Sandnes, Strand og Stavanger satser på fremtidens løsninger – får millionstøtte

VISER SERVISET PÅ SKJERMEN. Vareprøver er dyre og tungvinte å produsere. Figgjo vil digitalisere prosessen, og får 540 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Figgjo.
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene i Rogaland lykkes.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Nortuna: Skal bli store på eksotisk fisk
Sier du oppdrett, vil nordmenn flest tenke på laks i merder langs kystlinjen. Nortuna har valgt å satse på to varmekjære, eksotiske fiskearter. Makrellstørje og seriola rivoliana, bedre kjent som kampachi i sushiverden.
Sammen med ledende forskningsmiljøer har Stavanger-selskapet i en årrekke utviklet metoder for oppdrett av disse krevende artene. På Kapp Verde har de bygget produksjonsfasiliteter.
Nå ønsker de å bli en ledende aktør innen sjømat av høy kvalitet, og trenger en sterk merkevare som kan gi dem innpass i premiumdelen av markedet. Derfor har Nortuna hyret inn designbyrået Canoe fra Stavanger som innovasjonspartner. Gjennom prosjektet skal Nortuna utvikle konsepter for produkt, emballasje og merkevare i nært samarbeid med kokker, menyutviklere og innkjøpere.
Juryen roser Nortuna for en solid forankret og godt beskrevet prosjektplan.
«Prosjektet er fremtidsrettet, metodisk og næringsstrategisk viktig. Dette er et godt eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan gi høy verdi i en tradisjonell bransje – med betydelig læringsverdi, spredningspotensial og evne til å levere vekst og internasjonal posisjonering,» kommenterer juryen.
Prosjektet mottar 550 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Figgjo: Digitale porselensopplevelser
I hele ni tiår har Figgjo laget sine porselensprodukter på Jæren. En trend i tiden er økende etterspørsel etter spesialdekor og skreddersydd design. Dermed må Figgjo produsere og sende stadig flere vareprøver, noe som både er dyrt og lite miljøvennlig.
Nå vil de tenke helt nytt og lage en digital løsning som skal gi kundene den samme visuelle og taktile opplevelsen som om de holdt produktet i hånden. Med dette prosjektet styrker Figgjo sin interne designavdeling med designere fra Frost Produkt og Manyone. Sammen skal de kartlegge behovene til ulike brukergrupper, fra produksjon og salg til forhandlere og sluttkunder.
Juryen påpeker at prosjektet kan tilføre nye impulser hos oppdragsgiver.
«Frost Produkt og Manyone bidrar med tung designfaglig kompetanse på tjenestedesign, strategi og digital formidling. Figgjo har egne designere i produktutvikling, men har begrenset erfaring med å bruke designmetodikk i strategisk innovasjon. Dette prosjektet kan bli en viktig læringsarena,» står det i juryens innstilling.
Prosjektet mottar 540 000 kroner i støtte fra DOGA.
Nordic Medical Technologies: Bedre og tryggere hjemmetjenester
De siste årene har antall seniorer som mottar hjemmetjenester skutt i været, mens andelen som bor på institusjon går ned. Det setter kommunenes helse- og omsorgstjenester under press.
Nordic Medical Technologies (NMT) står bak en rekke sensorer og løsninger som måler vitale data som hjerte, pust, blodtrykk og oksygen. Nå ønsker oppstartsbedriften fra Strand i Ryfylke å ta steget fra produktutvikler til tjenestetilbyder.
Ved hjelp av Smart Care Lab og Stavanger-kontoret til Inventas vil de utvikle en helhetlig og skalerbar tjeneste for hjemmeoppfølging, med utgangspunkt i helsedata fra NMTs sensorer. Dermed blir det enklere å følge opp de som trenger det mest. Ved hjelp av designmetodikk skal innovasjonsprosjektet sørge for at NMT klarer å levere en løsning som treffer faktiske behov og som lar seg innføre i praksis.
Juryen vurderer prosjektet som strategisk relevant og modent, med høy
overføringsverdi.
«Et vellykket prosjekt vil være et forbilledlig eksempel på hvordan design kan styrke
forståelsen av både bruker og system. Dette blir avgjørende for å oversette digitalisering til reelle og bærekraftige løsninger. Dette er et prosjekt med betydelig læringsverdi og gode utsikter til spredning, næringsutvikling og samfunnsgevinster,» uttaler juryen.
Prosjektet får 560 000 kroner fra DOGA.
Fiskå Maskin: Myk gummi mot hardt fjell
Vibrasjon fra fjellrensking sliter på både menneske og maskin. Harde bergarter lar seg ikke så lett fjerne, samtidig som nytenkning er sjelden kost i denne delen av anleggsbransjen. Før nå.
Fiskå Maskin tenker nemlig nytt. De har ryddet grunn for et designdrevet prosjekt som skal grave fram innovasjonen. Planen er å utvikle et spesialisert redskap med gummierte dempeflater som reduserer vibrasjoner og beskytter både utstyr og arbeidsfolk.
Samarbeidspartneren Klepp Mekaniske bidrar med erfaring fra gravemaskinutstyr, mens prosjektet skal bruke designmetodikk for å hente inn innsikt gjennom tett dialog med førere og vedlikeholdere.
Juryen trekker fram hvordan prosjektet er forankret i Fiskå Maskin, og at Strand-bedriften er godt posisjonert til å utnytte resultatet.
«Dette er et relevant prosjekt med høy nytteverdi for søker, god formidlingsverdi og potensial for både spredning, verdiskaping og læring i en bransje som har stort behov for nye løsninger,» uttaler juryen.
Prosjektet får 450 000 kroner fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er designdrevet innovasjon:
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025
Kontaktpersoner:
* Fiskå Maskin, administrasjonsleder Arne Håkon Riskedal, mobil 91 34 97 56, arne.hakon@fiska-maskin.no
* Figgjo, designsjef Mariken Steen-Forgaard, mobil 92 24 37 11, mariken.steen-forgaard@figgjo.com
* Nortuna, daglig leder Jan Magne Gilje, mobil 90 76 08 36, jmg@nortuna.com
* Nordic Medical Technologies, daglig leder Mikal Dreggevik, mobil 91 70 37 05, mikal@nordicmedtek.com
* Klepp Mekaniske, produksjonssjef Magnor Oma Jr, mobil 46 92 06 08, magnor@kleppmek.no
* Canoe, organisasjonsdesigner Anders Attramadal, mobil 99 53 99 49, anders@canoe.no
* Inventas, tjenestedesigner Oda Midtlyng Klempe, mobil 92 41 38 92, oda.klempe@inventas.no
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
VISER SERVISET PÅ SKJERMEN. Vareprøver er dyre og tungvinte å produsere. Figgjo vil digitalisere prosessen, og får 540 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Figgjo.
MYK ANLEGGSINNOVASJON. Fiskå Maskin ønsker å fjerne fjell på en mer skånsom måte. Nå mottar de 450 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Fiskå Maskin
TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild
SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild








