presseticker

Skip to main content

Færder-prosjekt får innovasjonsstøtte for å treffe blink

  Publisert: 13.10.2025 13:59 - av  Henning Poulsen

INNOVASJON I SIKTET. Hagleskyting skal utvikle et personlig læringsverktøy for jegere og skyttere. Nå mottar prosjektet 350 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Hagleskyting

Foto: Hagleskyting

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

De vil lære norske jegere og skyttere å treffe bedre. Nå får Nøtterøy-bedriften Hagleskyting og samarbeidspartnere i Hvasser og Horten 350 000 kroner fra DOGA for å sette i gang et innovasjonsprosjekt med brukeren på laget.

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektet i Færder lykkes.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Treffsikker innovasjon for jegere

Mer enn en halv million nordmenn står oppført i jegerregisteret, men knapt en fjerdedel er aktive. Kan manglende opplæring være noe av grunnen? I dag møter småviltjegere ingen krav til skyteferdigheter, og antall skadeskytinger er altfor høyt.

 

Selskapet Hagleskyting drives av flerdobbel NM-mester i leirdueskyting, Jon Salve Håkedal. Han ser et klart behov for bedre skytetrening. Derfor ønsker Nøtterøy-produsenten å utvikle et personlig læringsverktøy for jegere og skyttere. Verktøyet skal monteres på våpenet, og vil gi direkte tilbakemelding på hvert eneste skudd. Dette skal gi bedre opplæring, tryggere jakt og færre skadeskutte dyr.

 

For å lykkes med nyvinningen trekker Hagleskyting inn hjelp fra design- og ingeniørselskapet Hugg samt fra Hvasser-selskapet Hagle & Hagle og 7Sense Technologies fra Horten. Sammen skal de gjennomføre en designdrevet prosess med tett involvering fra erfarne jegere.

 

Juryen påpeker at prosjektet er godt forankret i selskapets ledelse, og ser gode muligheter for oppskalering og kommersialisering.

 

«DIP-midlene anses som avgjørende for at utviklingen kan gjennomføres med nødvendig brukerinvolvering og en helhetlig designprosess. Prosjektet kombinerer innsikt, teknologi og design på en måte som kan bidra til bedre opplæring, styrket bærekraft og nye eksportmuligheter,» står det i juryens vurdering.

 

Øremerkes design

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Hagleskyting, daglig leder Jon Salve Håkedal, mobil 41 66 04 04, hagleskyting.no@gmail.com

* 7Sense Technologies, daglig leder Frode Gundersen Stensaa, mobil 91 79 49 95, frode.stensaa@7sense.no

* Hagle & Hagle, daglig leder Lars-Kristian Holmsen, mobil 96 51 27 25, mobil Lkholmsen@gmail.com

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJON I SIKTET. Hagleskyting skal utvikle et personlig læringsverktøy for jegere og skyttere. Nå mottar prosjektet 350 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Hagleskyting

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

 

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 13:59
Teknisk løsning ZEVS AS