presseticker

Skip to main content

Larvikinger kan få eksportpris, Tønsberg-designer setter nominasjonsrekord

  Publisert: 23.04.2024 10:18 - av  Henning Poulsen

Lundhs er nominert til prisen Årets eksportbedrift. Foto: Morten Rakke

 

 

Hadeland Glassverks Crystal Stone-serie er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk

Designsjef Maud Gj. Bugge og vinekspert Martin Arentz med hvert sitt prisnominerte Icon-glass. Foto: Hadeland Glassverk

Lundhs i Larvik er nominert til Designindustriens eksportpris for å ha skapt en global merkevare ut av lokalutvunnet stein. Maud Gj. Bugge fra Tønsberg og Nøtterøy har gjennom Hadeland Glassverk sikret seg rekordmange nominasjoner på Norsk Industri Designindustriens store bransjedag.

Allerede på torsdag denne uken avgjøres det hvem som vinner prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen. De fire utdelingene skjer under den årlige bransjedagen i Oslo.

 

De nominerte er Aclima, Devold, Fora Form, Hadeland Glassverk, Heymat, LK Hjelle, Lundhs, Porsgrunds Porselænsfabrik og Wik & Walsøe.

 

– Her finner vi både tradisjon og innovasjon i verdensklasse. Disse ni aktørene utvikler ettertraktede norske produkter av høy kvalitet, og hevder seg på hjemme- og eksportmarkedet i konkurranse med både andre designland og billige kopier. Vi gleder oss til å kåre årets aller beste designbedrifter, sier Egil Sundet. Han er bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

 

I tillegg til å være nominert til Klassikerprisen, har Hadeland Glassverk også to nominasjoner i kategorien Årets produkt. Dette er første gang én aktør har tre nominasjoner i samme utdeling, og mye av den æren tilskrives designsjefen. Hun heter Maud Gj. Bugge og er oppvokst på Nøtterøy og i Tønsberg.

 

– Inspirasjonen henter jeg fra mine mange turer på fjellet, i skogen og ved kysten. Jeg gjør skisser, tar bilder og samler små skatter som jeg finner underveis. Vakre skatter som blir med meg hjem, sier Bugge.

 

Årets eksportbedrift - nominert: Lundhs

De siste tiårene har bruken av naturstein gått ned til fordel for kunstige materialer. Natursteinprodusenten Lundhs i Larvik skjønte at de stod ansikt til ansikt med en eksistensiell trussel. De bestemte seg for å rette fokus lengre ut i verdikjeden.

 

– Vi kan ha verdens flotteste natursteiner, men hvis ingen vet om dem så blir vi ikke valgt. Derfor jobber vi med å bygge opp en sterk global merkevare: Lundhs Real Stone. Ved å promotere steinenes estetikk og fordeler overfor huseiere, arkitekter, entreprenører og utbyggere, skaper vi økt etterspørsel, sier Thor-Anders Lundh Håkestad, daglig leder i Lundhs.

 

I løpet av året produserer Lundhs om lag 40 000 kvadratmeter med steinblokker. Hele 99 prosent av disse blokkene blir eksportert.

 

– Vi har stor nytte av ulike tiltak og nettverk i regi av Innovasjon Norge og av å delta på internasjonale messer i regi av Designindustrien Norsk Industri. Nå ser vi mot USA, som er verdens nest største marked for overflater. I mellomtiden gleder vi oss over nominasjonen til Årets eksportbedrift. Vi ser på dette som en anerkjennelse av det arbeidet vi gjør for å øke eksporten av norsk naturstein, sier Lundh Håkestad.

 

Årets produkt - nominert: Lampen «Crystal Stone» av Hadeland Glassverk

Våren 2023 lanserte Hadeland Glassverk Crystal Stone, en annerledes og iøynefallende serie med munnblåste lamper myntet på både private kunder og bedriftsmarkedet.

 

– Lampene har et mer skulpturelt og råere uttrykk enn de andre seriene våre. Dette er en serie hvor kunden inviteres til å være kreativ og sette sammen sin egen, unike kombinasjon av lamper med ulike fasonger, størrelser og farger, forteller Sofia Sandblom, markedssjef i Hadeland Glassverk.

 

Crystal Stone-lampene er inspirert av naturens organiske former, som frosne isformasjoner, eroderte svaberg, mykt avrundede steiner og vann i bevegelse. Foruten takhengte lamper inneholder serien også bordlamper. Tidligere i år utvidet glassverket serien med vegglamper på grunn av den høye etterspørselen.

 

– Lampene har blitt tatt inn av mange av våre 100 forhandlere i Norge, og stadig flere interiørarkitekter tar lampene inn i sine prosjekter. På eksportsiden har vi blant annet fått lampene inn i den eksklusive britiske møbel- og interiørkjeden Heal’s Furniture samt i tyske Licht by Horst og Remagen Licht, sier Sandblom.

 

Årets produkt - nominert: Glasserien «Icon» av Hadeland Glassverk

Vin er fremdeles i vinden, men det er vinglassene som er den nye vinen. Stadig flere nordmenn er ikke bare opptatt av hva de drikker, men også hva de drikker av.

 

– Derfor har vi gått sammen med noen av landets fremste vinkjennere for å produsere vinglass i verdensklasse, sier Sofia Sandblom.

 

Resultatet er Icon, en serie med munnblåste, løvtynne vinglass. Serien består av ni spesialdesignede glass, to karafler og et vannglass.

 

– Med Icon setter vi vinopplevelsen i sentrum. Vi bruker alle våre sanser når vi nyter et godt glass vin: lukt, smak, syn, hørsel og følelse, og med Icon får du et vinglass som løfter denne opplevelsen, sier Sandblom.

 

Icon-serien retter seg både mot privat- og bedriftsmarkedet, og er blant annet kjøpt inn av Michelin-restauranter som Statholdergaarden og Stallen. Glassene har fått bred og positiv omtale i både fagorganer og sosiale medier, og har 22 millioner visninger på TikTok.

 

Klassikerprisen - nominert: «Arkivserien» av Hadeland Glassverk

Fra 1930- til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største belysningsleverandører. Så fulgte flere tiår der den tradisjonsrike håndverksbedriften konsentrerte seg om sine mange glassprodukter, men i 2019 gjorde de klassiske lampene comeback i Hadeland Glassverk. Da ble Arkivserien til Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch relansert.

 

– Dette er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem, så vel som i hoteller, restauranter og offentlige bygg. Siden lanseringen for fem år siden har salget vært solid både i Norge, i Europa, Japan og USA, sier Sofia Sandblom i Hadeland Glassverk.

 

Arkivlampene ble opprinnelig lansert som taklamper, men seriene har siden blitt utvidet med bord- og gulvlamper.

 

Hun forteller at samtidig som Hadeland Glassverk satser sterkt på utvikling og ny design, er selskapet opptatt av å forvalte en betydelig historie og kulturarv med røtter tilbake til 1762.

 

– Her er arkivlampene en av bautaene våre. Ved å satse på disse lampene ivaretar vi tradisjonen og løfter fram en norsk designklassiker, sier Sandblom.

(Pressenytt)

 

 

 

Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2024/q2/designindustrikonferansen/

 

 

Bildetekster:

Lundhs er nominert til prisen Årets eksportbedrift. Foto: Morten Rakke

 

Hadeland Glassverks Crystal Stone-serie er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk

 

Også glasserien Icon er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk

 

Arkivserien til Hadeland Glassverk er nominert til Norsk Industri Designindustriens klassikerpris. Foto: Hadeland Glassverk

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Lundhs, markedsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 48 00 36 00

* Hadeland Glassverk, markedssjef Sofia Sandblom, mobil 40 85 85 42

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.04.2024 10:18
Teknisk løsning ZEVS AS