presseticker

Skip to main content

Rogalandsdesign skal vises fram i London

  Publisert: 20.10.2021 09:11 - av  Henning Poulsen

Klassikeren Fluffy, her i hvit utgave, av Fredrik A. Kayser. Relansert av Eikund. Foto: Anna Stathaki

Figgjo håper at Flom-dekoren slår an blant britiske designkjøpere. Foto: Figgjo

Lars Tornøe er representert ved stolserien Con. Foto: Fora Form

Porselen fra Figgjo og møbelklassikere fra Eikund i Hellvik er med når et stjernelag av norske designprodusenter skal vise seg fram i London denne uken. Møbler av de to dyktige Stavanger-designerne Morten Skjærpe Knarrum og Lars Tornøe blir også med.

– Vi har med åtte svært sterke representanter for den norske møbelbransjen, og tror disse kan fenge et britisk designpublikum. Og så gleder vi oss over at ambassadøren åpner sin dør for oss. Det gir ekstra tyngde, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

Med seg til utstillingen InsideNorway, som vises i den norske ambassaderesidensen i London, har han Volver, Fora Form, Heymat, Eikund, Northern, Figgjo, Lundhs Real Stone og Hadeland Glassverk.

 

Figgjo har solgt til britene i 70 år

Tradisjonsrike Figgjo, Nordens eneste porselensfabrikk som driver med masseproduksjon til storhusholdning, har gjennom mange år etablert en solid tilstedeværelse utenfor landets grenser. Eksportandelen ligger på 50 prosent. Allerede i 1952 begynte Figgjo å selge varer til Storbritannia.

 

– Målet er å øke eksporten til Europa samt andre strategiske markeder, som USA og Midtøsten. Storbritannia er vårt beste marked utenfor Norden, og om lag en fjerdedel av eksporten utenfor Norden går hit, forteller Christian Gj. Vassdal, markedsansvarlig i Figgjo.

 

På InsideNorway-utstillingen satser Figgjo på å vise frem sine bestselgende serier, Figgjo Base og Figgjo Pax.

 

– Dette er produkter som fungerer bra i markedet og gir en rekke muligheter når det kommer til dekor. Dekorene Skygge, Flom, Strøk og Dryss er alle deler av vårt standardsortiment og kan leveres fortløpende. I tillegg viser vi frem vår nyeste dekorserie, Figgjo Ela, som står godt sammen med resten, sier Vassdal.

 

Han forteller at Storbritannia har lange tradisjoner for porselensproduksjon, og at britiske kunder er bevisste på hvor ting kommer ifra. – Samtidig liker briter norske produkter, og vi klarer å være relevante i dette markedet fordi vi skiller oss ut og tilbyr et spennende sortiment, sier Vassdal.

 

Klassikere fra Hellvik

Eikund skal vise fram nesten hele sin portefølje av relanserte norske designklassikere i London, blant annet Torbjørn Bekken-stolserien Veng, Fluffy-stolene til Fredrik A. Kayser og to loungestoler designet av Torbjørn Afdal: Hunter og Broadway.

 

– Vi er ganske nye på det britiske markedet, men har allerede levert flere fine prosjekter i London. Byen er en av de viktigste design- og interiørmetropolene i verden, og i Eikund anser vi Storbritannia som ett av våre tre viktigste eksportmarkeder, sier daglig leder Jørgen Tengesdal.

 

Tar med Stavanger-designere

Markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form tar med to Stavanger-designere til London. Lars Tornøe er representert ved stolserien Con, mens Morten Skjærpe Knarrum står bak sofaen Kove sammen med sin faste designmakker Jonas Norheim.

 

– I dag ligger eksportandelen vår på 20 prosent, og det meste går til Skandinavia. Storbritannia er vår neste eksportsatsing. Her har vi brukt lang tid på å få riktig representasjon, noe som er helt avgjørende i kontraktmarkedet, sier Eid-Hviding.

 

Fra stagnasjon til vekst i Storbritannia

Norsk møbeleksport tok seg opp kraftig i koronaåret 2020. Veksten var på 11 prosent, og den fortsetter inn i 2021. Mens møbeleksporten har vokst jevnt, har den stått stille i ett marked: Det britiske.

 

– Fram til i fjor var det ingen vekst i eksporten til de britiske øyer. Men i 2020 snudde det, og veksten fortsetter i år. Nå satser vi på å få større innpass i Storbritannia, og nøkkelen ligger i London, sier Sundet.

 

Han påpeker at byen ved Themsen ikke bare er en inngangsport til resten av Storbritannia, men også spiller en toneangivende rolle i europeisk møbel- og designbransje.

 

Satser på eksport, ønsker regjeringshjelp

Utstillingen i ambassadørens residens i London blir en forsmak på en større utstillingssatsing i forbindelse med London Design Week 2022.

 

– Vi gjør det vi kan for å støtte våre medlemmers satsing i viktige eksportmarkeder. Samtidig er det klart at dette ikke monner alene, og at det vi virkelig trenger er et offentlig eksportkontor. Vår bransje har dårligere rammevilkår i Norge enn konkurrentene i Sverige og Danmark, sier Sundet, som håper at den påtroppende regjeringen kommer til å legge bedre til rette for en sterk design- og ferdigvareindustri.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Klassikeren Fluffy, her i hvit utgave, av Fredrik A. Kayser. Relansert av Eikund. Foto: Anna Stathaki

 

Figgjo håper at Flom-dekoren slår an blant britiske designkjøpere. Foto: Figgjo

 

Lars Tornøe er representert ved stolserien Con. Foto: Fora Form

 

Morten Skjærpe Knarrum og Jonas Norheim står bak sofaen Kove. Foto: Fora Form

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Eikund, daglig leder Jørgen Tengesdal, mobil 98 82 17 71

* Figgjo, markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal, mobil 92 44 77 32

* Fora Form, markedssjef Pål Eid-Hviding, mobil 95 21 22 53

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2021 09:11
Teknisk løsning ZEVS AS