oppnådd mer dersom det offentlige viste større interesse. Først og fremst savner jeg et eksportkontor for å hjelpe flere norske produsenter med å få et fotfeste utenfor Norge, sier Sundet.
Totalt har Designindustrien nominert 10 norske møbel- og designprodusenter til sine fire årlige bransjepriser: Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen.
Hvem som vinner de fire prisene offentliggjøres under Designindustriens digitale medlemsmøte 10. desember.
Årets eksportbedrift
Ekornes, Heymat, Swims og Vestre er nominert til prisen Årets eksportbedrift.
Gjennom flere tiår har møbelprodusenten Ekornes befestet sin posisjon som en bunnsolid eksportbedrift, med nøye utvalgte distribusjonskanaler som strekker seg over hele verden. I dag ligger eksportandelen på hele 90 prosent. Sykkylven-produsenten er aller mest kjent for møblene i Stressless-kolleksjonen, som siden 1971 har solgt i over 10 millioner sitteplasser.
Sammenlignet med dette er Heymat en relativt ny aktør på markedet. Selskapet ble stiftet i 2015, og har fanget oppmerksomheten både nasjonalt og internasjonalt med sine iøynefallende matter. Planen har hele tiden vært å satse på eksport, og det siste året har Mo i Rana-bedriften doblet salget utenfor Norge. Dette får de til ved å distribuere mattene til fysiske butikker over hele verden og takket være en profesjonell og innbydende nettbutikk.
Swims har gjennom å ta eierskap til produkter som tidligere har vært anonyme og pregløse, oppnådd imponerende eksporttall på relativt kort tid. Med utgangspunkt i norsk vær- og bekledningskompetanse, har Oslo-bedriften fått innpass for sine kalosjer og tilhørende produkter i vanskelige markeder som Midtøsten. I dag ligger eksportandelen på 60 prosent.
Møbelprodusenten Vestre har i mange år utmerket seg med prestisjekontrakter i inn- og utland. Du finner Oslo-bedriftens karakteristiske møteplasser blant annet på Times Square i New York, Piazze Aperte i Milano og i Bergmannstrasse i Berlin. Siden 2016 har eksporten økt med nesten 150 prosent, og står i år for over 60 prosent av omsetningen.
Årets produkt
Figgjo og NCP er nominert til Årets produkt
Med Porselen for alle har Figgjo gjort et imponerende stykke nybrottsarbeid. Den tradisjonsrike Stavanger-produsenten har sammen med Universitetssykehuset i Stavanger og det regionale kompetansesenteret SESAM gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos demenspasienter. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.
NCP, også kjent som Nordic Comfort Products, står bak verdens kanskje mest bærekraftige miljøstol. Stolen S-1500 er en videreføring av den norske klassikeren R-45, designet av Bendt Winge. Skallet til den Snøhetta-designede stolen er laget av resirkulert plastavfall fra lokal havbruksnæring på Helgeland. S-1500 har fått mye oppmerksomhet siden lanseringen i 2019
Klassikerprisen
Produkter fra Arven, Fora Form og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er nominert til Klassikerprisen.
Norges eldste sølvvareverksted, Arven, ble startet den gang seilskutene trafikkerte Vågen, og holder fremdeles koken. Blant Bergen-bedriftens bestselgere finner vi Lilje, en elegant serie med sølvbestikk designet av Trygve Eriksen i 1939. Lilje er typisk for modernismen som gjorde seg gjeldende utover 30-tallet
City-stolen er i sannhet en av de viktigste møblene som ble designet i etterkrigstidens Norge. Øivind Iversens ikoniske stol fra 1954 er en av de første laminerte stolene i norsk møbelhistorie, og fikk stor betydning for en retning som kom til å definere norsk møbelproduksjon i flere tiår. Etter at Fora Form relanserte stolen i 1994, har den solgt i en kvart million eksemplarer i inn- og utland.
Siden Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) begynte å produsere Nanna Ditzels Hallingdal i 1965, har Lillehammer-fabrikken levert nesten 5,5 millioner meter av det ullbaserte møbelstoffet. Det har kledd møbler og interiør over hele verden. I 2012 lanserte GU stoffet i en rekke nye farger, samtidig som de opprinnelige fargene ble bevart.
Årets merkevare
Magnor, Swims og Vestre er nominert til Årets merkevare.
Gjennom årene har Magnor latt produktutvikling og historiefortelling gå hånd i hånd. Glassverket i Eidskog forteller kontinuerlig gode historier i både tradisjonelle og nye medier, der selve glassblåsingen settes i hjertet av merkevaren.
Swims evner å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk. Det er et imponerende kunststykke innenfor et segment som inntil Oslo-bedriftens inntog i 2015 har vært pregløst og kjedelig. Hos Swims er det sluttbruker som er viktigst, og gjennom direkte kommunikasjon med kundene skapes sterke og varige bånd.
Design, kvalitet og bærekraft. Det er de tre bærebjelkene som Vestre er tuftet på. Bymøbelprodusenten tar en tydelig stemme i samfunnsdebatten med sin visjon om å skape inkluderende byrom. Vestres merkevarer er verdensledende, et tydelig bevis på at du lykkes også internasjonalt med norskproduserte produkter – bare merkevaren er overbevisende nok.
(Pressenytt)
Bildetekster:
KLASSIKER. Fora Form er nominert til Klassikerprisen for stolen City. Her i varianten City Original Valnøtt. Foto: Fora Form
EKSPORTSUKSESS. Ekornes, med en eksportandel på 90 prosent, er nominert til Årets Eksportbedrift-prisen. Foto: Ekornes
Kontaktpersoner:
* Fora Form, markedssjef Pål Eid-Hviding, mobil 95 21 22 53
* Ekornes, markedskoordinator Janita Sperre Ulvestad, mobil 99 15 18 59
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
Stressless_Scott_Paloma_Cognac_Sirius_Brushed_Alu_model_window_3.jpg 7,28 MB (4913x3480)
Fora Form City original stol i valnøtt i en restaurant fra Fora Form.jpg 3,41 MB (2500x2500)