presseticker

Skip to main content

Rottefella hedres på designjubileum

  Publisert: 16.02.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

DESIGNKAMERATENE: Næringsminister Trond Giske og administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd er samstemte i at design blir stadig viktigere for å utvikle konkurransedyktige norske produkter. Foto: Johnny Syversen

Den prestisjetunge Hedersprisen for god design fyller i disse dager 10 år. Nå skal tiårets ypperste norske design vises fram, deriblant skibindingsprodusenten Rottefella fra Buskerud.

– Vi satser og har alltid satset på innovasjon og design, og prisen har skapt entusiasme og energi innad i selskapet, sier Even Wøllo, industridesigner i Rottefella på Klokkarstua.

 

Den tradisjonsrike skibindingsprodusenten mottok Hedersprisen for god design i 2007 for sin nyutviklede telemarkbinding Rottefella NTN. – Bindingen tar stadig større markedsandeler, og er blitt den foretrukne bindingen i World Cup. Da vi fikk prisen var to av verdens største støvelaktører, Scarpa og Crispi, med i NTN-familien. Siden den gang har vi også fått med Garmont, som er store i USA, forteller Wøllo.

 

Giske: – Design stadig viktigere

Nærings- og handelsminister Trond Giske mener det er viktig å løfte fram suksesshistoriene om norsk design, slik at andre kan bli inspirert. – Det å ha en pris hvor de aller beste blir trukket fram i lyset, er en god måte å formidle disse historiene på. Derfor er Hedersprisen for god design en viktig pris, sier han.

 

Giske påpeker at design blir et stadig viktigere verktøy i alle næringer, både i nyere og i mer tradisjonelle industrier. – Når du kjøper deg en mobiltelefon, så er det ikke en detaljert analyse av telefonens tekniske egenskaper som er avgjørende. Det er utseende, brukervennlighet og historien som fortelles med produktet som avgjør hva du velger, sier han.

 

Norske ikoner

– Hedersprisen for god design omfattet det aller ypperste av norsk design fra tiåret vi nettopp har lagt bak oss. Flere av hedersprisvinnerne har utviklet seg til å bli rene ikoner, og har dessuten ført til økt salg og bedre lønnsomhet for sine norske eiere, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

 

Han påpeker at det høye kostnadsnivået i Norge er en stor utfordring når norske bedrifter skal ta opp kampen med aktører fra lavkostland. – Design kan langt på vei kompensere for høye kostnader. En nylig gjennomført undersøkelse avdekker at bedrifter som satser på design er mer lønnsomme og innovative enn sine konkurrenter, og da er det vel ingen overraskelse at disse bedriftene også har dobbelt så høy eksportgrad, understreker Stavik.

 

Stilles ut

Torsdag 25. februar stilles vinnerne av Hedersprisen for god design fra 2000 til 2009 ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Dette skjer parallelt med at de fire nominerte til årets pris stilles ut i samme lokale. Utstillingen står til Designdagen 2010 den 17. mars, der årets hedersprisvinner skal offentliggjøres.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, tlf. 23 29 25 56, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

 

Her er vinnerne av Hedersprisen for god design:

2010: Offentliggjøres 17. mars 2010

 

2009:

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

Les mer om vinnerne av Hedersprisen for god design her: http://www.norskdesign.no/vinner/category299.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak giske stavik nov09.jpg 27,41 kB (2562x3400)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.02.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS