presseticker

Skip to main content

Klassikerprisen 2009:

Iskaffe, billetter og en stol du blir glad i

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

TINE fikk Klassikerprisen for TINE Iskaffe.

Oslo: TINE, Ruter og Aksel L. Hansson Møbelfabrikk har vunnet Klassikerprisen for god design. – Dette er bedrifter som har jobbet jevnt og godt med design i en årrekke, konstaterer Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

– De tre vinnerne av Klassikerprisen i år er alle gode eksempler på hvordan helhetlig designjobbing skaper produkter og tjenester som tåler tidens tann, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

Ruter, TINE og Aksel L. Hansson AS Møbelfabrikk vant alle Klassikerprisen onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Klassikerprisen gis til bedrifter og designere for produkter og løsninger som har vært på markedet sammenhengende i minst 10 år, og må ha gitt økonomisk avkastning i denne perioden.

 

Over 100 000 stoler

I fjor var det 70 år siden Aksel L. Hansson lagde det som skulle bli kjent som Jærstolen Aksel. Da hadde det allerede vært stolproduksjon i Ryfylke i flere tiår, men Hansson utviklet Jærstolen slik vi kjenner den i dag. Siden 1994 har Aksel L. Hansson AS Møbelfabrikk solgt i underkant av 101 000 stoler i inn- og utland.

 

– Min far ga stolen et tidløst design med enkle, rene linjer, samtidig som han lagde en komfortabel og solid stol, forteller Lise Hansson, som de siste 20 årene har ledet møbelfabrikken på Hjelmeland.

 

Både børst og katedral

Hun er ikke overrasket over at stolenes popularitet har holdt seg helt fra mellomkrigstiden og fram til i dag. – Jærstolen Aksel har en klar identitet, men den dominerer ikke miljøene den plasseres i, og kan dermed stå i spisestuen, på en bar eller i en sjømannskirke uten å virke feilplassert. Samtidig er det en stol man blir glad i, og som gjerne går i arv, sier Hansson.

 

I senere år har stolen blitt videreutviklet, og det har kommet nye varianter i forskjellige tresorter, med byttbart setetrekk og med flere spiler i ryggen. Snart kommer det enda en versjon av Jærstolen Aksel på markedet. Den kan stables, og gjør Hjelmeland-produsenten mer konkurransedyktig i forhold til kirker og offentlige bygg.

 

Skyr trender

– Vi gjør tilpasninger, men vi kaster oss ikke på trender. For eksempel holdt vi oss langt unna bølgen av syrete furumøbler på slutten av 80-tallet, og vi lager ikke tilhørende benker og seksjoner. Vi kommer gjerne med nye kolleksjoner, men vokter likevel om vår egenart, forklarer Hansson.

 

Hvert år selger møbelprodusenten rundt 8000 stoler, med Lise Hansson som eneste ansatte selger. Hun anslår at rundt 60 prosent av salget i dag går til privatmarkedet. De siste tiders opprusting av offentlige bygg gjør at hun tror salget til kontraktsmarkedet kommer til å øke i tiden fremover.

 

Skapte millionmarked

TINE var først ute med å lansere iskaffe i norske butikker og kantiner. Det skjedde i 1999, og 10 år senere er dette markedet verdt godt over 100 millioner kroner. Flere internasjonale aktører har prøvd å etablere seg med iskaffe i Norge, men med begrenset hell.

 

– I dag har TINE Iskaffe en markedsandel på 98 prosent, opplyser merkevaresjef Kathleen M. Skarbøvig. Hun mener god distribusjon, rett pris og et særpreget design er viktige årsaker til markedsdominansen, i tillegg til at selskapets iskaffe er tilpasset norske ganer.

 

Premiegrossist

TINE har ubeskjedent forsynt seg med designpriser og –utmerkelser de siste årene. Produsenten har fått Merket for god design en rekke ganger. I 2003 vanket det Klassikerpris for barneserien Litago, og i 2007 måtte TINE til overmål dele Klassikerprisen med seg selv – for både visuell profil og produktserien Biola.

 

– Vi gjennomfører grundige analyser og samarbeider tett med designbyråene våre. Kombinasjonen dyktige designere og bred kunnskap om forbrukerne og markedet har vist seg å være en god oppskrift for oss, fastslår Skarbøvig.

 

Dette er ikke første gang TINE har vært først ute med å lansere en produkttype i Norge. Selskapet var i sin tid først ute med juice, med ferskpresset juice, med ferdig emballert drikkevann, iste, juice med antioksidanter og først med sukkerfrie tørstedrikker basert på vann og juice.

 

Designet gjorde salgsjobben

– Design er svært viktig for å gi produktene våre en identitet, slik at de står fram i butikkhylla, skiller seg ut fra konkurrentene og gir forbrukeren en opplevelse av høy kvalitet. Vi hadde begrensede markedsmidler da vi lanserte TINE Iskaffe, så designet måtte gjøre mye av kommunikasjonsjobben, sier Skarbøvig.

 

TINE brukte Tangram Design til å utvikle emballasjedesignet til iskaffen. Alle variantene kommer i en metallisert boks med en liten tofarget etikett. Mønsteret på det metalliserte området varierer med de forskjellige smakstypene. I dag teller iskaffeserien til TINE seks ulike varianter, og de siste årene har volumveksten ligget på opp mot 30 prosent årlig. ”Cappuccino” står alene for nesten halvparten av salget.

 

Brukt av hundretusener

Den tredje Klassikerprisen i år ble gitt til et produkt som de siste 13 årene har ligget i baklomma til mange hundre tusen innbyggere og besøkende i hovedstaden. Nemlig billettene og kortene til Oslo Sporveier, som 1. januar 2008 ble en del av Ruter AS.

 

– I 1995 merket vi et stort behov for å oppgradere Sporveiens billetter. Vi ønsket et moderne uttrykk og en felles identitet på alle billettypene, samtidig som billettene måtte være vanskeligere å forfalske, forteller Ellen Rogde, salgs- og markedsdirektør i Ruter.

 

Sparte plass og miljø

Oslo Sporveier arrangerte derfor en anbudsrunde for å finne en passende designpartner, og valget falt omsider på Ashley Booth Design. Deretter begynte prosessen med å samle inn tilbakemeldinger på de gamle billettene og kortene fra både reisende og betjeningen.

 

– Basert på disse tilbakemeldingene bestemte vi oss blant annet for å utvikle de nye kortene i kredittkortformat. I tillegg til å bli en liten fargeklatt av en reklameplakat i lommeboken, bidro den reduserte størrelsen til en miljøgevinst i form av mindre papirforbruk, forklarer Rogde.

 

Årstider og månefaser

Både billetter og kort fikk ulike farger og illustrasjoner for å skille dem fra hverandre og understreke hvilke perioder de gjaldt for. De nå utgåtte halvårskortene ble illustrert med enten høstblader og snøkrystaller, eller med vårlig spiring og blomstring. Månedskortene ble utstyrt med månefaser.

 

Den største utfordringen under utviklingen av de nye kortene og billettene var imidlertid sikkerhet. Det ble brukt fargetyper og lagt inn fargeoverganger og hologram som var vanskelig å kopiere, og dessuten enkelt å kontrollere med det blotte øyet.

 

Fremtiden er elektronisk

Ellen Rogde opplyser at den visuelle profilen fremdeles er i bruk, riktignok med en del modifikasjoner som er blitt gjort underveis. Men etter hvert vil det være over for denne moderne klassikeren av en billettserie.

 

– Vi står nå ved inngangen til en ny æra, der det papirbaserte billettsystemet er i ferd med å bli erstattet av et elektronisk system, og ett eneste plastkort vil bli bærer av en lang rekke ulike elektroniske billettprodukter, sier hun

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil vinnerne av Klassikerprisen stilles ut

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Aksel L. Hansson AS Møbelfabrikk, daglig leder Lise Hansson, mobil 900 38 187

* Ruter AS, informasjonssjef Gry Isberg, mobil 464 09 304

* TINE, merkevaresjef Kathleen M. Skarbøvig, mobil 416 00 851

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Dette er Klassikerprisen

* Klassikerprisen for god design gis til bedrifter og designere for å ha utviklet produkter og løsninger som har vært på markedet sammenhengende i minimum 10 år.

* Produktet eller løsningen skal fortsatt være i produksjon og salg, og den må gi økonomisk avkastning.

* Man må ha mottatt Merket for god design den gang produktet ble lansert, eller tilfredsstille dagens kriterier for denne utmerkelsen.

* Klassikerprisen for god design kan gis til flere produkter. Men det deles bare ut én pris innenfor hver av kategoriene i Merket for god design.

* Les mer om historiske mottakere av Klassikerprisen her:

http://www.norskdesign.no/klassikerprisen-for-god-design/category307.html

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak tineiskaffe.jpg 13,00 kB (459x184)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS