presseticker

Skip to main content

Satser på sirkulære møbler og digitalt porselen – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 13.10.2025 08:25 - av  Henning Poulsen

SIRKULÆRE PLANER. Slettvoll Møbler skal utforske nye forretningsmuligheter i de kommende produktpassene. Prosjektet får 470 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Johan Holmquist

VISER SERVISET PÅ SKJERMEN. Vareprøver er dyre og tungvinte å produsere. Figgjo vil digitalisere prosessen, og får 540 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Figgjo.

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

Den ene skal bruke teknologi for å levere bedre og billigere spesialprodukter i porselen. Den andre vil finne nye forretningsmuligheter i strenge møbelkrav fra EU. Nå deler Figgjo og Slettvoll Møbler på mer enn én million kroner fra DOGA.

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.

 

– Design er langt mer enn bare formgiving, noe disse to prosjektene fra møbel- og interiørbransjen glimrende eksempler på. Selv om Figgjo og Slettvoll Møbler er tradisjonsrike bedrifter, henger de på ingen måte igjen i fortiden. Nye tider gir nye og komplekse utfordringer, og måten disse møtes på kan gi et stort konkurransefortrinn og nye muligheter for bærekraftig vekst, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å lykkes.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.

 

Slettvoll Møbler: Ser sirkulære muligheter i EU-krav

Snart skal norskproduserte møbler utstyres med digitale produktpass som forteller om materialbruk, produksjonssted, resirkulering og miljøavtrykk. Disse følger møbelet gjennom hele levetiden.

 

Slettvoll Møbler på Stranda ønsker å være tidlig ute. De ser på kravet om produktpass som en mulighet til å ha løpende dialog med alle som kjøper et Slettvoll-møbel. I tillegg åpner det seg nye forretningsmuligheter knyttet til vedlikehold, reparasjon, gjenbruk og deling.

 

Sammen med Brand Valley og PlussLab skal møbelprodusenten avdekke og utforske hvilke muligheter de har. Gjennom observasjon, samtale og intervju skal prosjektet hente innsikt fra eksisterende og potensielle kunder, som deretter skal omsettes i tester og konseptutvikling.

 

Juryen vurderer prosjektet som et strategisk viktig og fremoverlent initiativ med høy læringsverdi og tydelig overføringspotensial til andre bransjer.

 

«Prosjektet kan levere et konkret bidrag til grønn omstilling i norsk industri. Vi mener det kan gi læring, vekst og verdiskaping i møbelbransjen og i arbeidet med å realisere EUs sirkulære mål i praksis,» står det i juryvurderingen.

 

Prosjektet får 470 000 kroner i støtte.

 

Figgjo: Digitale porselensopplevelser

I hele ni tiår har Figgjo laget sine porselensprodukter på Jæren. En trend i tiden er økende etterspørsel etter spesialdekor og skreddersydd design. Dermed må Figgjo produsere og sende stadig flere vareprøver, noe som både er dyrt og lite miljøvennlig.

 

Nå vil de tenke helt nytt og lage en digital løsning som skal gi kundene den samme visuelle og taktile opplevelsen som om de holdt produktet i hånden. Med dette prosjektet styrker Figgjo sin interne designavdeling med designere fra Frost Produkt og Manyone. Sammen skal de kartlegge behovene til ulike brukergrupper, fra produksjon og salg til forhandlere og sluttkunder.

 

Juryen påpeker at prosjektet kan tilføre nye impulser hos oppdragsgiver.

 

«Frost Produkt og Manyone bidrar med tung designfaglig kompetanse på tjenestedesign, strategi og digital formidling. Figgjo har egne designere i produktutvikling, men har begrenset erfaring med å bruke designmetodikk i strategisk innovasjon. Dette prosjektet kan bli en viktig læringsarena,» står det i juryens innstilling.

 

Prosjektet mottar 540 000 kroner i støtte fra DOGA.

 

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

FAKTABOKS

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025

 

 

Kontaktpersoner:

* Figgjo, designsjef Mariken Steen-Forgaard, mobil 92 24 37 11, mariken.steen-forgaard@figgjo.com

* Slettvoll Møbler, leder for bærekraft og strategiske prosjekter Karoline Fløtre Gati, mobil 92 22 98 51, karoline@slettvoll.no

* PlussLab, daglig leder Anita C. Drabløs, mobil 91 82 02 49, acd@plusslab.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

SIRKULÆRE PLANER. Slettvoll Møbler skal utforske nye forretningsmuligheter i de kommende produktpassene. Prosjektet får 470 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Margaret de Lange

 

VISER SERVISET PÅ SKJERMEN. Vareprøver er dyre og tungvinte å produsere. Figgjo vil digitalisere prosessen, og får 540 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Figgjo.

 

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 08:25
Teknisk løsning ZEVS AS