presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2010:

Oslodesign på skauen

  Publisert: 25.02.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

STIHLFULL SIKKERHET: Vernedrakten STIHL X-FIT gir skogsarbeidere både sikkerhet, komfort og stil. Foto: STIHL

Oslo: Synfiber på Furuset har laget markedets råeste verneklær for skogsarbeidere. Nå er de nominert til Hedersprisen for god design.

Synfiber, Statoil, NTNU og Kongsberg Maritime er årets fire nominerte til den høythengende Hedersprisen for god design 2010. – Det er både gledelig og svært viktig at de bransjene som er viktigst for norsk verdiskaping i fremtiden også viser seg å være dyktigst på design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

 

Årets pris deles ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. Allerede nå stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.

 

– Dette er fire bedrifter som har jobbet svært metodisk og målrettet med design som et innovasjonsutløsende verktøy, og som derfor har oppnådd gode og spennende resultater og tatt lederroller i sine bransjer, sier Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Rått skogsdesign

Ønsket om å kunne tilby skogsarbeidere markedets råeste verneklær var utgangspunktet for at STIHL, selskapet bak verdens mest solgte motorsagmerke, tok kontakt med Synfiber. Den norske arbeidstøyprodusenten, som holder til på Furuset i Oslo, har produsert verneklær for STIHL i mer enn 10 år. Resultatet denne gangen ble X-FIT, en vernedress som ifølge produsenten ligger flere hestehoder foran konkurrentene.

 

– STIHL anser seg som nummer én både i volum og på kvalitet, men er samtidig veldig bevisst på å beholde forspranget til konkurrentene. De ønsket en arbeidsdress som var mer teknisk, mer bevegelig og mer komfortabel, og ikke minst mer iøynefallende enn de produktene som eksisterte på markedet, sier Jan Fyrde i Synfiber. I tillegg skulle plaggene møte krav til høy synlighet både fargemessig og i form av refleks.

 

Pris eller kvalitet

Fyrde forteller at i dette markedet kan man enten konkurrere på pris eller på design og komfort, og at de billigste – og mest klumsete – vernedressene selges til langt under 1000-lappen. Samtidig er stadig flere villige til å betale for å ta seg ut på jobb.

 

– Det er en mye sterkere yrkesstolthet blant skogsarbeidere enn tidligere, og her har blant annet den internasjonale sportsgrenen ”Timbersports” hatt en del å si. Utøverne her blir sett opp til av mange i faget. Storbritannias arborister, altså trebeskjærere, er også med på å gi skogsyrkene en ny appell. Statusen har økt, og det betyr at etterspørselen etter utstyr med noe ekstra også øker, forklarer Fyrde.

 

Komfort gir sikkerhet

Men utseende er ikke alt X-FIT har å by på, og STIHL og Synfiber har lagt store ressurser i å få så mye funksjon inn i dressen som mulig. Det har vært viktig med materialer som kan strekkes ut, noe som gir bedre bevegelighet. I tillegg må materialet puste. Dette gir økt komfort, noe som også betyr økt sikkerhet.

 

Moderne vernedresser består av flere lag med vev av sikkerhetsmateriale som stopper sagkjedet før det sager seg igjennom alle vevlagene. Problemet er at disse livsviktige lagene gjør klærne stive og varme, og dermed mindre bevegelige og komfortable. Løsningen ble å gå fra seks til fem lag med vev. Dette innebar at produsenten av sikkerhetsmaterialet måtte fremskaffe en ny type vev som stoppet sagkjedet selv med bare fem lag.

 

Kaprer markedsandeler

STIHL har allerede solgt mange tusen dresser i Norden siden lanseringen i september. I tillegg har det begynt å komme bestillinger fra Storbritannia, og til høsten vil X-FIT også høyst sannsynlig bli tilgjengelig i Frankrike og Tyskland. – Dette er et klart bevis på at design lønner seg, understreker Jan Fyrde, og får støtte fra Bjørn Sønsteby i STIHL.

 

– Vi trodde X-FIT skulle ta andeler fra våre andre produkter i høyere prisklasser, men overraskende nok selger vi like mye av disse som før. I stedet tror jeg vi har tatt andeler fra konkurrentene, forteller Sønsteby.

 

Unik utstilling

I perioden 25. februar til 18. april vil de fire hedersprisnominerte vises på DogA, og utstillingen er åpen for publikum. Hedersprisen for god design feirer i disse dager sitt tiårsjubileum, og i den anledning skal også de tidligere vinnerne av prisen vises fram.

 

– Design er viktig for norske konkurransekraft fordi det gir merverdi til de produktene og tjenestene vi produserer. Utstillingen viser noen av de beste eksemplene vi har på samarbeid mellom bedrifter og designere det siste året., sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Filmer:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/category8366.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76

* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09

* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35

* Kongsberg Maritime, Thor Hukkelås, mobil 93 02 92 83

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2010

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: K-Master
Bedrift: Kongsberg Maritime
Design: Hareide Designmill
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/kmaster

Produkt: “Statoils ledestjerne”
Bedrift: Statoil
Design: Scandinavian Design Group
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/statoilstjerne

Produkt: STIHL X-FIT
Bedrift: Synfiber
Design: Synfiber
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/stihlxfit

Produkt: ”De gode hodene”
Bedrift: NTNU
Design: Agendum
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/ntnuhoder

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

 

2009:

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak X-FIT_godt-synlig copy web.jpg 4,14 kB (300x183)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.02.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS