presseticker

Skip to main content

Har investert 110 millioner i norsk nyskaping – nå leter DOGA etter nye prosjekter

  Publisert: 29.04.2024 07:11 - av  Henning Poulsen

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

Harald Lønning i Runwell, som leverer helhetlige HMS-systemer til utelivsbransjen, forteller at oppstartselskapet ikke vill eksistert uten DIP-støtten de mottok i 2020. Foto: Runwell

De siste 15 årene har hundrevis av norske bedrifter mottatt innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner til 259 bedrifter gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. I år er innovasjonspotten på 11 millioner kroner.

 

  1. – Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.

 

– Ville ikke eksistert uten DIP

En person som kan skrive under på effekten av designdrevet innovasjon, er Harald Lønning. Han er administrerende direktør i Runwell, et norsk oppstartsselskap som leverer helhetlige HMS-systemer til utelivsbransjen.

 

– Uten DIP-midlene vi fikk i 2020, ville ikke Runwell eksistert i dag. Støtten gjorde at vi kunne koble på designbyrået Larssen Amaral og virkelig komme til bunns i problemstillingen, i stedet for å jobbe overfladisk med symptomene. Resultatet ble så spennende at vi opprettet et eget selskap, forteller han.

 

Løsningen til Runwell brukes av alle mulige aktører i serveringsbransjen over hele landet, fra boutiquehoteller og kebabsjapper til hotellkjeder og Michelin-restauranter. Ved forrige aksjeemisjon ble selskapet verdsatt til 120 millioner kroner.

 

Bygger seg opp på grønne ferdighus

Hvert år bygger vi tusenvis av ferdighus i Norge. En kartlegging avdekker at de færreste produsenter har klima og bærekraft høyt på agendaen. Tilbake i 2021 mottok Haugen/Zohar Arkitekter derfor 631 600 kroner i DIP-støtte for å utvikle mer bærekraftige ferdighus.

 

Nå har de nylig inngått et symboltungt samarbeid med Norgeshus for å lage klimavennlige ferdighus til deg og meg.

 

– Målet med sirkbo.no er å utvikle en klimavennlig og sirkulær boligserie. Nå står vi foran et pilotprosjekt med interesserte boligbyggere, sier Marit Haugen, partner i Haugen/Zohar Arkitekter.

 

DIP-prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Omtre. Målet var å prosjektere en helsirkulær bolig for det norske ferdighusmarkedet.

 

– DIP-midlene ga oss spillerom til å sette av betydelig tid til forskning og utvikling. Slik fikk vi en solid utviklingsfase hvor vi kategoriserte ombrukbarhet for forskjellige bygningskomponenter. Dette ble viktig for veien videre, sier Haugen.

 

Fra iskremboks til årets startup

Når barn skal lytte til musikk og lydbøker, skjer det som oftest på en mobiltelefon eller nettbrett. Dette begrenser barnas muligheter til å oppdage musikk på egne vilkår. Tilbake i 2022 mottok Hiro Futures 550 000 kroner i DIP-støtte for å skape en brukervennlig høyttaler for barn ned i ettårsalderen. Høsten 2024 leveres HiRO-høyttalerne til de første kundene.

 

– Med hjelp av DIP-midlene har vi tatt HiRO fra idestadiet, til et produkt som folk betaler for før vi har lansert det. I begynnelsen laget vi en prototype av en iskremboks, og testet den på våre egne barn. I løpet av prosjektet hadde vi designet et unikt produkt som åpner mange dører for oss, sier Silje Gabrielsen, daglig leder i HiRO.

 

Visjonen til HiRO er å gi barn mulighet til å høre på musikk og historier selv. De tre gründerne har lang fartstid innen forskning, teknologi og design, men innså tidlig at for å lykkes så måtte produktet løftes til et høyt nivå på kortest mulig tid. For å få til dette trengte de hjelp av flere designere, og illustratør Magnhild Winsnes og Frost Produkt ble med på DIP-søknaden.

 

– I løpet av DIP-prosjektet har vi designet, prototypet og testet HiRO på over 100 pilotbrukere. Dette ga oss tidlig i prosessen innsikt i hva som gir høy brukerverdi, og gjorde at vi veldig raskt kom fram til et utrolig bra resultat. Dermed kunne vi presentere HiRO på en trygg og selvsikker måte i møte med investorer og samarbeidspartnere, sier Gabrielsen.

 

HiRO har allerede startet forhåndssalg, og har allerede et utvalg på over 130 titler innen musikk og lydbøker som skal leveres for første gang i september. Gabrielsen nøler ikke med å anbefale DIP til andre selskaper.

 

– Det har vært inspirerende å jobbe sammen med så flinke designere. De har kommet inn med annen kompetanse enn den vi hadde fra før, og det har løftet HiRO til et høyt nivå på kort tid. I 2023 ble vi valgt til årets startup av by:larm, bare ett år etter at vi startet opp, og det er utrolig stas, sier hun.

 

Lærer verden å sy

I fjor mottok Fæbrik 600 000 kroner i DIP-støtte for å lære folk hvordan de kan sy klær tilpasset egen kropp. Nå skal gründerkvartetten Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Vik Lysne snart lansere en størrelseskalkulator.

 

 

Fæbrik vil skape en motsats til klesindustriens rigide og ofte forvirrende størrelsessystemer, som gjør at folk flest må tåle ukomfortable klær og mange bomkjøp. Gjennom Fæbrik ønsker gründerne å få flere til å sy sine egne klær.

 

– Takket være støtten fra DIP fikk vi brukerrettet designkompetanse inn helt fra begynnelsen av. Nå gleder vi oss til lanseringen av størrelseskalkulatoren, samtidig som vi jobber med neste milepæl. Målet vårt er å skape et verktøy som både syere og produsenter over hele verden vil bruke for å lage klær som sitter perfekt, sier Vik Lysne.

 

Hun nøler ikke med å anbefale DIP til andre aktører innen klesbransjen.

 

– Med designdrevet innovasjonsmetodikk slipper du å gjette på hva brukeren eller kunden vil ha. Da øker treffsikkerheten betraktelig – det er i alle fall vår erfaring, sier Vik Lysne.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Alle private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak kan søke om støtte fra DIP. Enkeltpersonsforetak kan ikke motta støtte gjennom DIP.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.04.2024 07:11
Teknisk løsning ZEVS AS