Hyller Norges beste møbel- og interiørbedrifter
– Vi har delt ut bransjepriser de siste fem årene for å hedre bedrifter som gjør noe ekstra innen produktutvikling, merkevarebygging og kommersiell satsing. Årets vinnere har alle oppnådd resultater langt utover det som er vanlig, sa bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Møbel + Interiør under prisoverrekkingen.
Torsdag denne uken var norsk designindustri samlet for å feire årets beste møbel- og interiørbedrifter og -produkter. Utdelingene skjedde på DOGA i Oslo under Designindustrikonferansen 2017, bransjens største årlige møteplass. Det er Norsk Industri Møbel + Interiør som står bak konferansen og prisene.
Årets eksportbedrift: Jøtul
Jøtul vant prisen Årets eksportbedrift foran Laader Berg og Scandinavian Business Seating. I sin begrunnelse skriver juryen følgende:
«Gjennom mer enn 160 år har bedriften utviklet seg til en global markedsleder, etablert i 43 land på seks kontinenter. Nøye tilpasning til lokale markeders behov er en viktig del av Jøtuls internasjonale suksess. Bedriften har utviklet produkter som er teknologisk i toppnivå og kaprer markedsandeler i et fallende marked.»
– Vi setter veldig stor pris på denne tildelingen. Eksport er svært viktig for oss i Jøtul. 75 prosent av omsetningen vår stammer fra eksportmarkeder, og vi er stolte av å gjøre internasjonal suksess med norske produkter og norsk design, sier Amund Skaaden i Jøtul, som mottok prisen sammen med sin kollega Terje Agard.
Årets merkevarebygger: Høie
Høie mottok prisen Årets merkevarebygger i konkurranse med Ekornes og Jøtul. Ifølge jurykjennelsen har Høie jobbet med merkevarebygging siden 1850, lenge før den slags kom på moten.
«Høie er et sterkt norsk varemerke som bedriften har evnet å holde i hevd og forsterke gjennom lang tid. Høie er for mange synonymt med sengetøy. Høy kvalitet og nitid testing av slitestyrke, fargeekthet, kokevaskekthet og andre viktige produktegenskaper er vesentlige faktorer i utvikling av merkevaren. Kravet til førsteklasses råvarer i ren bomull sammen med høyeste kompetanse er merkevarens viktigste verdi,» står det i jurybegrunnelsen.
– Dette er en utmerkelse vi setter pris på. Vi kjenner veldig på arven vår hver eneste dag – at vi tar vare på en sterk merkevare. Vi jobber mye med å sørge for at kjennskapen til Høie går videre til nye generasjoner og at vi utvikler nye design til en ny tid, sier Erna Therese Widerøe, markedssjef i Mascot Høie. Brekstad-selskapet eier merkenavnet Høie.
Årets produkt: Sofaen Niu
Prisen Årets produkt gikk til L.K.Hjelles «Niu», en modulær sofa designet av Hallgeir Homstvedt. Møbelprodusenten på Sykkylven vant kategorien foran Fora Form og Heymat.
«Sofaen Niu i Hallgeir Homstvedts design er en komfortabel sofa, som ved et fåtall moduler kan bygges i en rekke varianter for å møte markedets behov for individuell møblering. Sofaen har et tidsriktig uttrykk og kombinerer det rause og komfortable med det stramme og lette visuelle uttrykket. Sofaen antas å ha et stort kommersielt potensiale,» er juryens dom.
– Det passer godt at denne prisen kom nå, for om bare to uker sender vi Niu ut til forhandlerne. Sofaen ble tatt godt imot på Oslo Design Fair, og jeg tror så godt som alle forhandlere har tatt den inn, sier Dag Hjelle i L.K.Hjelle.
Klassikerprisen: Capisco
Det var Peter Opsviks velkjente Capisco-stol fra 1984 som gikk til topps i klassikerkategorien i år. Stolen produseres av Scandinavian Business Seating og etterligner rytterens sittestilling for å gi bevegelighet og variasjon i sittemønsteret. Takket være den norske produsentens verdensledende posisjon innen kontorstoler har «Capisco» i senere tid opplevd en ny vår. I dag selges stolen over store deler av verden.
I jurybegrunnelsen står det følgende:
«Historien om Capisco er historien om en filosofi og det er historien om en klassiker som overlever sin samtid og fortsatt øker sin popularitet langt utover normal levetid for ethvert produkt. Capisco er et av designeren Peter Opsviks hovedverk og bærer hans viktigste kjennetegn; en sterk og unik form og en gjennomtenkt filosofi basert på kroppens behov for bevegelse og forandring.»
– Jeg synes det er helt utrolig at et design som ble skapt for så mange år siden er det som faktisk vokser mest i vår internasjonale portefølje i dag. Capisco har blitt en egen kategori hos oss, sier Lars Røiri i Scandinavian Business Seating.
Også en annen av Peter Opsviks tidløse stoler, «Variable», var nominert til Klassikerprisen i år, sammen med Ingmar Rellings «Siesta».
(Pressenytt)
Bildetekster:
Peter Opsviks ikoniske «Capisco» og Scandinavian Business Seating mottok Klassikerprisen under Designindustrikonferansen 2017. Foto: SB Seating
L.K.Hjelle vant prisen Årets produkt for sofaen «Niu», designet av Hallgeir Homstvedt. Foto: L.K.Hjelle
Jøtul ble kåret til Årets eksportbedrift. Her representert ved ovnen F373. Foto: Jøtul
Høie vant prisen Årets merkevarebygger. Foto: Mascot Høie
Kontaktpersoner:
* Norsk Industri Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Mascot Høie, Morten Berg, mobil 906 49 105
* L.K.Hjelle, Dag Hjelle, mobil 926 15 333
* Scandinavian Business Seating, Lars I Røiri, mobil 911 79 067
* Jøtul, Nils Agnar Brunborg, mobil 906 05 578



