presseticker

Skip to main content

Elverum-designer og Lillehammer-bedrift nominert til viktige bransjepriser

  Publisert: 22.04.2025 06:40 - av  Henning Poulsen

ULLDESIGNERE. (f.v.) Torbjørn Andreassen fra Elverum har sammen med Espen Voll designet det prisnominerte pleddet Juli. Foto: Røros Tweed

STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix

JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri

Den ene har skapt en populær serie med ulltepper, den andre har bygget en av landets sterkeste merkevarer. Nå er Torbjørn Anderssen fra Elverum og Swix med sterke Lillehammer-røtter nominert til hver sin designpris.

På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

Årets produkt - nominert: «Juli» av Røros Tweed

Den Anderssen & Voll-designede ullpleddserien «Juli» ble lansert i fjor høst, og ble raskt en bestselger hos Røros Tweed.

 

Serien kommer i lette og sommerlige farger, og henter inspirasjon fra broderiteknikken. Som alle andre Røros Tweed-pledd er Juli laget i Norge, med norsk ull. Nå er serien nominert til prisen Årets produkt.

 

Anderssen & Voll er én av Norges mest kjente designbyråer. Den ene halvdelen av byrået er elverumsingen Torbjørn Anderssen, som også var en av hovedpersonene bak det sagnomsuste designfellesskapet Norway Says.

 

Årets merkevarebygger - nominert: Swix

Selv om hovedkontoret ble flyttet til Lørenskog for noen år siden, har Swix fremdeles et sterkt fotavtrykk på Lillehammer. Både hovedlageret og den populære Blåswixbutikken ligger fremdeles i «dølabyen».

 

For nordmenn på skitur er Swix like selvfølgelig som kvikklunsjen og termosen med kakao i sekken. Både merkevaren og smøringen i de forskjellige fargene ble lansert en sen høstkveld i 1946, og ble raskt en del av den norske folkesjelen. Swix ble også raskt en del av hverdagen til konkurranseskiløpere, og fikk sin OL-debut under lekene i St. Moritz i 1948.

 

Siden den gang har Swix blitt en veletablert merkevare i mange land og flere verdensdeler. I dag produserer Swix foruten skismøring også skistaver, skibekledning og annet skitilbehør. I dag ser man ikke sjelden motebevisst ungdom iført den hvite Swix-undertrøyen som synlig bekledning, ifølge bransjeprisjuryen.

 

Sterk vekst – men ikke i Norge

– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

 

Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.

 

– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

 

ULLDESIGNERE. (f.v.) Torbjørn Anderssen fra Elverum har sammen med Espen Voll designet det prisnominerte pleddet Juli. Foto: Røros Tweed

 

STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix

 

JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri

 

SPORTY MOTE. Mange bruker den hvite Swix-trøya også utenfor sporet. Foto: Swix

 

POPULÆRT PLEDD. Juli har blitt ett av Røros Tweeds mest populære pledd etter lanseringen i fjør høst. Foto: Røros Tweed

 

GOD GLID. Både proffer og glade amatører har Swix under skiene. Foto: Swix

 

 

Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Røros Tweed - Torbjørn Anderssen Espen Voll.jpg 279,32 kB (1184x1479)
Bilde - vedlegg til sak Swix smøreprodukter.jpg 644,38 kB (3840x2560)
Bilde - vedlegg til sak 1 Egil Sundet.jpg 3,18 MB (4196x3456)
Bilde - vedlegg til sak Swix - skismører i aksjon.jpg 144,22 kB (876x1306)
Bilde - vedlegg til sak Swix-trøye.jpg 158,71 kB (1280x1280)
Bilde - vedlegg til sak Røros Tweed - Juli closeup.jpg 677,61 kB (1200x1500)
Bilde - vedlegg til sak Røros Tweed - Juli-pledd interiør.jpg 468,80 kB (1200x1500)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.04.2025 06:40
Teknisk løsning ZEVS AS