presseticker

Skip to main content

100% Norway i London:

Sørlandsdesign mot britisk gjennombrudd

  Publisert: 19.09.2011 07:00 - av  Henning Poulsen

IKKE GRØNN: Vibeke Skar vant designkonkurransen til 100% Norway med lampen ”Evergreen”, og satser nå på å selge så mange lamper som mulig på det britiske markedet. – Jeg har aldri vært så forberedt som jeg er nå, sier hun. Foto: Norsk Designråd

 

 

 

 

NORSK SPYDSPISS: – 100% Norway fungerer både som omdømmebygger og kommersiell spydspiss for norske designere og produsenter som vil satse internasjonalt, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd. Her med designtalent Vibeke Skar og lampen ”Evergreen”. Foto: Norsk Designråd

 

 

 

Oslo: De to Risør-produsentene Hødnebø og Nora of Norway er på vei til London for å promotere seg selv under 100% Norway. Samtidig blir sistnevnte lansert med brask og bram hos en toneangivende britisk interiørkjede.

 

– Norsk design er stilren og ærlig! Det sa Sir Terence Conran da han åpnet den første 100% Norway-utstillingen i London. I år går 100% Norway av stabelen for åttende gang i forbindelse med 100% Design på London Design Festival. Spinnaker by Hødnebø og Nora of Norway er blant de norske produsentene som skal vise seg fram for et kresent designpublikum mellom 22. og 25. september.

 

– Dette er selve flaggskipet i vårt arbeid med å løfte fram norsk design internasjonalt. Gang på gang har 100% Norway stjålet oppmerksomheten under en av Europas største og viktigste designutstillinger, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

 

Hødnebø har med seg stolen Spinnaker til London. Da designteamet skulle skape en moderne og luksuriøs stol, var målet å gi brukeren en avslappende følelse av å flyte på en hvit sky. Den seillignende formen gjenspeiler stolens navn; Spinnaker. – Vi er veldig stolt av modellen som i tillegg til stolen også inkluderer fotskammel og bord. Vi har opplevd stor interesse i eksportmarkedet, sier Birgitte Øverlier hos Hødnebø.

 

– Vi har også med oss Relax-stolen som ble designet allerede i 1960 av Olav S. Hødnebø, andre generasjon Hødnebø, forklarer Øverlier..Det er en stol med forenklede design, minimalisme og god funksjonalitet. Stolen ble relansert til 100-årsjubileet til Hødnebø i 2004.

 

Nora of Norway har deltatt tidligere og viser i år et loungebord, en stemningslampe og en kombinert krakk og stumtjener, produsert lokalt i Risør og Arendal.

 

 

Sørlandsk suksess

Den første suksesshistorien fra årets 100% Norway er allerede klar, og grunnlaget ble lagt i fjor. Da hyret arrangøren inn forretningsekspertise fra den velkjente britiske interiørkjeden Heal’s. Britene likte det de så av norsk design.

 

For halvannen måned siden lanserte Heal’s fire norske produsenter i Storbritannia under kampanjen ”Scandinavian Seasons”. Produkter fra Nora of Norway, Northern Lighting, Wik & Walsøe og Cathrine Kullberg Lighting selges nå i kjedens seks butikker. – Dette viser at 100% Norway fungerer både som omdømmebygger og kommersiell spydspiss, kommenterer Stavik.

 

Prototyper og markedsplaner

Vibeke Skar er et av designtalentene som reiser over til London for å delta på utstillingen. Sammen med Jens Praet og Northern Lighting vant hun designkonkurransen som 100% Norway arrangerte tidligere i år. I bagasjen har hun med både vinnerprosjektet, lampen ”Evergreen”, samt en rekke prototyper – og markeds- og forretningsplaner.

 

– På messer og utstillinger fokuserer designere ofte på produktet, og glemmer eller nedprioriterer å lage planer og komme i kontakt med potensielle kunder. 100% Norway har hjulpet meg mye fram mot denne utstillingen, og jeg har aldri vært så forberedt som jeg er nå, sier hun.

 

Skar satser på å etablere et kontaktnett i Storbritannia og selge så mange Evergreen-lamper som mulig på det britiske markedet. Dernest vil hun finne produsenter til prototypene hun har laget sammen med Ida Noemi Vidal.

 

– Enorm eksponering

– Hvert år får utstillerne på 100% Norway omtale i en rekke toneangivende design-, mote- og interiørblader over hele verden til en verdi av flere millioner kroner. I fjor var over 22 000 potensielle designkjøpere innom oss på utstillingen, sier Stavik.

(Pressenytt)

 

Finn mer informasjon om 100% Norway her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/100-norway-inntar-london-igjen-article18554-8366.html

http://www.norway.org.uk/100percent

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, tlf. 23 29 25 56,
mobil 975 45 978

* Kurator Benedicte Sunde, mobil 450 49 307

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

 

 

FAKTABOKSER

Norske utstillere på 100% Norway

 

Bedrifter:

Figgjo

Nora of Norway

Northern Lighting

Spinnaker

Tonning

Wik & Walsøe

 

Designere med prototyper:

Caroline Olsson

Gridy (Wilhelm Teisner & Lars Olav Dybdal)

Ida Noemi Vidal

Magnus Pettersen

Martin Solem

Petter Skogstad

Vibeke Skar

Hallgeir Homstvedt

Torbjørn Anderssen og Espen Voll

 

Dette er 100% Norway

* 100% Norway har i åtte år vist fram noe av det beste innen norsk møbel- og interiørdesign.

* Er en døråpner til internasjonale markeder for norske designere og produsenter.

* Er en del av 100% Design, en av verdens største og viktigste utstillinger innen møbel- og interiørdesign, og arrangeres av Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London, Norsk Industri og Norsk Designråd.

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.09.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS