presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Fiskesuksess i Sogn og Fjordane

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Norway Pelagic fikk Merket for god design for sin nye visuelle profil.

Oslo: Norway Pelagic fra Måløy har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

5 selskaper – 1 profil

Fiskeeksportøren Norway Pelagic har fått Merket for god design for sin nye visuelle profil, som er utviklet sammen med Scandinavian Design Group. For et drøyt år siden ble fiskeriselskapene Koralfisk, Bergen Fiskeindustri, Bernt Hansen eftf, Global Fish og Domstein Pelagic slått sammen til Norway Pelagic.

 

– Vi hadde fem selskaper med vidt forskjellig kultur, historie og struktur, og målet var at alle selskapene skulle føle like stort eierskap til den nye profilen som de hadde til sine gamle, forteller Jan Otto Hoddevik, salgs- og markedsdirektør for Norway Pelagic.

 

Størst i verden

Det nye selskapet, med hovedkontor på Måløy i Sogn og Fjordane, er i dag verdens største produsent av pelagisk fisk til menneskeføde. Pelagisk fisk er sild, makrell og andre fisker som jager i åpent hav.

 

– Vi har fått en profil som passer til vår posisjon som verdensledende på vårt felt, og til målet vårt om få en markedsandel på norsk pelagisk fiskerinæring på mer enn 50 prosent, sier Hoddevik.

 

Han forteller at profilen er blitt tatt svært godt imot både blant ansatte og ute i markedet. – Norsk pelagisk fisk regnes som best i verden på grunn av de gunstige forholdene i havområdene der fisken fanges. Vårt visuelle uttrykk spiller derfor på den arktiske renheten. Profilen hjelper oss med å skille oss fra konkurrentene, sier Hoddevik. Selskapet er nå i ferd med å etablere seg i Kina, og salgs- og markedsdirektøren mener den visuelle profilen kan bety mye i dette nye og upløyde markedet.

 

Fra minus til stort pluss

Første driftsår økte Norway Pelagic volumomsetningen med 30 prosent, og i andre driftsår ser selskapet ut til å kopiere økningen. I løpet av ett år har selskapet dessuten snudd en minus på 65 millioner kroner til et tilsvarende overskudd.

 

– Det er selvsagt vanskelig å tilskrive denne suksessen til markedsføring, men det er ingen tvil om at den nye profilen har vært et nyttig verktøy for å styre det sammenslåtte selskapet på en profesjonell og god måte, forteller Hoddevik.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Norway Pelagic, salgs- og markedsdirektør Jan Otto Hoddevik, mobil 916 09 750

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak norwaypelagic.jpg 21,55 kB (459x295)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS