presseticker

Skip to main content

Høye forventinger til norsk designutstilling i Milano

  Publisert: 03.04.2017 07:00 - av  Henning Poulsen

Fra venstre: «Bror» glasskrukke av Noidoi, «Skrin» av Marianne Anderssen og vegghyllen «Matchbox» av Sara Wright Polmar. Farger: Jotun 5452 Nordic Breeze og 10981 Norwegian Wood. Styling: Kråkvik&D’Orazio. Foto: Lasse Fløde – Pudder

 

Ann Kristin Einarsen vurderte å legge keramikken på hylla før hun ble plukket ut til å stille ut på fjorårets Milano-utstilling. Foto: Silje Nesdal

Sara Wright Polmar (Klubben) forteller at mange designere har en drøm om å få stille ut på Salone del Mobile. Foto: Marte Vike Arnesen

Hele 30 av Norges ledende designere og kunsthåndverkere stiller ut på verdens fremste design- og møbelmesse denne uken. Flere svært viktige designpublikasjoner tror den norske utstillingen blir et høydepunkt på messen.

Distribusjon i nye markeder. Avtaler med velrennomerte produsenter. Utfordrende og høyprofilerte designjobber. Mulighetene er mange for de som deltar på den norske utstillingen «Everything is Connected» under Milano Design Week, også kjent som Salone del Mobile.

 

– Utstillingen i fjor ble svært godt mottatt både av innkjøpere og internasjonal presse, og flere av designerne inngikk i ettertid verdifulle avtaler eller kom i dialog med viktige aktører i den internasjonale designverdenen. Det knytter seg store forventinger til årets utstilling, sier Trude Gomnæs Ugelstad, administrerende direktør for Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Hun trekker fram at viktige Wallpaper nylig utpekte «Everything is Connected» som en prioritet utstilling under årets Salone del Mobile. I tillegg har designmagasinet Dezeen den norske utstillingen med på listen over 14 utstillinger leserne deres bare få med seg i år. Også Cool Hunting har med utstillingen på sin liste over forventede høydepunkter.

 

Kommersielt og kunstnerisk

Også for kunsthåndverkere har utstillingen stor verdi, ifølge direktør Hege Henriksen i Norwegian Crafts.

 

– Den gir synlighet både internasjonalt og i Norge. Erfaringsmessig betyr dette nye oppdrag i form av flere utstillinger eller økt salg. Jeg er veldig fornøyd med kurator Katrin Greilings utvalg i år. Prosjektene som vises fram holder høyt kunstnerisk nivå samtidig som de har stort potensiale for salg og kommersielle oppdrag, sier Henriksen.

 

Spennende avtaler og prestisjeoppdrag

I etterkant av den norske utstillingen «Norwegian Presence» i Milano i 2015 fikk designeren Runa Klock bordlampen «Core» i produksjon hos danske New Works. I løpet av året skal hun lansere stolen «Archie» gjennom et italiensk produsent som hun kom i kontakt med under fjorårets utstilling «Norwegian Structure».

 

I kjølvannet av samme utstilling fikk keramiker Kristin Opem en avtale med det tyske nettgalleriet Pamono, mens Mille Behrens er blitt invitert til å være med på en prestisjeutstilling i regi av The Met Breuer i New York.

 

Den italienske produsenten Opinion Ciatti plukket opp romdeleren «Apparel», laget av designduoen Vera & Kyte, under den beslektede talentutstillingen SaloneSatelite i 2014. I år deltar også Stine Aas og Cecilia Xinyu Zhang samt designerne i Oslo Form på denne delen av Salone del Mobile.

 

Ga seg nesten før Milano-suksessen

Keramiker Ann Kristin Einarsen forteller at hun er i samtaler med produsenter om kommersialisering av fire av sine prototyper.

 

– Dette er et direkte resultat av all oppmerksomheten jeg fikk i Milano i fjor. Før jeg ble antatt her var jeg på nippet til å legge keramikken på hylla. Jeg hadde mistet gnisten. Etter Milano har jeg blitt tatt med på flere internasjonale utstillinger, og flere av arbeidene mine kommer nå i kommersiell produksjon, sier Einarsen.

 

Til årets utstilling har hun med «Fam», en serie bestående av fem stablebare porselensvaser i ulike former og farger.

 

– En drøm å være med

Sara Wright Polmar fikk i kjølvannet av fjorårets Milano-utstilling en sofa i produksjon hos danske Bolia. I år stiller hun med «Matchbox», en fyrstikkeskeinspirert oppbevaringsløsning som fungerer både som skrin og vegghengt hylle.

 

– For designere er Salone del Mobile den viktigste arenaen å være synlig på. Helt siden vi etablerte designkollektivet Klubben i 2011 har det vært en drøm å vises her, og i 2015 realiserte vi denne drømmen. Første gang var den norske utstillingen veldig dugnadsdrevet, men nå som vi har fått med profesjonelle samarbeidspartnere er alt blitt mer strømlinjeformet og enkelt for utstillerne. Og kontaktene og medieoppmerksomheten vi får er gull verdt, sier Polmar.

 

Vises i Oslo over sommeren

Design og arkitektur Norge og Norwegian Crafts står sammen med Klubben og Jotun bak årets norske utstilling. Konseptet bak utstillingen er å presentere et levende kart over Norges kreative miljøer i dag. Utstillingen består av 30 kunsthåndverksarbeider og designprototyper innen møbel, tekstil, belysning, keramikk, metall og glass.

 

Åpningsarrangementet til «Everything is Connected» er onsdag 5. april, og deretter vises utstillingen ved messearenaen Ventura Lambrate helt til 9. april. Over sommeren vender utstillingen hjemover og dukker opp på Oslo Design Fair mellom 30. august og 2. september.

(Pressenytt)

 

Last ned pressepakke og bilder her https://www.dropbox.com/sh/3fjv1tyc8lp34xv/AAAmh8M5oel6JlryThNw6_pLa?dl=0

 

 

 

Bildetekster:

Fra venstre: «Bror» glasskrukke av Noidoi, «Skrin» av Marianne Anderssen og vegghyllen «Matchbox» av Sara Wright Polmar. Farger: Jotun 5452 Nordic Breeze og 10981 Norwegian Wood. Styling: Kråkvik&D’Orazio. Foto: Lasse Fløde – Pudder

 

Ann Kristin Einarsen vurderte å legge keramikken på hylla før hun ble plukket ut til å stille ut på fjorårets Milano-utstilling. Foto: Silje Nesdal

 

Sara Wright Polmar (Klubben) forteller at mange designere har en drøm om å få stille ut på Salone del Mobile. Foto: Marte Vike Arnesen

 

“Matchbox”, av Sara Wright Polmar. Foto: Lasse Fløde – Pudder.

 

Ann Kristin Einarsens “Fam”. Foto: Lasse Fløde – Pudder.

 

 

FAKTABOKS: Everything is Connected:

Bak utstillingen står designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Design og arkitektur Norge (DOGA), i samarbeid med malingsprodusenten Jotun.

 

Partnere og sponsorer:

* Bo Bedre, Norges ledende interiørmagasin

* Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent som spesialiserer seg på ullstoffer

* Lundhs, Norges ledende produsent av naturstein

* Oslo Design Fair, interiørmesse som sikter på å være den viktigste møteplassen for design og interiør i Norge

* Utenriksdepartementet

Kuratert av Katrin Greiling
Utstillingsdesign av Kråkvik & D'Orazio
Grafisk design av Bielke & Yang

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, rådgiver internasjonal profilering - Ida Aandal Røijen, mobil 451 36 778, ida@doga.no

* Klubben, Sara Wright Polmar, mobil 936 04 355

* Ann Kristin Einarsen, mobil 996 16 892

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.04.2017 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS