presseticker

Skip to main content

Kremen av norsk design er i Manhattan

  Publisert: 19.05.2024 11:55 - av  Henning Poulsen

Lunnheim lanserer seg selv på Nord-Amerikas viktigste designmesse. Foto: Magnus Nordstrand

Heymat-mattene blir stadig mer populære i USA. Bildet viser en av mattene som skal lanseres under årets ICFF. Foto: Heymat

Minus, kanskje verdens mest miljøvennlige stol, skal vises til et kresent amerikansk designpublikum. Foto: Bastian Achard

Til tross for labre eksporttall i ferdigvareindustrien, kjøper amerikanere stadig mer interiør, klær og møbler fra Norge. Nå er noen av landets fremste designbedrifter på plass i New York for å vise seg fram på gigantmessen ICFF.

– USA har blitt eksportmarked nummer én for møbel- og interiørbransjen. Nå som økonomien er litt bedre, bruker amerikanerne mer penger. Dermed er det viktigere enn noen gang å vise seg fram for de største designkjøperne i verden, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

Denne uken har han med seg fem norske designbedrifter som del av utstillingskonseptet Inside Norway: Heymat, Lunnheim, Lundhs, Norsk Dun og Minus Furniture. Sammen fronter de Norge under den viktige nordamerikanske designmessen ICFF. Messen står mellom 19. og 21. mai på Javits Center i Hell’s Kitchen på Manhattan i New York.

 

For drøyt 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet for norske møbler, interiør og tekstiler. Nå er det ingen som kjøper mer enn amerikanerne. De siste fem årene har norsk eksport over Atlanteren gått opp med om lag 80 prosent. Likevel er ikke designbransjesjefen fornøyd.

 

– Vi kunne fått til mye mer dersom norske myndigheter matchet støtten våre naboland gir til sin ferdigvareindustri. Arbeidende kapital spises opp av den særnorske formueskatten. Det betyr at evnen til å satse på eksport minker, mens arbeidsplasser i industrien flyttes ut av Norge. Investeringsstøtten er også mye lavere, men heldigvis kommer det nå en eksportsatsing for bransjen, sier Sundet.

 

Lunnheim: Lanserer seg selv

Årets ICFF-messe blir åsted for noe litt utenom det vanlige, nemlig lanseringen av en helt ny norsk møbelmerkevare: Lunnheim.

 

– Dette er første gang vi viser oss fram. Inside Norway er en fantastisk mulighet for en knøttliten oppstartsbedrift som oss. Vi ville ikke hatt ressurser til å delta på en messe som dette alene. Vi har store ambisjoner om å selge norskproduserte designmøbler både i og utenfor Norge, og på ICFF får vi vist oss fram til et internasjonalt designpublikum forteller Kristian Myhre, som sammen med bror Martin står bak den helt ferske møbelmerkevaren.

 

På messen i New York viser Lunnheim fram én lenestol – Kollen Lounge Chair – og to sofabord designet av prisbelønte Tobias Berg, lysestaker designet av Nichlas Hvesser og et sidebord i rustfritt stål som brødrene Myhre har tegnet.

 

– Vi underskrev samarbeidsavtalen med Tobias Berg i februar i år, og det er gøy at vi kan ta med flere av møblene han har designet for oss til ICFF allerede nå. Vi lager norske kvalitetsmøbler med god design, produsert på en ansvarsfull og bærekraftig måte. Jeg er helt overbevist om at det kan appellere til amerikanere. Målet er å få merkevaren ut i verden, og da er dette en god start, sier Myhre.

 

Heymat: Viser fram nytt mattesamarbeid

Matteprodusenten Heymat ble nylig kåret til Årets eksportbedrift under bransjedagene til Norsk Industri Designindustrien. I fjor doblet den Mo i Rana-baserte bedriften eksporten til USA.

 

– USA er et spennende og stort marked for oss, og veksten vår sier litt om det enorme potensialet som ligger her. Vi vet at 95 prosent av amerikanere har en dørmatte, og mange har to eller flere. Stadig flere får øynene opp for at dørmatten er et interiørobjekt som komplementerer resten av interiøret, sier Karoline Riis Rigault, markedssjef i Heymat.

 

Nå har Heymat med seg en real godbit av en nyhet til det amerikanske markedet, nemlig en helt ny mattekolleksjon: «The Iconic Women Collection». Den er utviklet i samarbeid med det Los Angeles-baserte trend- og designmagasinet Sight Unseen. Serien feirer visjonære kvinnelige designere gjennom tidende, og har allerede blitt omtalt i innflytelsesrike magasiner som Wallpaper og Design Milk.

 

– Selve lanseringen skjer i den unike designbutikken Coming Soon på søndag, altså i dag. Vi får vist fram kolleksjonen akkurat i den settingen vi ønsker, og nå gleder vi oss til å se hvordan den tas imot på markedet både i USA og andre land, sier Rigault.

 

Norsk Dun: Vil dysse i søvn byen som aldri sover

For andre år på rad tar Norvigroup Norsk Dun med seg Mysen-produserte dyner og puter til den toneangivende New York-messen ICFF. Erfaringene fra fjorårets deltakelse gav mersmak.

 

– Vi har nettopp levert dundyner og dunputer til et boutiquehotell i Philadelphia, og hele tiden jobber vi mot nye avtaler og kontrakter i USA. Vi er veldig fornøyde med det vi har fått til og de erfaringene vi har gjort så langt, sier Therese Haltuff, som leder internasjonalt salg i Norvigroup Norsk Dun.

 

Produsenten satser tungt på en sirkulær løsning der brukte dyner og puter tas i retur. Tidligere i år vanket det bærekraftpris fra hotellkjeden Strawberry. Haltuff tror denne satsingen også gir fortrinn på det amerikanske markedet.

 

– Våre produkter bidrar til en god natts søvn. Selv i New York, byen som aldri sover, er søvnkvalitet viktig. Når vi samtidig kan levere bærekraftige kvalitetsprodukter av naturmaterialer, tror jeg vi har mye å by på også her i USA, sier hun.

 

Lundhs: Store planer for bærekraftig norsk naturstein

Lundhs har allerede etablert seg i USA under merkevaren Lundhs Real Stone. Larvik-selskapet, som er Nord-Europas største produsent av naturstein, skal i år bruke Inside Norway og ICFF for å vise litt av allsidigheten som ligger i merkevaren.

 

– Vi skal demonstrere hvordan Lundhs Real Stone skaper harmoniske boarealer gjennom å bygge bro mellom interiøret og eksteriøret. Blant annet viser vi overflatene «flammet» og «waterjet» på både gulvfliser og en utendørsdusj, sier markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh.

 

Lundhs utvinner og selger råblokker av larvikitt til fabrikker rundt om i verden. Her blir blokkene til plater og flis i forskjellige overflater. Disse ender til slutt hos entreprenører, installasjonsfirmaer og distributører som bruker dem i forskjellige prosjekter. USA er verdens nest største marked for overflatematerialer, og Lundhs ønsker på sikt å styrke posisjonen sin her.

 

– Norsk design har gjerne et minimalistisk og funksjonelt preg som appellerer til mange amerikanere. I tillegg er norsk design kjent for miljøvennlighet og bærekraft, noe som tiltrekker forbrukere som verdsetter dette. Våre natursteiner passer godt inn i dette bildet, sier Lundh.

 

Minus Furniture: Vil erobre USA med minusstol

Minus Furniture, kjent for sin kompromissløse holdning til bærekraftig design, tar med seg Minus Chair til messen på Manhattan. Stolen er designet av Jenkins & Uhnger, og laget på furuskog fra området rundt fabrikken i Ørsta.

 

– Vi har i lengre tid forberedt oss på å satse i USA. De ligger på mange måter fire-fem år bak Europa på miljøsiden, og vi har notert mye interesse rundt miljøkonseptet vårt. Det er spennende å være tidlig ute i et såpass stort marked, sier gründer Kristian Notland Harnes.

 

På lang sikt er målet å etablere lokal produksjon i USA. Slik vil Minus Furniture unngå CO2-utslipp i forbindelse med frakt fra Norge. I mellomtiden skal stolene sendes over Atlanteren sjøveien.

 

– Norsk produksjon er ekstremt konkurransedyktig på miljøsiden, og med en såpass svak krone er timingen god for å satse på eksport. Da må vi for all del unngå flyfrakt. Derfor blir det bulkordrer på skip, der utslippene kan sammenlignes med transport innad i Norge, sier Harnes.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

* Heymat, markedssjef Karoline Riis Rigault, mobil 93 21 45 40

* Lundhs, markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 48 00 36 00

* Lunnheim, medgründer Kristian Myhre, mobil 95 91 64 19

Minus Furniture, medgründer Erik Aldner, mobil 95 10 11 74

* Norvigroup Norsk Dun, leder for internasjonalt salg Therese Haltuff, mobil 92 64 67 49


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.05.2024 11:55
Teknisk løsning ZEVS AS