presseticker

Skip to main content

Designindustriens bransjepriser 2023:

Sandnes-bedrift nominert til merkevarepris

  Publisert: 24.04.2023 08:30 - av  Henning Poulsen

STERK MERKEVARE. Figgjo er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Figgjo

MER EKSPORTSATSING. Bransjesjef Egil Sundet etterlyser sterkere offentlig satsing på designeksport. Foto: Tone Buene

Hvem vinner designbransjens høythengende priser denne uken? Porselensprodusenten Figgjo er blant de nominerte.

(Les mer om nominasjonen til Figgjo lengre nede i saken).

 

– Nivået på de nominerte er som vanlig svært høyt, kanskje enda høyere enn tidligere. Når designindustrien vår også i år leverer såpass sterkt på nyskaping og vekst, så er det ikke på grunn av, men kanskje heller på tross av, offentlig støtte, sier Egil Sundet, sjef for bransjeforeningene Designindustrien og Teko.

 

Han forteller om en kraftig eksportvekst for norske møbel-, interiør-, tekstil- og sportsprodusenter. Ambisjonen er en dobling av ferdigvareeksporten innen 2030.

 

– Skal vi få til dette, trenger vi rammevilkår på linje med våre naboland. Vi trenger en kraftfull eksportsatsing for norsk design internasjonalt, slik blant andre Danmark har. Vi må også få investeringsstøtten opp på samme nivå som våre naboland, slik at mer produksjon skjer i Norge, sier Sundet.

 

Det er Heymat, Flokk, Alfa, Vestre, Varier, Northern, LK Hjelle, Figgjo, Fora Form Hadeland Glassverk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik som er nominert til de i alt fire prisene som deles ut under Designindustriens bransjedag onsdag 26. april: Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

Årets merkevarebygger

Hvem har jobbet best med merkevarene sine det siste året? Figgjo, Flokk og Fora Form er de nominerte.

 

Figgjo har markert seg som en av designindustriens dyktigste merkevarebyggere de siste årene. Sandnes-produsenten har dekket store og små bord med porselen siden 1941, og står bak en rekke populære produktserier som selger godt både i inn- og utland. Figgjo merket koronapandemien godt, men har kommet sterkt tilbake i årene etterpå.

 

Er du innkjøpssjef på en europeisk arbeidsplass og på utkikk etter fleksible, bærekraftige, veldesignede stoler, så er det vanskelig å komme utenom Flokk. Produsenten har bygget seg opp som en ledende merkevare i Europa, og er viden kjent for å ligge i forkant når det gjelder å finne bedre måter å sitte på.

 

Fora Form er en av Skandinavias største produsenter av møbler til sosiale områder der mennesker møtes. De står bak en rekke spennende produkter og serier, og er ifølge juryen svært dyktige til å kommunisere hvem de er og hva de står for.

 

Årets eksportbedrift

De nominerte til Designindustriens eksportpris er Hadeland Glassverk, Heymat og Vestre.

 

Heymat fra Mo i Rana har i løpet av få år bygget opp et imponerende matteimperium, og mye av veksten kommer fra eksportmarkedene. I 2022 lå eksportandelen på 34 prosent, blant annet drevet av gründerbedriftens satsing i statene. Ved å etablere produksjon og lagerkapasitet i USA kan Heymat nå selge kortreiste matter på det nordamerikanske markedet.

 

Også tradisjonsrike Hadeland Glassverk opplever fremgang i den engelskspråklige delen av verden. Selskapet satser både i USA og i Storbritannia, og i fjor åpnet de et nytt showroom i London. Her viser Hadeland Glassverk blant annet fram lamper fra sine nye belysningsserier.

 

Vestre er Norges største produsent av møbler til byer, parker og andre uterom. Du finner de karakteristiske utemøblene overalt – fra badeanlegg i Sverige til togstasjoner i Tyskland. Så har også eksporten firedoblet seg de siste seks årene, og lå i fjor på hele 70 prosent.

 

Årets produkt

Alfa, Flokk og Northern kjemper om prisen Årets produkt.

 

I hele 90 år har Alfa kombinert norske turtradisjoner med innovativ produktutvikling. Nå er den Hadeland-baserte skoprodusenten nominert til designbransjens produktpris for Stad, en slitesterk og tidløs vinterstøvel i norsk ull. Stad er utviklet i samarbeid med Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, og er i løpet av kort tid blitt en av Alfas mestselgende produkter.

 

Flokk har i en årrekke markert seg som en foregangsbedrift innenfor bærekraftige og ergonomiske kontormøbler. Nå er de nominert til designbransjens produktpris for HÅG Tion, en elegant og fleksibel stol som passer like godt på hjemmekontor som i kontorlandskapet. Stolen, som er designet av Big-Game, Anderssen & Voll og Hunting & Narud, inneholder 75 prosent resirkulerte og gjenvinnbare materialer.

 

Northern er nominert for Gem, som de har laget sammen med Köln-designeren Meike Harde. Dette er et moderne og stilfullt svar på den klassiske stuesofaen, med myke, avrundede former og kanter som innbyr til komfort og kos.

 

Klassikerprisen

Nordmenns appetitt på norske designklassikere øker stadig. Årets nominerte til Klassikerprisen er Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, LK Hjelle Møbelfabrikk og Varier Furniture.

 

For nesten 60 år siden – i 1965 – lanserte Gudbrandsdalens Uldvarefabrik tekstilserien Hallingdal 65. Serien ble utviklet sammen med Halling-Kock Design Center og en av datidens mest toneangivende designere på sitt felt, Nanna Ditzel. Siden den gang har Lillehammer-bedriften produsert rundt 8,6 millioner meter med det prisbelønte møbeltekstilet.

 

Ingmar Relling er blant våre fremste møbeldesignere, og i 1964 skapte han sin magnum opus: lenestolen Siesta. Den elegante og behagelige stolen ble raskt en eksportsuksess, og ble blant annet kjøpt inn til Det hvite hus under Carter-administrasjonen. Gjennom årene har LK Hjelle Møbelfabrikk lansert flere varianter av Siesta-stolen, og totalt ligger salget på om lag 800 000 stoler, ifølge SNL.no.

 

Peter Opsvik-kreasjonen Variable vekket oppsikt da den ble lansert på Københavnmessen i 1979. Her skulle man ikke lenger sitte, men altså knele. Gevinsten var en variert og sunnere sittestilling, og en norsk designklassiker var født. Siden 2006 har Varier Furniture forvaltet og videreutviklet stolen under navnet Varier Variable Balans. Den er fremdeles en bestselger i 2023.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

STERK MERKEVARE. Figgjo er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Figgjo

 

MER EKSPORTSATSING. Bransjesjef Egil Sundet etterlyser sterkere offentlig satsing på designeksport. Foto: Tone Buene

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Figgjo Duett-serien.jpeg 7,68 MB (4500x3325)
Bilde - vedlegg til sak Egil Sundet - foto Tone Buene.JPG 1,96 MB (3456x2304)
Bilde - vedlegg til sak Figgjo gulldekor.jpg 373,80 kB (800x1067)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 24.04.2023 08:30
Teknisk løsning ZEVS AS