presseticker

Skip to main content

Jakter på Møre og Romsdals mest inkluderende innovasjon

  Publisert: 26.03.2020 07:03 - av  Henning Poulsen

ULL MOT STØY. Rom & Tonik ble priset i 2017 for det akustiske tapetet FeltRoll, laget av overskuddsull. Foto: Rom & Tonik

FJORDVISJON. Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Foto: The Fjords

ET SAMFUNN FOR ALLE. – Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

For tre år siden tok to gründere fra Ålesund en sterk kategoriseier da Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut. Nå etterlyser Kulturdepartementet og Design og arkitektur Norge (DOGA) flere nyskapende og inkluderende tjenester, produkter, bygg og omgivelser fra Møre og Romsdal.

Til høsten skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for fjerde gang. Fram til utgangen av april er det mulig å nominere kandidater til prisen.

 

– Skal vi kalle oss et likestilt samfunn med like muligheter, må vi utvikle omgivelser og tjenester som gjør det mulig for alle å leve aktive og selvstendige liv. Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja.

 

Programleder Jannicke Hølen i DOGA forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge. Dagens spesielle situasjon med nedstenging av store deler av samfunnet, bekrefter ifølge Hølen behovet for produkter, tjenester og digitale løsninger som alle kan bruke uavhengig av alder, funksjonsgrad, kultur og teknologinivå.

 

– Inkludering er god samfunnsøkonomi fordi det garanterer at ingen stenges ute. Tvert imot får alle delta på like premisser, uansett hvilke forutsetninger de har. Brukerinnsikt fra de med størst utfordringer kan bidra til innovasjon og løsninger som skaper begeistring hos en utvidet målgruppe. Her ligger det mange forretningsmuligheter. Jeg håper vi får se mange spennende kandidater til årets pris, ikke minst fra Møre og Romsdal, sier hun.

 

Lydisolerende ulltapet

Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, i 2017, gikk Rom & Tonik til topps i produktkategorien. For å bekjempe innendørsstøy har de to Ålesund-gründerne Birgitte Linde Relling og Mats Herding Solberg utviklet det akustiske tapetet FeltRoll. Filten består av grov overskuddsull fra Mongolia som både er lydisolerende, allergivennlig og bærekraftig.

 

– Det er stort for oss å få en slik anerkjennelse. Vi ønsker å bidra til å skape gode rom for folk å være i. Dessverre er lokaler med dårlig akustikk et økende problem. Dette ønsker vi å sette på dagsorden, sa Relling i forbindelse med prisoverrekkelsen

 

 

Like god fjordtur for alle

Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Det gjorde de i konkurranse med blant andre netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, garderobeanlegget på Solvik camping og markedsplassen Finn.no

 

Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller tilgjengelige for alle. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt.

 

Vision of the Fjords har utvendige skråramper som lar alle passasjerer bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gir en god opplevelse selv innendørs. Alle er ivaretatt – enten du kommer gående eller trillende, er blind eller svaksynt, ung eller eldre.

 

Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem. Båten betjener i dag strekningen Flåm – Gudvangen i Sogn og Fjordane – der verdensarvområdet Nærøyfjorden inngår i ruten.

 

Å vinne Innovasjonsprisen for universell utforming sørget for at The Fjords og Brødrene Aa fikk økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt for både skipsdesign og destinasjonsutvikling.

 

Hedrer de beste

Innovasjonsprisen for universell utforming hedrer virksomheter, designere og arkitekter som på en nyskapende måte har utviklet produkter, tjenester og omgivelser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.

 

DOGA har delt ut prisen hvert tredje år siden 2011 på oppdrag fra regjeringen. Prisen deles ut i åtte kategorier.

Søknadsfristen for årets pris er satt til 30. april.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

ULL MOT STØY. Rom & Tonik ble priset i 2017 for det akustiske tapetet FeltRoll, laget av overskuddsull. Foto: Rom & Tonik

 

FJORDVISJON. Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Foto: The Fjords

 

ET SAMFUNN FOR ALLE. – Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, programleder Jannicke Hølen, mobil 905 62 909

* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186

* Kulturdepartementet, seniorrådgiver Olav Rand Bringa, mobil 22 24 81 85

FAKTABOKS:

Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet.

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, interiør og møbel, tjenestedesign og informasjons- og interaksjonsdesign. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.

* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, Finn.no, Hamaren Aktivitetspark, Kolonial.no, YR.no og Hardanger Bestikk.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak FeltRoll1.jpg 332,28 kB (942x531)
Bilde - vedlegg til sak Vision of the fjords.jpg 369,75 kB (943x455)
Bilde - vedlegg til sak Abid Raja - foto Ilja C. Hendel-Kulturdepartementet.jpg 157,63 kB (1800x1200)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.03.2020 07:03
Teknisk løsning ZEVS AS