presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Innovatører fra Trollåsen, Vinterbro, Lørenskog, Ås og Ski får pris

  Publisert: 15.02.2023 07:07 - av  Henning Poulsen
En termobag som redder nedkjølte pasienter. En håndvekt som gjør treningen enklere og tryggere. Et regnskapsprogram som gjør gründerlivet lettere. En lampe som lyser opp filmsett fra Madrid til Mumbai. Disse fire innovative prosjektene fra Akershus-området hedres nå med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Disse fire svært ulike innovasjonsprosjektene har kombinert fremoverlent nyskaping med en bevisst og offensiv bruk av designmetodikk. Da får vi produkter, tjenester og løsninger som skaper verdier både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Jeg gleder meg til å følge med på disse mottakerne fremover, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi hele fire prosjekter med røtter i Akershus-området.

 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

 

Thermosaver: Termosensasjonen fra Trollåsen

Når kroppen mister evnen til å opprettholde normal kjernetemperatur, gjelder det å handle raskt og riktig.

 

Haukeland universitetssykehus og SINTEF har samarbeidet om hypotermiforskning i en årrekke. De har avdekket at etatene og organisasjonene som jobber med hypotermi benytter en myriade av utstyr: tepper, luer og bobleplast, for å nevne noen eksempler. Ingen av disse løsningene beskytter godt nok mot nedkjøling.

 

Derfor gikk SINTEF i gang med å kartlegge nye måter å behandle hypotermiske pasienter utendørs. Dette førte til et større forsknings- og utviklingsprosjekt – og munnet ut i stiftelsen av selskapet Thermosaver AS, som holder til på Trollåsen i Nordre Follo.

 

Prosjektet har fulgt en brukersentrert prosess med involvering av både sluttbrukere og fagpersoner gjennom intervjuer og observasjoner. En rekke prototyper ble bygget og testet fortløpende, slik at det kom en jevn strøm av verdifulle innspill i utviklingsarbeidet. Aktører som Røde Kors, Norsk Luftambulanse, Forsvarets spesialstyrker og Redningsselskapet deltok i utprøvingen av forskjellige løsninger.

 

Liten, lett og intuitiv

Resultatet er Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, en alt-i-ett-løsning for håndtering av nedkjølte pasienter. Bagen er liten og lett, og er dermed enkel å få med seg både i fjell og skog og til havs. Med intuitive åpne- og lukkemekanismer er det enkelt å pakke inn både store og små pasienter. Dampsperren trekker til seg fuktighet, blod og kroppsvæsker, og sammen med den avtakbare hetten og ekstra isolasjon på undersiden blir varmetapet minimert.

 

Redningsbagen ble lansert i fjor, og interessen er stor både i Europa, Asia og Canada. Blant annet har Thermosaver sikret en viktig forhandleravtale i Sør-Korea. I tillegg har oppstartsselskapet inngått avtale med en sentral utstyrsleverandør for politi, forsvar og sivilforsvar i Norge, Sverige og Danmark.

 

Redning for alle

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur påpeker at Thermosaver er et resultat av omfattende produktutvikling, testing og brukersentrerte designprosesser.

 

«Vi er dypt imponert over hvordan de involverte har jobbet for å utforme den innovative redningsbagen. Den har et tydelig og godt designuttrykk som gir oss en intuitiv brukeropplevelse. Selv om Thermosaver primært er ment for trent personell, er det en kjempefordel at den er designet slik at alle kan klare å bruke den,» står det i jurykjennelsen.

 

Kelvin Epos 300: Vil skape eksporteventyr for Vinterbro-lamper

Studiotid koster penger, særlig når skuespillere og produksjonsteam sitter og venter på grunn av problemer med det tekniske utstyret. I en rekke år har Rift Labs i Vinterbro levert stabile høykvalitetslamper for en amerikansk merkevare. Med den nyutviklede filmlampen Kelvin Epos 300 vil de endelig stå på egne ben.

 

Rift Labs ønsket å selge produktene sine i Europa og Asia, og behøvde derfor å etablere sin egen merkevare. Derfor gikk de til sin faste samarbeidspartner Minoko Design. Sammen sørget de for at utviklingen av det første produktet ble forankret i designmetodikk.

 

Scandinavian Design Group fikk jobben med å lage en merkevareplattform, og arbeidet tett med både Rift Labs og Minoko Design for å skape et helstøpt, helhetlig resultat.

 

Filmstudioer ble besøkt og brukere ble intervjuet. Tilbakemeldinger herfra munnet ut i konseptstudier, som ble brukt for å sikre ekstern finansiering. Etter noen runder med testing av enkle prototyper, begynte funksjonalitet og ergonomi å komme på plass.

 

Skal dyrke fram en lampefamilie

Filmlamper trenger gode kjølevifter for å lede bort varme, men disse skaper støy som kan forstyrre innspillingen. Derfor ble det brukt mye tid og ressurser for å finstemme forholdet mellom ytelse og støy.

 

Den ferdige lampen har fått navnet Kelvin Epos 300, og er første produkt i det som skal bli et omfattende økosystem av belysningsprodukter rettet mot små og mellomstore filmstudioer.

 

I tillegg til lav støy, leverer lampen ifølge fornøyde kunder lys og farge av høy kvalitet. En kontrollboks og en tilhørende app gjør at produktet kan styres i god arbeidshøyde.

 

Lampen er modulbasert, noe som gjør det enklere med vedlikehold, utbytting av deler og resirkulering ved endt livsløp. To sideplater gir god beskyttelse til den delikate elektronikken, og gir dessuten et geometrisk uttrykk som skiller Kelvin Epos 300 fra konkurrentenes produkter.

 

«Utstråler presisjon og brukervennlighet»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser mottakerne for å la teknologiutvikling på hånd i hånd med produkt- og merkevaredesign.

 

«Kelvin Epos 300 er et flott, gjennomarbeidet produkt som utstråler presisjon og brukervennlighet. Vi gleder oss over kvaliteten på materialene og at lampen har fått et ærlig, rasjonelt uttrykk med en tydelig identitet. Lampen gjør det enklere å jobbe kreativt for små og mellomstore filmproduksjoner, men den fungerer også som et designforbilde i seg selv,» står det i jurykjennelsen.

 

Fiken: Lørenskog-venner skapte regnskap for alle

Hvert år stifter vi mer enn 60 000 nye bedrifter i Norge, men innen fem år er tre av fire borte. Mange nordmenn har en gründer i magen, men de færreste drømmer om å svette over regnskapspermer. Regnskap er komplisert og tidkrevende, og belastningen er stor. Må det være slik?

 

Nei, mener gründerne bak regnskapstjenesten Fiken, deriblant Bendik Gill Bakken, og brødrene Aleksander og Joakim Blomskøld fra Lørenskog. Gjennom flere bedriftsetableringer har de selv måttet kjempe mot rigide og kronglete systemer og regler. Nå ønsket de å bruke det de hadde lært til å lage en regnskapstjeneste for alle.

 

I begynnelsen utviklet de tjenesten i helger og ferier, inntil den var god nok til å bli prøvd ut i markedet. Fiken-utviklerne brukte tilbakemeldinger og innspill fra kundene for å gjøre tjenesten stadig bedre og mer brukervennlig.

 

Konstante forbedringer

Etter hvert ble en rekke designdisipliner trukket inn i den kontinuerlige utviklingsprosessen, blant annet interaksjonsdesign, tjenestedesign og designledelse. Selv om regnskapssystemet først så dagens lys i 2014, har arbeidet med videreutvikling og forbedring fortsatt med uforminsket styrke.

 

I dag er Fiken blant landets mest kjente regnskapssystemer, med flere enn 70 000 bedriftskunder. Selskapet anslår selv at de bidrar til å kutte regnskapskostnader med inntil 90 prosent i små virksomheter.

 

I tillegg kommer den store samfunnsgevinsten i at et mer tilgjengelig regnskap gjør at flere kan starte egen bedrift uten å kjøre seg fast i arkaiske systemer. Med enkelt språk og et lekent og oppløftende visuelt uttrykk er den forhatte regnskapsjobben ufarliggjort.

 

Hjelper deg over regnskapsbøygen

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Fiken et stjerneeksempel på at god tjenestedesign og visuell kommunikasjon kan bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser.   

 

«Vi synes designløsningen er glimrende fordi den guider og forklarer på et språk alle kan forstå. Tjenesten oversetter vanskelige faguttrykk, og det er sjarmerende at Fiken bruker følelser og humor for å hjelpe nybegynnerne å komme over regnskapsbøygen,» står det i jurykjennelsen.

 

Gungnir: Ski-mann og Ås-kollektiv bak treningsrevolusjon

Utstyr til trening er i konstant endring, med stadige forbedringer og nye funksjoner. Vektløftere er likevel henvist til nærmere 100 år gammel teknologi, der vektskiver holdes på plass av klønete, vriene og skjøre klyper og fjærlåser. I beste fall utgjør disse et irritasjonsmoment under trening. I verste fall kan de skape farlige situasjoner.

 

Audun Filip Sand og Andreas Bossonney Gundersen har begge bakgrunn som personlige trenere. De hadde lenge irritert seg over dårlige låsemekanismer for vektskiver. Da de møtte den Ski-bosatte utstyrsutvikler Øyvind Rein samt designeren Markus Leonhard Hansen gjennom studier på Ås, falt brikkene på plass. Sammen stiftet de Gungnir.

 

Hentet innsikt i sosiale medier

Innsikt fra utviklingen og lanseringen av selskapets første produkt, en vektstang, ble nyttig da gründerne vendte tilbake til problemet med vektlåsen. De gjennomførte intervjuer med utøvere, og analyserte dessuten store mengder produktkommentarer i sosiale medier. Deretter utviklet de en prototype som ble testet grundig.

 

Resultatet er Dumbler, en olympisk håndvekt med innebygde låser som gjør det enklere og tryggere å trene. Låsemekanismen er enkel og intuitivt forståelig, og kvitterer med et «klikk» når du bruker den riktig. Den visuelle designen er dus og minimalistisk, og forsterker følelsen av Dumbler som et høykvalitetsprodukt med lang holdbarhet.

 

En forhåndssalgskampanje gikk over all forventning, og vektløftere over hele landet tok godt imot nyvinningen. Snart ble det også eksportsuksess for treningsgründerne. Dumbler er blant produktene Gungnir nå selger i mer enn 40 land.

 

«Industridesign på sitt beste»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur skriver at The Dumbler er et resultat av godt utviklingsarbeid og fremragende produktdesign. 

 

«Vi er imponert over det elegante designet, den høye kvaliteten og den brukervennlige låsemekanismen som passer til alle eksisterende vekter. The Dumbler er et produkt med gjennomført estetikk og uttrykk. Det fyller et behov i markedet, og det gir økt sikkerhet. Produktet har et tydelig formspråk som snakker til målgruppen, og det løser et problem. Altså industridesign på sitt beste,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektene her:

 

Filmlampe for kreativ presisjon | DOGA
Regnskap gjort enkelt | DOGA
Et løft for verdens vektløftere | DOGA
Thermosaver | DOGA

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30

* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

* Filmlampe for kreativ presisjon, Jesper Grieg, jgrieg@minoko.no, mobil 91 65 68 46

* Fiken, Åshild Knudsen, ashild.knudsen@fiken.no, mobil 95 20 88 74

* The Dumbler – Olympisk hantel, Audun Filip Sand, audun@gungnir.no, mobil 95 75 74 79

* Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, Tore Høifødt, th@thermosaver.no, mobil 90 60 26 94

 

Bildetekster:

LIVREDDENDE DESIGN. Denne termobagen gjør det enklere å behandle nedkjølte pasienter. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Thermosaver

 

NORSK FILMLYS. En norsk filmlampe står foran sitt internasjonale gjennombrudd. Nå får den DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Kelvin

 

REGNSKAPSREVOLUSJON. De har gjort det vanskelige regnskapet enkelt. Nå får de DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Fiken

 

TRENINGSLØFT. En norsk håndvekt gjør treningen enklere og morsommere. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Rasmus Kongsøre

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Thermosaver__hoved_Thermosaver AS.jpg 3,40 MB (2316x2317)
Bilde - vedlegg til sak Kelvin_Epos_300_1_Kelvin.jpg 1,54 MB (3000x4000)
Bilde - vedlegg til sak Fiken-5.jpg 2,26 MB (6000x4308)
Bilde - vedlegg til sak The Dumbler-Hovedbilde-Rasmus Kongsoere_3.jpg 5,58 MB (2393x3035)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.02.2023 07:07
Teknisk løsning ZEVS AS