presseticker

Skip to main content

Oslotepper kåret til årets designprodukt

  Publisert: 25.08.2021 06:59 - av  Henning Poulsen

BESTE PRODUKT. Bransjesjef Egil Sundet og markedssjef Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker prisen for beste produkt til gründer og designer Ksenia Stanishevski (i midten) i Volver Studios. Foto: Thomas Bjørnflaten / Nye Bilder

EKSKLUSIVE TEPPER. Tribute-serien til Volver er kåret til Årets produkt av Designindustrien. Her vises modellen Front Coral Brown. Foto: Jonas Adolfsen

TEPPEGRÜNDER. Ksenia Stanishevski grunnla Volver Studios for tre år siden. Foto: Volver

Oslo: Bare tre år etter at Ksenia Stanishevski grunnla teppemerket Volver i Oslo, hylles Tribute-kolleksjonen hennes med en av designbransjens høyeste utmerkelser: Årets produkt.

Tirsdag kveld delte Designindustrien ut sine fire bransjepriser: Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

– Årets priser går til fire svært ulike aktører i norsk møbel- og interiørbransje. På hver sin unike måte skaper de ettertraktede produkter av høy kvalitet, og bidrar til å løfte norsk design både nasjonalt og internasjonalt. Dette er fire verdige vinnere, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

Han forteller at flere produsenter og klynger rundt om i landet jobber godt med eksport, noe som er viktig for å skape verdier og arbeidsplasser.

 

– Både ferdigvarebransjen generelt og møbel og interiør spesielt kunne oppnådd mye mer dersom det offentlige viste større interesse. Først og fremst savner jeg et eksportkontor for å hjelpe flere norske produsenter med å få et fotfeste utenfor Norge, sier Sundet.

 

Årets produkt: «Tribute» fra Volver

Det er bare tre år siden kunstneren og industridesigneren Ksenia Stanishevski startet opp designstudioet og teppemerket Volver i Oslo. Tribute var den aller første teppekolleksjonen til Volver. Den er designet av Stanishevski personlig, og har blant annet blitt hyllet med DOGA-merket.

 

– Samtidig som jeg har høy respekt for det gamle teppehåndverket, ønsker jeg å finne en balanse mellom tradisjon og modernitet. Jeg vil flytte grenser for hva som er mulig innenfor teppeproduksjon. De fleste av Volver-tepper utfordrer de gamle teknikkene, for eksempel med å tilføre 3D-effekt til teppeoverflaten, forteller Stanishevski.

Tribute-kolleksjonen består av ti tepper, og er inspirert av design, kunst og arkitektur fra perioden 1930-1970, den såkalte mid-century modern-retningen. Hvert teppe er hyllest til en fremtredende formgiver fra denne perioden, og tolker historiske referanser ved hjelp av raffinert geometri, fargevalg og optiske effekter.

 

De to Tribute-designene Urban og Front selger desidert best, både i Norge og på eksportmarkedene. I løpet av kort tid har Volver sikret seg forhandleravtaler i Norge, Frankrike, Island, Storbritannia, Danmark og Sverige. Samtidig jobber Stanishevski med tre nye design i Tribute-serien.

 

– Disse skal lanseres til våren. Før den tid kommer vi med seks separate kolleksjoner i samarbeid med andre designere, blant annet kunstneren Andreas Siqueland, stjernedesigneren Yorgo Lukouria, multimediakunstneren Borgny Svalastog, kunstfotografen Christian Houge og trearkitekten Jørgen Tycho, sier hun.


I fjor var det «Porselen for alle»-serien til Figgjo som ble kåret til årets produkt.

 

Årets eksportbedrift: Slettvoll Møbler

I ro og mak har Stranda-bedriften Slettvoll Møbler bygget seg opp til å bli en betydelig aktør på det skandinaviske møbelmarkedet, med en eksportandel på rundt 30 prosent. Bak suksessen ligger en annerledes eksportmodell og stålkontroll på hele verdikjeden.

 

Rundt årtusenskiftet åpnet produsenten sine første butikker på Kolsås, Skøyen og Jessheim på Østlandet. Erfaringene de gjorde her ble nyttige da de senere skulle etablere seg utenfor landets grenser.

 

– Vi så en mulighet for å utvikle vår egen stil og atmosfære, og sammen med interiørdesigner Helene Hennie skapte vi Slettvoll-stilen. Samtidig gjorde vi en drastisk endring i distribusjonen vår, slik at vi kunne presentere oss selv gjennom shop-in-shop-løsninger samt i våre egne merkevarebutikker, forteller salgssjef Odd Erik Lund.

 

I finanskriseåret 2008 åpnet Slettvoll tre butikker i Sverige. To av dem overlevde, og særlig i Stockholm ble de norske møblene tatt godt imot, og snart ble det nødvendig å finne større lokaler.

 

For fire år siden bestemte den sunnmørske produsenten seg for å starte butikk i design- og møbelnasjonen Danmark. Etter en god stund ble passende lokaler blinket ut i Østerbro i København, og i oktober 2019 kunne Slettvoll endelig åpne dørene for et dansk publikum.

 

– Hos oss er prosessene gjerne lange. Det ligger stor risiko i å etablere oss på et nytt sted, og da bør vi helst treffe med både lokasjon, personell, kolleksjon og markedsføring. Vi har ingen mål om å bli størst, men vi skal være best der vi er lokalisert, sier Lund.

 

I fjor gikk eksportprisen til Ekornes.

 

Klassikerprisen: Scandia-stolen til Fjordfiesta

Årets vinner av Designindustriens klassikerpris er et virkelig ikon fra norsk møbeldesigns gullalder. I 1957 designet Hans Brattrud Scandia-stolen. Med sine slanke trestaver og elegante form ble den raskt et populært møbel.

 

– Vi er kjempefornøyde med denne prisen! Scandia har en sterk posisjon i Norge, og vi har oppnådd en salgsøkning med den hvert eneste år. Selv i 2020, da prosjektmarkedet sto stille, sørget privatmarkedet for at salget økte. Mange ble sittende mye hjemme i fjor, og da vil man kanskje ha noe ekstra fint i stuen, sier Pål Lunder, daglig leder i Fjordfiesta.

 

Etter å ha vært en tid ute av produksjon, ble Scandia relansert i 2004 av Fjordfiesta. Den finnes i dag i en rekke varianter og blir solgt i 20 land verden over. Tyskland er det største markedet utenfor Norge.

 

– Vi fikk nettopp en bestilling på 50 stoler til et byggeprosjekt på Sicilia, noe som et godt eksempel på hvordan Scandias ry strekker seg langt utover Norges grenser. Og til høsten skal vi levere Scandia-stoler til Vestres nye prestisjefabrikk, The Plus. Det er en fjær i hatten for oss, sier Lunder.

 

I 2020 gikk klassikerprisen til Fora Form for City-stolen.

 

Årets merkevare: Magnor Glassverk

Magnor Glassverk er en solid og tradisjonsrik håndverksbedrift med et bevisst forhold til merkevarebygging via produktutvikling, håndverk og historiefortelling. Gjennom god design, høy kvalitet og engasjerende historier skal kundene få en følelse av hverdagsluksus, forklarer administrerende direktør Bjørn Otto Waage.

 

– Glassblåsing er ett av verdens mest spennende håndverk, det er ren magi når glohet, ildrød glassmasse forvandles til vakre, isklare gjenstander. Det er trolldom av ild og sand. Dette bruker vi bevisst i vår merkevarebygging, sier han.

 

I år feirer Magnor Glassverk 125-årsjubileum. Slagordet, “Make everyday a celebration!», er derimot av mye nyere dato. Waage forteller at målet er å skape merkevarer med varig verdi. Produsenten vil heller skape nye trender enn å etterligne andre. Med seg på laget har de alt fra dyktige formgivere som Kristine Bjaadal, Bjørn van den Berg og Sverre Uhnger, til velkjente kulturpersonligheter som Halvor Bakke, Jan Thomas og Finn Schjøll.

 

– Vi samarbeider med kreative og flinke glassblåsere og håndverkere, og resultatet er vakre og populære merkevarer som forbrukerne vil ha og som elskes i generasjoner. Vi jobber også med dyktige formgivere, gjerne fra andre bransjer, og utfordrer dem til å tenke nytt og annerledes. De har alle sitt eget designuttrykk, noe som gir oss en bred og variert kolleksjon, sier Waage.

 

Magnor var også nominert til denne prisen i fjor. Da var det Swims som gikk til topps.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

BESTE PRODUKT. Bransjesjef Egil Sundet og markedssjef Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker prisen for beste produkt til gründer og designer Ksenia Stanishevski (i midten) i Volver Studios. Foto: Thomas Bjørnflaten / Nye Bilder

 

EKSKLUSIVE TEPPER. Tribute-serien til Volver er kåret til Årets produkt av Designindustrien. Her vises modellen Front Coral Brown. Foto: Jonas Adolfsen

 

TEPPEGRÜNDER. Ksenia Stanishevski grunnla Volver Studios for tre år siden. Foto: Volver

 

 

Kontaktpersoner:

* Volver, grunnlegger Ksenia Stanishevski, mobil 99 03 82 82

* Slettvoll Møbler, brand manager Liv Norun Moe, mobil 91 30 54 40

* Fjordfiesta, Gro Waldeland, mobil 91 72 45 43

* Magnor Glassverk, administrerende direktør Bjørn O. Waage, mobil 91 51 76 70

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.08.2021 06:59
Teknisk løsning ZEVS AS