Lørenskog-bedrift og Nesodden- og Drøbak-designere nominert til bransjepriser
På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.
Årets produkt - nominert: «SkateX» av Rottefella
Hele ni år tok det å utvikle SkateX, et innovativt nytt bindingssystem for langrennsski. Metallpinnen foran på skoen er blitt erstattet av en cleat under tåballen. Dette gir sterkere forbindelse og bedre stabilitet ved skøyting.
Systemet, som er designet av Thomas Holm, Jørn Frode Danielsen og Magnus Anderssen for Rottefella, har blitt omfavnet av skiløpere både i Norge og utenlands. Nå kan det også vanke pris for Årets produkt.
Årets merkevarebygger - nominert: Swix
For nordmenn på skitur er Swix like selvfølgelig som kvikklunsjen og termosen med kakao i sekken. Både merkevaren og smøringen i de forskjellige fargene ble lansert en sen høstkveld i 1946, og ble raskt en del av den norske folkesjelen. Swix ble også raskt en del av hverdagen til konkurranseskiløpere, og fikk sin OL-debut under lekene i St. Moritz i 1948.
Siden den gang har Swix blitt en veletablert merkevare i mange land og flere verdensdeler. I dag produserer Swix foruten skismøring også skistaver, skibekledning og annet skitilbehør. I dag ser man ikke sjelden motebevisst ungdom iført den hvite Swix-undertrøyen som synlig bekledning, ifølge bransjeprisjuryen.
Sterk vekst – men ikke i Norge
– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.
Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.
– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
PÅ SPORET AV INNOVASJON. Med SkateX har Jørn Frode Danielsen og Magnus Andersen i Rottefella skapt en helt ny type skibinding. Foto: Rottefella
STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix
JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri
GOD GLID. Både proffer og glade amatører har Swix under skiene. Foto: Swix
SPORTY MOTE. Mange bruker den hvite Swix-trøya også utenfor sporet. Foto: Swix
Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04




