presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2009:

Øyafestivalens organiske rockeprofil

  Publisert: 26.02.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

ROLLEMODELL: – Øyafestivalen er en norsk rollemodell for hvordan design kan brukes til å skape sterke, innovative produkter og tjenester, sier Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad, her med designer Are Kleivan og Øyafestivalens Arnt Olaf Andersen. I bakgrunnen den designnominerte festivallogoen til Øyafestivalen. Foto: Johnny Syversen

Designer Are Kleivan og Arnt Olaf Anderssen, markedssjef for Øyafestivalen, er fornøyde med nominasjonen. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Øyafestivalen er nominert til Hedersprisen for god design 2009 for sin levende og organiske festivalprofil.

Hva har musikk-Norges mest kjente festivallogo, en banebrytende dypvannssensor og en bevegelig dobbeltseng til felles? Svar: Alle er et resultat av en ekstremt grundig designprosess!

 

Den høythengende Hedersprisen for god design deles ut onsdag 11. mars under Designdagen 2009, den viktigste designbegivenheten i Norge. Nå går Norsk Designråd ut og offentliggjør hvilke tre norske designprosjekter som er nominert til Hedersprisen for god design 2009, og åpner samtidig en utstilling på DogA (Design- og Arkitektursenteret) i Oslo der de nominerte stilles ut.

 

– Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical som er nominert til Hedersprisen for god design. Disse tre selskapene jobber nemlig svært metodisk og målrettet med design i alt de gjør, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design. De tre nominerte er valgt ut fra årets 167 søkere på Merket for god design.

 

Ministerskryt til Øya

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad deltok på åpningen av utstillingen i DogA 26. februar, og er mektig imponert over de tre nominerte designprosjektene. – Både Jensen Møbler, SeaBed Geophysical og Øyafestivalen er norske rollemodeller for hvordan design kan brukes til å skape sterke, innovative produkter og tjenester, sier hun.

 

Nå håper Brustad at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet. – For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier, og her er design et viktig verktøy. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker ministeren.

 

Lønnsom festivaldesign

Hvert år siden 2001 har Øyafestivalen gått med overskudd – noe som ikke akkurat er en liten prestasjon i et festival-Norge preget av rot og røde tall. Markedssjef Arnt Olaf Andersen nøler ikke med å gi festivalens utrettelige designarbeid en del av æren.

 

– Målet vårt er å være landets ledende musikkfestival, og vi ønsker derfor å skille oss ut fra andre festivaler, ikke minst på innholdet. Her kommer design inn som en viktig del av helheten. Design hjelper oss med å vise hva vi står for. At vi leverer høy kvalitet, at vi er nyskapende og at vi ønsker å sette en agenda, sier han.

 

De siste to årene har Øyafestivalen vært Norges mest besøkte musikkfestival, og i 2008 hadde festivalen 75 000 besøkende over fem dager. Andersen forteller at festivalen er blitt bygd stein på stein, og at arrangørene aldri har latt seg friste til å ta snarveier. – Vi tar ingen store sjanser økonomisk, og planlegger å være her i mange år fremover – med kvalitet i alt vi gjør, lover han.

 

Organisk utvikling

Det er festivalprofilen fra 2008 som nå er nominert til Hedersprisen for god design. Profilen ble lansert allerede i desember 2007, men har funnet sin form gradvis helt fram til festivalstart i Middelalderparken i august i fjor.

 

– Akkurat som Øyafestivalen gradvis utvikler seg og finner sin form i løpet av året, så gjør profilen vår det samme. Festivalen er en organisk materie som vokser gradvis fram gjennom vinter, vår og sommer – helt til første festivaldag. Da er det logisk at festivalprofilen følger samme prosessen, sier Andersen. Han medgir at denne måten å jobbe med profilen på tar en del tid, men at resultatet rettferdiggjør ekstrainnsatsen.

 

Inspirert av rockeplakaten

Foran Øyafestivalen 2008 ble det hentet mye inspirasjon fra rockeplakatkunsten – en tradisjonsrik og litt glemt del av musikkverden. Andersen ramser opp kapasiteter som Frank Kozik og Art Chantry som inspirasjonskilder.

 

– Vi ønsket å sende et anerkjennende nikk til plakatkunsten. Designeren vi bruker, Are Kleivan fra the A.K.I.G.A/Graphic Holdning, er en av de store innen norsk plakatkunst, og han fikk virkelig lov til å utfolde seg på 2008-profilen, forteller Andersen.

 

Totalt har festivalen produsert 70 avis- og magasinannonser, 16 plakater og 10 flyere – og alle har vært unike. Nye elementer og figurer kom til underveis, forsvant, og ble kanskje hentet fram ved en senere anledning. Alt materiell ble produsert på resirkulert papir, i tråd med Øyafestivalens veletablerte miljøprofil.

 

Ny design hvert år

Nå er designteamet i god gang med festivalprofilen for 2009, og Andersen vet at det blir litt å leve opp til. Øyafestivalen bytter profilen hvert eneste år. – Vi ønsker å nullstille oss foran hvert år, slik at vi ikke faller i gamle rutiner. En ny profil i konstant utvikling gir oss et løft internt, samtidig som den også bidrar til å fornye interessen for Øyafestivalen hos publikum, sier han.

 

Denne gangen har festivalen hentet inspirasjon fra science fiction, iblandet litt sirkus og ”side-show”. – Vi vet ikke helt hvilken retning dette kommer til å ta videre, men det er veldig lovende, sier Andersen.

 

Unik utstilling

I perioden 26. februar til 11. mars vil de tre nominerte designarbeidene stå utstilt ved DogA i Oslo, og utstillingen er åpen for publikum. Fra og med 19. mars utvides utstillingen til å gjelde alle pris- og merkemottakere fra Designdagen 2009.

 

– Utstillingene er en unik sjanse til å få et øyeblikksbilde av norsk design. De utstilte produktene og tjenestene representerer det ypperste innen designfaget her til lands akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Filmer:

Se film fra offentliggjøringen av nominasjonene her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009

Se film om profilen til Øyafestivalen her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009 (Scroll litt nedover siden)

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/nominert-til-hedersprisen-for-god-design-article7990-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Øyafestivalen, markedssjef Arnt Olaf Andersen, mobil 476 12 956

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2009

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 167 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Festivalprofil 2008

Bedrift: Øyafestivalen

Design: The A.K.I.G.A/Graphic Holding AS

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertoyafestivalen

 

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertcaseabyss

 

Produkt: Jensen Eden

Bedrift: Jensen Møbler

Design: NPK design

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertjenseneden

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak brustad med nominerte medium.jpg 12,78 kB (2500x1448)
Bilde - vedlegg til sak øya2 medium.jpg 3,63 kB (2500x1687)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.02.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS