Lillehammer og Gjøvik satser på kunstig intelligens og bærekraftige tekstiler – får støtte

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Norasonde samarbeider med Gjøvik-bedriften Leftovers i dette prosjektet. Foto: Sverre Chr. Jarild
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Midlaier: Rydder opp i skjemaene med KI
Du må fylle ut mange offentlige skjemaer i løpet av livet. Dette er ikke like lett for alle. Hele én av seks nordmenn leser dårlig. De får det ekstra vanskelig i møte med byråkratisk språk og tekniske formuleringer. Det kan føre til misforståelser, merarbeid og feilaktige avslag.
Her kan kunstig intelligens (KI) komme til unnsetning. Det mener i alle fall nyoppstartede Midlaier. Heller enn å benytte tradisjonelle skjemaer, ønsker Lillehammer-selskapet å utvikle en tjeneste der KI intervjuer deg og fyller ut skjemaet basert på samtalen.
Løsningen skal utvikles i samarbeid med EY Doberman, som får ansvaret for at teorien faktisk fungerer i praksis. Inngående brukerstudier skal hente innsikt fra innbyggere og saksbehandlere. Designerne skal omsette dette i en løsning som reduserer byråkrati og forenkler skjemahverdagen for folk flest.
Juryen understreker at designkompetanse vil være avgjørende for å skape tillit og tilgjengelighet i møtet mellom menneske og KI.
«Dette er et fremoverlent og viktig initiativ i en tid der KI møter offentlig sektor og sårbare grupper. Prosjektet viser hvordan design kan spille en sentral rolle i å gjøre avansert teknologi tilgjengelig for alle. Vi ser stor læringsverdi, høy relevans og potensial for vekst, verdiskaping og systemisk påvirkning,» kommenterer juryen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Norasonde: Bærekraftig arbeid, attraktive produkter
Hver gang du lager et produkt, sitter du igjen med restmaterialer. Hver dag ender tonnevis med fullt brukbare ressurser som avfall. Samtidig faller tusenvis av mennesker utenfor arbeidslivet. Kan disse to vidt forskjellige problemene få en felles løsning?
Ja, mener Norasondegruppen. I skjæringspunktet mellom sosial inkludering, sirkulær økonomi og markedsorientert design ønsker Lillestrøm-selskapet å utvikle en serie funksjonelle og attraktive produkter. Disse skal produseres av personer på arbeidstiltak, med overskuddsmaterialer fra Romerike Avfallsforedling og Leftovers. Sistnevnte befinner seg i Snertingdal i Gjøvik kommune, og forvandler restmaterialer fra møbelindustrien i Norge til nyttige produkter.
Designbyråene Sane og Tiny Workers har fått i oppdrag å sørge for at disse produktene er meningsfulle å lage og verdifulle å eie. Derfor skal de lede en brukerstyrt designprosess der de henter innsikt fra to brukergrupper: De som skal produsere varen, og de som skal kjøpe den.
Juryen uttaler at det tverrfaglige samarbeidet mellom designere, arbeidsinkluderingseksperter og materialleverandører gir prosjektet en solid plattform for å skape løsninger som både fungerer og engasjerer.
«Dette er et modent og samfunnsrelevant prosjekt som demonstrerer hvordan design kan brukes til å utvikle nye modeller for verdiskaping – på tvers av sektorgrenser og med betydelig overføringsverdi. Prosjektet har stort læringspotensial, god mulighet for spredning og bidrar til både næringsutvikling, sosial inkludering og miljømessig bærekraft,» kommenterer juryen.
Prosjektet får 250 000 kroner i støtte fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Midlaier, daglig leder Hans Peter Kibsgaard, mobil 41 61 02 23, hanspeter@midlaier.no
* Leftovers, styreleder Jorun Pedersen, mobil 92 63 14 25, jorun.pedersen@leftovers.no
* Norasonde, prosjektleder Siri Sanden, mobil 99 24 29 95, siri.sanden@norasonde.no
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild
SMART SKJEMAHJELP. Midlaier, her ved daglig leder Hans Peter Kibsgaard, mottar 500 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA for å utvikle en tjeneste der kunstig intelligens hjelper deg å fylle ut skjemaer. Foto: Midlaier
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025




