presseticker

Skip to main content

Klassisk og nytt norsk interiør nominert til designpriser

  Publisert: 22.04.2025 08:49 - av  Henning Poulsen

DESIGNOBJEKTER. Gründerbedriften Kjaer + Loege omskaper dimmere og stikker til designobjekter. Foto: Kjaer + Loege

HENDIG LAMPE. Lampen L-1 gjør belysning enklere både hjemme og på kontoret. Foto: Glamox Luxo

POPULÆRT PLEDD. Juli har blitt ett av Røros Tweeds mest populære pledd etter lanseringen i fjør høst. Foto: Røros Tweed

De har gjenopplivet designikoner, skapt bestselgere i norsk ull og gjort lysbryteren til designobjekt. Nå er de nominert til designbransjens høythengende priser.

På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

Klassikerprisen - nominert: «L-1» av Glamox Luxo

Skrivebordslampen L-1 ble designet av Luxos grunnlegger, industrigründeren Jac Jacobsen. Lampens arm justeres ved hjelp av fjærer som virker etter samme kraft- og motkraftsprinsipp som musklene i en menneskearm.

 

Siden 1937 har millioner av L-1 lamper blitt solgt over hele verden, og L-1 har fått mange prestisjetunge priser innen industriell design. Selv i dag tjener det norske selskapet, som i 2009 ble en del av Glamox-konsernet, gode penger på designklassikeren.

 

Klassikerprisen - nominert: «Solveig Kjøkkenhåndkle» av Solberg Spinderi

Solveig er en småmønstret tekstil som opprinnelig ble designet av Astrid Sampe i 1958, og som siden er blitt hentet fram fra Solberg Spinderis fantastiske arkiv av historiske tekstiler.

 

Ved å kombinere bindingene og mønsteret fra 50-tallet med helt nye farger, er Solveig like dekorativ og tidsriktig i dag som da tekstilet opprinnelig ble designet.

 

Årets produkt - nominert: «KLOSS» av Kjaer + Loege

Kjaer + Loege løfter stikkontakter, brytere og dimmere til et helt nytt nivå, både estetisk og funksjonelt. I stedet for å bare være praktiske nødvendigheter som skjules i interiøret, gjør gründerbedriften dem til designelementer i seg selv.

 

Kloss-kolleksjonen er designet av oslobaserte Antonio Cascos Chamizo etter konsept av Mette Kjær Enger Løge. Inspirasjonen er hentet i de enkle og geometriske formene fra barndommens lekeklosser. Kolleksjonen kommer i naturlige og levende materialer som tilfører varme i interiøret.

 

Årets produkt - nominert: «Juli» av Røros Tweed

Den Anderssen & Voll-designede ullpleddserien ble lansert i fjor høst, og ble raskt en bestselger hos Røros Tweed.

 

Serien kommer i lette og sommerlige farger, og henter inspirasjon fra broderiteknikken. Som alle andre Røros Tweed-pledd er Juli laget i Norge, med norsk ull.

 

Årets merkevarebygger - nominert: Røros Tweed

81-åringen Røros Tweed har fra tidlig av vært en forkjemper for norsk ull. Den tradisjonstunge produsenten har også lagt ned en stor innsats for å klassifisere norsk ull.

 

I dag er Røros Tweed mest kjent for ullpleddene de lager i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Her til lands har tweedpleddene fra Røros fått en nesten unik posisjon takket være suverent håndverk, attraktivt design og sterk historiefortelling. Røros Tweed gjør det også sterkt på eksportsiden.

 

Sterk vekst – men ikke i Norge

– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

 

Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.

 

– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

 

DESIGNOBJEKTER. Gründerbedriften Kjaer + Loege omskaper dimmere og stikker til designobjekter. Foto: Kjaer + Loege

 

HENDIG LAMPE. Lampen L-1 gjør belysning enklere både hjemme og på kontoret. Foto: Glamox Luxo

 

POPULÆRT PLEDD. Juli har blitt ett av Røros Tweeds mest populære pledd etter lanseringen i fjør høst. Foto: Røros Tweed

 

FRAM FRA ARKIVET. Solberg Spinderi har hentet fram Astrid Sampes kjøkkenhåndkle Solveig fra designarkivet sitt. Foto: Solberg Spinderi

 

JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener norske interiørprodusenter bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri

 

 

Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Kjaer Loege Dimmer_stikk_eik_seng_stor.jpg 88,81 kB (700x875)
Bilde - vedlegg til sak Glamox Luxo - L-1.jpg 60,88 kB (1113x615)
Bilde - vedlegg til sak Røros Tweed - Juli closeup.jpg 677,61 kB (1200x1500)
Bilde - vedlegg til sak Solberg Spinderi solveig-1958-2-2.jpg 100,09 kB (1000x1000)
Bilde - vedlegg til sak 1 Egil Sundet.jpg 3,18 MB (4196x3456)
Bilde - vedlegg til sak Glamox Luxo - L-1 2.jpg 82,56 kB (1113x615)
Bilde - vedlegg til sak Røros Tweed - Juli-pledd interiør.jpg 468,80 kB (1200x1500)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.04.2025 08:49
Teknisk løsning ZEVS AS