presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Norsk bøyle gir smertelindring

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

AcuFriend fikk Merket for god design.

Oslo: Akupressurbøylen AcuFriend har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009. Nyskapingen har sitt utgangspunkt i gründer Turid Bergersens egne hodepineplager.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Smerter ga innovasjon

AcuFriend har fått Merket for god design for en nyutviklet akupressurbøyle som hjelper mot hodepine og øyestress. Den er utviklet sammen med byrået Abry Design, og ble lansert i november i fjor.

 

Gründer Turid Bergersen hadde i mange år slitt med hodepine og bihulesmerter. Hun var bekymret for konsekvensene av langvarig medikamentbruk, samtidig som hun etter hvert lærte seg at det hjalp mot smertene å presse pekefinger og tommelfinger over neseroten, nær øynene. Slik kom hun på ideen til bøylen, som i likhet med bedriften også heter AcuFriend.

 

– Akupressur er en behandlingsform der akupunkturpunkter stimuleres med trykk. Av fagfolk fikk jeg bekreftet at stimulering av punktene i øyeregionen lindrer hodesmerter og øyestress, forteller Bergersen.

 

AkuFriend-bøylen som Bergersen til slutt endte opp med er utformet som en klype, og plasseres over neseryggen. De myke putene på klypens armer presser lett på akupunkturpunktene ved øynene.

 

Enormt marked

Bergersen mener AcuFriend har et stort potensial både i Norge og i utlandet. – 15 til 20 prosent av befolkningen i den vestlige verden lider av kronisk hodepine, og hvert år øker bruken av hodepinetabletter. Folk trenger et alternativ til smertestillende medikamenter. Vi har store planer for AcuFriend både i nasjonalt og internasjonalt, sier hun, og legger til at hun har fått mange tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Foreløpig selges bøylen gjennom nettsiden acufriend.no.

 

Også designjuryen har latt seg imponere av akupressurbøylen til Turid Bergersen: ”Formen er elegant, hygienisk og florlett, med god emballasje og fargebruk. Helhetsinntrykket er gjennomført troverdig i alle ledd. Dette er et godt eksempel på vellykket bruk av designkompetanse for å løfte fram produktet i markedet,” heter det i jurykjennelsen.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* AcuFriend, daglig leder Turid Bergersen, mobil 926 65 696

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak acufriend.jpg 11,00 kB (459x592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS