Sender spennende Oslo-design til Manhattan
Denne uken reiser åtte norske møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022, som vil besøkes av mer enn 10.000 arkitekter, designere, forhandlere, distributører og journalister mellom 15. og 17. mai.
To av dem er fra hovedstaden:
Volver: Lanserer to teppekolleksjoner i USA
Ksenia Stanishevski står bak en av Norges mest spennende nye designaktører, teppemerket Volver. Kolleksjonene hennes befinner seg i skjæringspunktet mellom tradisjon og modernitet, og flytter grenser for hva vi forventer av tepper.
– Dette er den første visningen vår i det nordamerikanske markedet. Signalene er positive, og vi er veldig spente på mottakelsen. Målet er å komme i kontakt med relevante forhandlere og interiørarkitekter. Det er stor interesse for norsk design og norske verdier internasjonalt, sier Stanishevski.
Hun benytter ICFF som lanseringsplattform for to helt nye teppekolleksjoner: «Attraction» og «Pan». Førstnevnte er en serie av vevde tepper, basert på monotyper laget av den anerkjente kunstneren Borgny Svalastog. Sistnevnte er en serie håndtuftede tepper basert på mikrostrukturer i et lindetre fra Brønnøya i Oslofjorden, og designet er et samarbeid mellom trearkitekten Jørgen Tycho og Ksenia Stanishevski selv.
– Vi er svært stolte av våre to nye lanseringer. Begge tok flere år å utvikle gjennom arbeidskrevende og dypt kreative prosesser, sier Stanishevski.
Fram Oslo: Satser på skap, skrin og bunadspledd
Fram Oslo er ingen nykommer på det amerikanske markedet. Nå satser designselskapet på å skape nye kontakter og kundeforhold under ICFF 2022.
– Vi har nylig inngått en avtale med en betydelig aktør på det amerikanske turistmarkedet, og vi jobber med enda en kontrakt med en stor og viktig aktør. Imidlertid har pandemien satt en stopp for en del andre ting, og vi satser nå på å bygge et nytt nettverk i USA, sier medgründer og daglig leder Annette Hoff.
Fram Oslo skal vise fram både nyheter og etablerte produkter på Inside Norway. Det blir lansering for «Rundkast», et vegghengt skap designet av Andreas Bergsaker, som natt til onsdag fikk hederlig omtale under utdelingen av NYCxDESIGN-prisene. Også et nytt bunadspledd designet av Andreas Engesvik – «Gudbrandsdalen» – skal få sin debut foran et amerikansk designpublikum.
I tillegg er Hoff spent på mottakelsen til «Skave», designet av Njål Hatteberg, Taran Neckelmann og Ayla Gürsoy i nyetablerte Ytre. Det iøynefallende treskrinet er inspirert av tradisjonell byggeteknikk på Vestlandet, og gikk til topps under utstillingen Håndverk+ i 2021. Natt til onsdag mottok de tre unge designerne bak Ytre studentprisen NYCxDESIGN for treskrinet.
– I Fram Oslo er vi opptatt av inspirasjonen og historien bak designet. Det er noe særegent med norsk møbel og interiør, noe vilt og vakkert og kanskje litt utemmet sammenlignet med våre naboland, og dette appellerer til amerikanske designkjøpere. I tillegg er Norge forbundet med ærlige, enkle produkter som holder høy kvalitet, sier Hoff.
Sterk eksportvekst til USA
Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Det forteller Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
– Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier han.
Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.
– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.
– Trenger eget eksportkontor
Derfor ønsker han å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.
– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
PRISET I NEW YORK. Fram Oslo skal vise fram «Skave», designet av Njål Hatteberg, Taran Neckelmann og Ayla Gürsoy i nyetablerte Ytre. Det iøynefallende treskrinet vant studentprisen NYCxDESIGN. Foto: Fram Oslo
KUNSTNERISK TEPPE. Volver tar med «Pan» til USA. Foto: Volver
RUNDT SKAP. Fram Oslo håper at skapet «Rundkast» vil få det til å gå rundt for designivrige amerikanere. Foto: Inger Marie Grini
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
* Volver, grunnlegger Ksenia Stanishevski, mobil 99 03 82 82
* Fram Oslo, daglig leder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22
Pan .jpg 4,29 MB (2052x2736)
IngerMarieGrini_FramOslo_Rundkast_8626.jpg 10,36 MB (3840x5760)
Aurorix 1.jpg 12,79 MB (2736x3648)
bunadblanket-1.jpg 7,31 MB (4360x2910)
Bringeklut_FramOslo.JPG 478,94 kB (800x1200)