presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Hylleillusjon og Marius-renessanse i Vestfold

  Publisert: 18.04.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

TIL EN NY GENERASJON: Ugly Children’s Clothing og Handverk fikk Merket for god design for stikkekolleksjonen Marius by Ugly. Foto: Pål Laukli

DIMENSJONSDESIGN: By Corporation og Bjørn Jørund Blikstad fikk Merket for god design for Imeüble. Foto: Bjørn Jørund Blikstad

Oslo: Den ene har gjort god butikk på det tradisjonsrike Marius-mønsteret, den andre har skapt en hylle i skjæringspunktet mellom funksjonell design og abstrakt kunst. Nå har Ugly Children’s Clothing fra Tønsberg og By Corporation fra Sandefjord mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Ny vår for Marius

Det tradisjonelle Marius-mønsteret har en udiskutabel plass i den norske folkesjelen. Siden 1953 er det blitt strikket anslagsvis fem millioner gensere med det velkjente mønsteret til Unn Søiland, og mange av disse ligger fremdeles i skuffer og skap i de tusen hjem.

 

Likevel lå varemerket Marius i dvale, inntil det driftige Tønsberg-selskapet Ugly Children’s Clothing tok grep. – Ideen med å bruke mønstret kom da vi forsøkte å finne et godt gaveprodukt til turistmarkedet, forklarer Aleksander Herresthal.

 

Salgssuksess og gjennombrudd

– Det startet med en babybody med Marius-mønster som André Jåtog og jeg utviklet med designer Eivind Platou i Sande-byrået Handverk. Vi syntes det var et nyskapende og morsomt produkt, og plagget gjorde suksess både hos turister og nordmenn, forklarer Herresthal.

 

Ugly fikk tillatelse til å bruke mønsteret av rettighetshaver Vigdis Yran Dale, datteren til Søiland, og videreutviklet konseptet til en helhetlig, maskinstrikket barnekolleksjon. Lanseringen ble det definitive gjennombruddet for Ugly Children’s Clothing, som de to siste årene har opplevd en årlig omsetningsvekst på 40 prosent. Kolleksjonen har også fått mye oppmerksomhet internasjonalt, og er på vei inn på markeder i Europa, USA og Japan.

 

– Det er en stor ære å få Merket for god design. Ugly forsøker å lage kvalitetsprodukter som ikke skal kastes, men gå i arv. Da er god design er helt avgjørende, sier Herresthal.

 

Vil realisere gode ideer

Når du første gang ser designhyllen Imeüble hengende på en vegg, kan du sverge på at det er en flat installasjon – en kollasj av fotografier av enkelthyller som er limt sammen. Den optiske illusjonen avslører du først når du går nærmere.

 

– Imeüble ligger mellom design og kunst, forklarer professor ved Kunsthøgskolen i Oslo og mangeårig møbeldesigner Sigurd Strøm.

 

Han har startet produksjonsselskapet By Corporation sammen med Benjamin Stenmarck og Sandefjord-mannen Henning Romero, og minnemøblet er selskapets første prosjekt. – Jeg har sett veldig mange gode ideer som aldri har blitt realisert fordi ingen har tatt dem igjennom en produktutviklingsfase, sier Strøm

 

Tanken bak selskapet er å jobbe med designere på konkrete prosjekter og bidra med alt fra videreutvikling og produksjon til salg og markedsføring. – Det er designeren som er viktig, vi er bare bindeleddet, forteller professoren.

 

Både to- og tredimensjonal

Designeren denne gangen heter Bjørn Jørund Blikstad. Imeüble var hans masteroppgave på Kunsthøgskolen, og Strøm var den unge designerens veileder. Inspirert av hvordan en stol er formet med tanke på kontakten med menneskekroppen, ønsket Blikstad å designe en oppbevaringsløsning som kunne knyte et like nært bånd til hjernen vår.

 

Hyllen opererer i skjæringspunktet mellom det to- og tredimensjonale, og spiller på hvordan en flat tekst blir til noen romlig i hjernen. Imeüble består av sju moduler som kan settes sammen etter byggeklossprinsippet. Dette åpner for at møbelet kan få vidt forskjellige utseende avhengig av hvordan det er sammensatt, mens eieren kanskje ledes til å reflektere over hvordan minnet vårt er skrudd sammen.

 

Lanseringen skjedde i februar, og By Corporation har allerede fått inn bestillinger fra alt fra Sør-Korea til Grønland. Imeüble har dessuten nettopp blitt tatt inn på Architonic, en uanhengig databank som brukes av arkitekter for å finne møbler som passer til sine prosjekter.

 

Sigurd Strøm er fornøyd med at Imeüble nå får Merket for god design. – Imeüble er et sjeldent godt produkt, så jeg er ikke overrasket – men selvsagt veldig glad. Jeg har selv sittet i fagjuryen for Merket for god design tidligere år, og jeg vet derfor hvor høyt det henger, sier han.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

TIL EN NY GENERASJON: Ugly Children’s Clothing og Handverk fikk Merket for god design for stikkekolleksjonen Marius by Ugly. Foto: Pål Laukli

 

DIMENSJONSDESIGN: By Corporation og Bjørn Jørund Blikstad fikk Merket for god design for Imeüble. Foto: Bjørn Jørund Blikstad

 

 

Kontaktpersoner:

* Ugly Children’s Clothing, Aleksander Herresthal, mobil 951 411 21

* By Corporation, Sigurd Strøm, mobil 415 02 177

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS