presseticker

Skip to main content

Jakter på Rogalands mest inkluderende innovasjon

  Publisert: 26.03.2020 07:06 - av  Henning Poulsen

MARITIM EKSPORTSUKSESS. Hurtigbåtene i Ryfylke vant Innovasjonsprisen for universell utforming, kategori transport, i 2011. Rederiet Brødrene Aa brukte suksessen til å få fotfeste på det kinesiske markedet. Bildet er fra 2011.

FJORDVISJON. Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Foto: The Fjords

ET SAMFUNN FOR ALLE. – Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

For ni år siden tok hurtigbåtene til Kolumbus en viktig kategoriseier da Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut. Nå etterlyser Kulturdepartementet og Design og arkitektur Norge (DOGA) flere nyskapende og inkluderende tjenester, produkter, bygg og omgivelser fra Rogaland.

Til høsten skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for fjerde gang. Fram til utgangen av april er det mulig å nominere kandidater til prisen.

 

– Skal vi kalle oss et likestilt samfunn med like muligheter, må vi utvikle omgivelser og tjenester som gjør det mulig for alle å leve aktive og selvstendige liv. Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja.

 

Programleder Jannicke Hølen i DOGA forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge. Dagens spesielle situasjon med nedstenging av store deler av samfunnet, bekrefter ifølge Hølen behovet for produkter, tjenester og digitale løsninger som alle kan bruke uavhengig av alder, funksjonsgrad, kultur og teknologinivå.

 

– Inkludering er god samfunnsøkonomi fordi det garanterer at ingen stenges ute. Tvert imot får alle delta på like premisser, uansett hvilke forutsetninger de har. Brukerinnsikt fra de med størst utfordringer kan bidra til innovasjon og løsninger som skaper begeistring hos en utvidet målgruppe. Her ligger det mange forretningsmuligheter. Jeg håper vi får se mange spennende kandidater til årets pris, ikke minst fra Rogaland, sier hun.

 

Inkluderende hurtigbåter

I 2011, første gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, ble transportkategorien vunnet av Kolumbus, som den gang het Rogaland Kollektivtrafikk. Prisen fikk de for sine inkluderende hurtigbåter, og ble delt med rederiet Norled og verftet Brødrene Aa

 

– Universell utforming er i dag et kvalitetsstempel, heller enn noe som er utviklet for spesielle grupper mennesker. Å vinne denne innovasjonsprisen kan også fremme lagånden internt i organisasjonen. Da blir medarbeiderne ekstra stolte av løsningen og trekker den fram når de snakker om arbeidsplassen sin til andre. Det blir en del av organisasjonens særpreg, uttalte Tomas Nesheim, driftsleder i Kolumbus, den gang.

 

På de den gang nye båtene ble alt lagt tilgjengelig på ett dekk, uten trapper eller terskler som hindrer fri ferdsel ombord. Byggematerialer og tekstiler er allergivennlige, og taktile skilt gjør det lettere for synshemmede å orientere seg. Teleslynger sørger for at passasjerer med høreapparat får med seg alt som sies over skipets høyttaler.

 

Like god fjordtur for alle

Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, i 2017, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Det gjorde de i konkurranse med blant andre netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, garderobeanlegget på Solvik camping og markedsplassen Finn.no

 

Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller tilgjengelige for alle. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt.

 

Vision of the Fjords har utvendige skråramper som lar alle passasjerer bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gir en god opplevelse selv innendørs. Alle er ivaretatt – enten du kommer gående eller trillende, er blind eller svaksynt, ung eller eldre.

 

Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem. Båten betjener i dag strekningen Flåm – Gudvangen i Sogn og Fjordane – der verdensarvområdet Nærøyfjorden inngår i ruten.

 

Å vinne Innovasjonsprisen for universell utforming sørget for at The Fjords og Brødrene Aa fikk økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt for både skipsdesign og destinasjonsutvikling.

 

Hedrer de beste

Innovasjonsprisen for universell utforming hedrer virksomheter, designere og arkitekter som på en nyskapende måte har utviklet produkter, tjenester og omgivelser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.

 

DOGA har delt ut prisen hvert tredje år siden 2011 på oppdrag fra regjeringen. Prisen deles ut i åtte kategorier.

Søknadsfristen for årets pris er satt til 30. april.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MARITIM EKSPORTSUKSESS. Hurtigbåtene i Ryfylke vant Innovasjonsprisen for universell utforming, kategori transport, i 2011. Rederiet Brødrene Aa brukte suksessen til å få fotfeste på det kinesiske markedet. Bildet er fra 2011.

 

FJORDVISJON. Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Foto: The Fjords

 

ET SAMFUNN FOR ALLE. – Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, programleder Jannicke Hølen, mobil 905 62 909

* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186

* Kulturdepartementet, seniorrådgiver Olav Rand Bringa, telefon 22 24 81 85

FAKTABOKS:

Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet.

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, interiør og møbel, tjenestedesign og informasjons- og interaksjonsdesign. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.

* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, Finn.no, Hamaren Aktivitetspark, Kolonial.no, YR.no og Hardanger Bestikk.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.03.2020 07:06
Teknisk løsning ZEVS AS