Elverum-designer og Lillehammer-bedrift nominert til viktige bransjepriser
På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.
Årets produkt - nominert: «Juli» av Røros Tweed
Den Anderssen & Voll-designede ullpleddserien «Juli» ble lansert i fjor høst, og ble raskt en bestselger hos Røros Tweed.
Serien kommer i lette og sommerlige farger, og henter inspirasjon fra broderiteknikken. Som alle andre Røros Tweed-pledd er Juli laget i Norge, med norsk ull. Nå er serien nominert til prisen Årets produkt.
Anderssen & Voll er én av Norges mest kjente designbyråer. Den ene halvdelen av byrået er elverumsingen Torbjørn Anderssen, som også var en av hovedpersonene bak det sagnomsuste designfellesskapet Norway Says.
Årets merkevarebygger - nominert: Swix
Selv om hovedkontoret ble flyttet til Lørenskog for noen år siden, har Swix fremdeles et sterkt fotavtrykk på Lillehammer. Både hovedlageret og den populære Blåswixbutikken ligger fremdeles i «dølabyen».
For nordmenn på skitur er Swix like selvfølgelig som kvikklunsjen og termosen med kakao i sekken. Både merkevaren og smøringen i de forskjellige fargene ble lansert en sen høstkveld i 1946, og ble raskt en del av den norske folkesjelen. Swix ble også raskt en del av hverdagen til konkurranseskiløpere, og fikk sin OL-debut under lekene i St. Moritz i 1948.
Siden den gang har Swix blitt en veletablert merkevare i mange land og flere verdensdeler. I dag produserer Swix foruten skismøring også skistaver, skibekledning og annet skitilbehør. I dag ser man ikke sjelden motebevisst ungdom iført den hvite Swix-undertrøyen som synlig bekledning, ifølge bransjeprisjuryen.
Sterk vekst – men ikke i Norge
– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.
Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.
– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
ULLDESIGNERE. (f.v.) Torbjørn Anderssen fra Elverum har sammen med Espen Voll designet det prisnominerte pleddet Juli. Foto: Røros Tweed
STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix
JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri
SPORTY MOTE. Mange bruker den hvite Swix-trøya også utenfor sporet. Foto: Swix
POPULÆRT PLEDD. Juli har blitt ett av Røros Tweeds mest populære pledd etter lanseringen i fjør høst. Foto: Røros Tweed
GOD GLID. Både proffer og glade amatører har Swix under skiene. Foto: Swix
Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04






