presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Hedrer reke-, musikk- og skipsdesign i Møre og Romsdal – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:22 - av  Henning Poulsen

Fosnavåg konserthus og Heydays mottok Merket for god design. Foto: Kristin Støylen

Roll-Royce Marine og Eggs Design mottok Merket for god design for Icon DP. Foto: Roll-Royce Marine

Coldwater Prawns of Norway og Kind mottok Merket for god design. Foto: Coldwater Prawns of Norway

Oslo: Coldwater Prawns of Norway har skapt en global merkevare for å selge rene norske reker. Rolls-Royce Marine har laget en applikasjon som gjør det lettere å holde et skip i posisjon. Fosnavåg konserthus har fått en visuell identitet som tiltrekker publikum og artister fra fjernt og nært. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Coldwater Prawns of Norway fra Ålesund, Fosnavåg konserthus på Herøy og Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Coldwater Prawns: Kalde reker som varmt hvetebrød

Gjennom en mannsalder har havfiskeaktørene Remøy, Arctic Swan, Olympic Prawn og Nordøytrål fisket kaldvannsreker i norske farvann. I senere år strevde de alle med å få god pris og omsetning på varene sine. For seks år siden gikk de derfor sammen i et felles salgs- og markedsføringsselskap med base i Ålesund: Coldwater Prawns of Norway.

 

– Dette ble starten på en ny æra. Vi startet med å flytte alt salg fra hjemmemarkedet over til eksportmarkedene. Siden den gang har vi økt omsetningen fra 15 millioner til over 439 millioner kroner. Et solid bevis på at vi har lykkes med markedsstrategien – og dette er bare begynnelsen, lover administrerende direktør Knut Helge Vestre.

 

Suksessen har ført til at Coldwater Prawns of Norway ble årets gasellebedrift i sin region i 2012. I fjor ble de kåret til årets bedrift av Innovasjon Norge.

 

– Design har gitt vekst

Vestre forteller at designbyrået Kind fra Bergen har vært med helt fra begynnelsen. De utviklet visuell identitet, pakningsemballasje og markedsmateriell tilpasset eksportmarkeder i Asia, Europa og USA. Designet kommuniserer at akkurat disse rekene er et kvalitetsprodukt det er verdt å betale ekstra for, og forteller historien om «et av verdens reneste produkter», fanget i rent, arktisk farvann.

 

– Design har vært et viktig virkemiddel som har skilt oss ut i en konservativ bransje og gitt resultater i form av varig og lønnsom vekst. Den visuelle identiteten og pakningsemballasjene har vært en suksess fra dag én. I fjor utviklet vi en emballasje rettet mot eksklusive markeder i utlandet. Dette førte til at vi kunne 10-doble prisen på de rekene vi solgte i dette segmentet, forteller Vestre. Nå lover han norske rekeelskere at Coldwater Prawns of Norway endelig skal bli tilgjengelig også på det norske markedet.

 

Rolls-Royce Marine: Design i førersetet

Marginene er små og konsekvensene store når skip skal holdes i posisjon. Det siste en kaptein som allerede kjemper mot vind og bølger trenger er et uoversiktlig system på broen. Rolls-Royce Marine bestemte seg for å skape et helhetlig arbeidsmiljø på broen ved hjelp av en designdrevet innovasjonsprosess.

 

– Designdrevet utvikling er noe vi bruker aktivt på mange områder for å skille oss fra konkurrentene. Denne designstrategien har hjulpet oss med å innta førersetet i markedet med våre over 200 ulike maritime produkter, forteller prosjektleder Frøy Birte Bjørneseth i Rolls-Royce Marine.

 

Ville skape helhetlig skipsbro

Gjennom flere år har Rolls-Royce Marine utviklet applikasjoner til bruk på skipsbroen, som gjerne skal kunne kobles til ulike systemer fra samarbeidspartnere. Etter hvert satt selskapet med et stort antall ulike løsninger for styring. Selskapet samlet seg derfor bak en visjon: et ønske om å skape og selge én helhetlig Rolls-Royce-bro, «Rolls-Royce Unified Bridge». En felles designplattform måtte utvikles.

 

Produktet Icon DP – en applikasjon som brukes for å holde skip på samme posisjon – ble valgt ut som best egnet til å basere en designdrevet innovasjonsprosess rundt. Arbeidet med Icon DP skulle legge grunnlaget for et felles designrammeverk for alle applikasjonene på den helhetlige broen.

 

Eggs Design ble hentet inn for å lage et grafisk rammeverk som kunne skaleres for å passe til de ulike applikasjonene og ta hensyn til informasjonsmengden og behovet for informasjon til enhver tid. De startet en brukerstyrt designprosess der de observerte arbeidsrutiner om bord og brukertestet ulike konsepter.

 

Berøringsskjermer og 3D-orientering

Resultatet er en redesignet applikasjon med en rekke nyskapende grep. Nøkkelinformasjon løftes fram, mens sekundærinformasjon ligger tilgjengelig på et lavere nivå i løsningen. Dette gir oversikt slik at potensielt farlige situasjoner kan forutsees lenge før alarmen går. Berøringsskjermer gir mannskapet på broen større nærhet til funksjonene og gjør det mulig å være mer effektiv i en presset situasjon. Et interaktivt 3D-verktøy gir bedre forståelse for skipets posisjon, og reduserer dermed sjansen for feilbeslutninger.

 

Den første leveransen av Icon DP gikk til Stril Luna, et forsyningsfartøy i offshorebransjen som er eid av Simon Møkster Shipping. Dette var også pilotleveransen av Rolls-Royce Unified Bridge. Også Far Sleipner, et avansert subsea- og konstruksjonsfartøy eid av Farstad Shipping, er nå utstyrt med Unified Bridge og posisjoneringssystemet DP3.

 

Fosnavåg konserthus: Kompromissløs design

Nybygde Fosnavåg konserthus er i teknologisk toppklasse, men manglet en identitet som sto til husets ambisjoner og særegne kvaliteter. Nå har de fått en visuell profil som blir lagt merke til langt utenfor kommunegrensen.

 

– På vegne av Herøy kommune er jeg svært stolt over at Fosnavåg konserthus nå mottar Merket for god design. Konserthuset er bygd uten kompromisser, og slik vil vi også at det skal oppfattes av andre. At vi nå utmerkes for god design betyr at vi får mer oppmerksomhet, slik at enda flere ønsker å besøke dette flotte bygget, sier ordfører Arnulf Goksøyr (H).

 

Konserthuset er Herøy kommunes nye storstue, og er et spleiselag mellom kommunen, 40 lokale næringslivsaktører og over 300 kjøpere av folkeaksjer. Store ressurser er lagt ned i å bygge en konsertsal som selv de mest lydkresne artistene vil ønske å spille på.

 

Ville unngå det middelmådige

Designbyrået Heydays fikk jobben med å utvikle en visuell identitet som kommuniserte byggets særegenheter og kunne tiltrekke publikummere og artister fra fjernt og nær.

 

– Vi har hele veien unngått å ta middelmådige og komfortable valg. Vi har ønsket et konserthus som reflekterer at Fosnavåg er bygget på vinden og havet, med sildefiske som historie og høyteknologi som fremtid. Den grafiske profilen måtte speile denne identiteten, forteller Fredrik Remøy, daglig leder i eierselskapet Fosnavåg konserthus as.

 

Musikalsk logoskala

Designerne fant mange likheter mellom musikken som spilles på konserthusets scene, og den dramatiske naturen like utenfor. De tok tak i Beauforts vindskala, først brukt til å beskrive seilføring på skip, og skapte en musikalsk skala bestående av ti logosymboler. Symbolene favner over alt fra stille til stormfullt og reflekterer samtidig musikkens mange fasetter, stemninger og kontraster. Samtlige symboler kan også tolkes som bokstaven –F, og skaper dermed en gjenkjennelseseffekt for Fosnavåg konserthus.

 

Juryen liker ideen med å bruke Beauforts vindskala til å lage logosymboler: «Dette er et nyskapende grep som gjør identiteten like omskiftelig som stedet. Identiteten tar tak i samspillet mellom havet og musikken. Designuttrykket oppleves som relevant og riktig ut fra konserthusets profil og plassering», står det i jurykjennelsen.

 

– Vi har lykkes på flere felt enn vi kunne drømt om. Jeg er stolt over arbeidet som er gjort med visuell design, knyttet til vindskalaen, med fargetoner fra havet og med –F-en som symboliserer Fosnavåg. Å få Merket for god design viser at kommunens visjon om å være «ei båtlengd føre» er ivaretatt på beste måte, oppsummerer ordfører Goksøyr.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Coldwater Prawns of Norway, administrerende direktør Knut Helge Vestre, mobil 908 94 662

* Rolls-Royce Marine, kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk, mobil 976 70 882

* Fosnavåg konserthus, arrangementsleder Bjørn Holum, mobil 920 42 074

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Fosnavåg konserthus og Heydays mottok Merket for god design. Foto: Kristin Støylen

 

Roll-Royce Marine og Eggs Design mottok Merket for god design for Icon DP. Foto: Roll-Royce Marine

 

Coldwater Prawns of Norway og Kind mottok Merket for god design. Foto: Coldwater Prawns of Norway


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:22
Teknisk løsning ZEVS AS