presseticker

Skip to main content

Sender norsk bærekraft til verdens viktigste designuke

  Publisert: 14.04.2018 07:46 - av  Henning Poulsen

EKSPORTSUKSESS. (f.v.) Ida Aandal Røijen i DOGA sammen med Jan Christian Vestre i Vestre og Christian Lodgaard fra Flokk. Foto: Johnny Syversen

Nordiske verdier som fellesskap, miljø og bærekraft står i sentrum for en rekordstor norsk utstilling under neste ukes Salone del Mobile i Milano. To av Norges fremste møbeleksportsuksesser blir med på lasset.

– Fellesnevneren for mange av årets utstillere er at de kombinerer kommersiell suksess og sterke eksporttall med en gjennomarbeidet satsing på bærekraft og samfunnsansvar. Vi tror disse vil danne utgangspunkt for et nytt norsk industrieventyr, sier Ida Aandal Røijen, rådgiver for internasjonal profilering i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Ti designere, fire kunsthåndverkere og seks produsenter skal vise seg fram på «Norwegian Presence», en norsk utstilling som arrangeres som del av en av verdens mest toneangivende designmesser. Bak utstillingen står DOGA, Norwegian Crafts og designkollektivet Klubben, i tillegg til en rekke partnere og sponsorer.

 

– Dette er et fantastisk eksempel på kraften som ligger i samarbeid. Sammen skal vi løfte både utøvere og bedrifter enda høyere på den internasjonale designhimmelen, sier Jan Christian Vestre, administrerende direktør hos utemøbelprodusent Vestre.

 

Årets norske utstilling – med navnet «Norwegian Presence» - inneholder flere milepæler. Denne gangen skal produsenter stå side om side med designere og kunsthåndverkere. Siden utstillingen dermed trenger mer plass enn tidligere skal den nå for første gang få utfolde seg i den design- og motetunge bydelen Tortona. Viktige internasjonale designpublikasjoner som Wallpaper, Sight Unseen og Dezeen har allerede trukket frem utstillingen som et av høydepunktene under designuken.

 

Eksporterer demokratisk design

Vestre har i løpet av to år økt eksportandelen sin med 25 prosent, og selger nå 54 prosent av møblene sine utenfor Norge. De har gode erfaringer med å delta på Salone del Mobile. I år skal produsenten blant annet vise fram det urbane auditoriumsmøblet Stoop samt sin April Go-kolleksjon. Sistnevnte er allerede installert på Times Square i New York.

 

– Designuken i Milano er en viktig arena for oss. Her tar vi ikke bare med møblene våre, men også vår filosofi når det kommer til demokratisk design. Mennesker flytter over landegrensene og stadig flere bor i byer, noe som gjør at motsetninger og konflikter kan bli tydeligere. Vi ønsker å skape trygge, sosiale møteplasser i det offentlige rom, der folk fra alle samfunnslag kan treffes, sier Jan Christian Vestre.

 

Produksjonssuksess på Røros

Flokk, som inntil i fjor sommer het Scandinavian Business Seating, har i mange år fulgt vugge-til-grav-filosofien i sin produksjon av kontorstoler. Samtidig har det norske selskapet hvert år oppnådd en betydelig økonomisk vekst. Etter hvert som bærekraft blir mer sentralt i de fleste bransjer og sektorer, velger stadig flere innkjøpere stoler fra Flokk.

 

Dermed har Flokk gradvis kommet i en posisjon hvor de har kunnet kjøpe opp en rekke kontor- og loungestolprodusenter rundt omkring i Europa. Det norske selskapet overtok i 2017 svenske Offecct og sveitsiske Giroflex, og nylig annonserte de oppkjøpet av polske Profim. Likevel foregår en god del av produksjonen i bergstaden Røros, deriblant alle produktene under HÅG-merkenavnet. Tre HÅG-stoler skal vises fram i Milano, blant annet nylanserte HÅG Futu Mesh.

 

– Fra Røros eksporterer vi 80 prosent av det vi lager. Fabrikken vår her er et levende bevis på at konkurransedyktig produksjon er fullt mulig i Norge, bare du tar veloverveide valg når det kommer til design og industrialisering, sier Christian Lodgaard, designdirektør i Flokk.

 

Med ti års fartstid i bilindustrien nøler han ikke med å trekke paralleller til bilproduksjon.

 

– Tysk bilindustri gjør det godt og sysselsetter mange fordi de er drivende gode på design og ingeniørkunst, og svært dyktige industrielt sett. Jeg pleier å si at det er en liten bilfabrikk vi driver på Røros. Prinsippene og suksessfaktorene er de samme, og hvis BMW kan produsere sine volummodeller i München er det ingen grunn til at ikke vi kan gjøre det samme på Røros, sier Lodgaard.

 

(Pressenytt)

 

Last ned pressepakke med katalog her: på norwegianpresence.no

 

 

Bildetekster:

EKSPORTSUKSESS. (f.v.) Ida Aandal Røijen i DOGA sammen med Jan Christian Vestre i Vestre og Christian Lodgaard fra Flokk. Foto: Johnny Syversen

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, rådgiver internasjonal profilering - Ida Aandal Røijen, mobil 451 36 778, ida@doga.no

* Design og arkitektur Norge, senior kommunikasjonsrådgiver – Jørgen Lie Furuholt, mobil 917 30 680, jlf@doga.no

 

Faktaboks

Norwegian Presence:

Vises på Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.

 

Partnere og sponsorer:

* Utenriksdepartementet

* Norsk Industri

* Innovasjon Norge

* Kebony

* Oslo Design Fair

* Norsk Hydro

* Norges sjømatråd

 

 

Utstillingsdesign av Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.
Grafisk design av Bielke & Yang

 

Årets utstillere:

Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.

Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.

Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 14.04.2018 07:46
Teknisk løsning ZEVS AS