presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Svart kaffe og spreke sykler fra Akershus

  Publisert: 18.04.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

KAFFESATSING: Wilfa og Designit fikk Merket for god design for ”Wilfa Svart Manuell”.

 

FYRTÅRN PÅ TO HJUL: Hard Rocx Bikes og sivilindustridesigner Tomas Brødreskift fikk Merket for god design for ”Hard Rocx MTB Sykkelramme”.

 

ENKLERE VIDEOKONFERANSER: Cisco fikk Merket for god design for ”Cisco TelePresence MX200”.

 

Oslo: Wilfa på Hagan vil skape en ny norsk kafferevolusjon, Hard Rocx Bikes fra Asker har laget en av markedets aller tøffeste terrengsykler, mens det nøkkelferdige videokonferansesystemet til Cisco på Lysaker selger som varmt hvetebrød. Totalt er det seks bedrifter fra Akershus som mottar det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

I tillegg til Wilfa, Cisco og Hard Rocx ble Merket for god design også gitt til Telenor Comoyo på Fornebu, DNB Næringseiendom på Lysaker og Alma på Årnes. Sistnevnte står bak det velkjente økologiske konseptet Helios.

 

Slår ring rundt norsk kaffe

Skal det være en dobbel caffé macchiato uten skum? En enkelt cortado med lettskummet skummetmelk? Eller kanskje en ristretto amaretto fortizzimo grande fra en helautomatisk kapselmaskin? Utenlandske kaffetrender har satt sitt preg på nordmenns kaffevaner, men de siste årene har det kommet en motreaksjon. Stadig flere baristaer og entusiaster slår nå ring rundt den norske filterkaffen.

 

– Vi bygger vår strategi på at svart kaffe er en del av vår nordiske kaffekultur og aldri vil kunne erstattes av den søreuropeiske espressoen eller americanoen fra USA. Vi tror på en renessanse for filterkaffen og for det tradisjonelle kaffehåndverket, sier Arild Jørgensen, produktdirektør i Wilfa.

 

Sto ved et veiskille

Da Wilfa og traktermerket Moccamaster gikk hvert til sitt for noen år siden sto den norske produsenten plutselig ved et veiskille. Moccamaster hadde stått for halvparten av Wilfas omsetning. Noe måtte gjøres! – Kaffe har fulgt Wilfa i 25 år, og derfor bestemte vi oss for å utvikle vår egen kaffeserie, forklarer Jørgensen.

 

Designit ble valgt som designbyrå, og Wilfa ble tidlig overbevist om at de hadde funnet den rette samarbeidspartneren. – Designerne var selv lidenskapelige kaffedrikkere, og skjønte umiddelbart hvor vi ville, forteller Jørgensen.

 

Gir kaffekontrollen til brukeren

Underveis i prosjektet ble Tim Wendelboe, norsk verdensmester i baristakunst, en viktig samarbeidspartner. Wendelboe satser selv på filterkaffe gjennom sitt brenneri, og han deler Wilfas kaffesyn: – Det er filterkaffen som virkelig gir alle de rike smaksnyansene kaffe har å by på. Tilbereder du kaffe riktig og drikker den fersk, så gir den en smaksopplevelse du aldri vil få med espresso eller melkebasert kaffe, sier Jørgensen.

 

Wilfa bestemte seg tidlig for å satse på kunder med over gjennomsnittlig interesse for kaffe. Denne målgruppen har gjerne mye kunnskap om hvordan kaffe skal tilberedes, og ønsker ikke å overlate kontrollen over bryggeprosessen til en maskin. Resultatet ble ”Wilfa SVART Manuell”, en manuell trakter som lar brukeren selv justere hvordan kaffen skal lages.

 

– Vi gir de avanserte kundene mulighet til å styre temperatur og trekketid etter egne smakspreferanser, samtidig som trakteren er enkel og forståelig nok til å kunne brukes av folk flest, sier Jørgensen.

 

Klassisk skandinavisk design

I kontrast til vanlige kaffetraktere består Wilfa SVART av en avtakbar vannkoker som gjør det enkelt å bestemme temperaturen på vannet, og som også kan brukes til å lage te og andre varme drikker. Formspråket er klassisk skandinavisk design der funksjonalitet står i sentrum.

 

I fjor høst kunne en stolt og spent produsent lansere kaffetrakteren under det nordiske baristamesterskapet i København. Et begrenset opplag ble raskt revet bort, og nå gleder Jørgensen seg til hovedlanseringen 25. april i år. Da blir Wilfa SVART å finne i butikker over hele Norden.

 

Videokonferanse på et kvarter

De fleste er enige i at videokonferanser er en fin ting. Du slipper å reise til en annen kant av landet – eller verden – noe som er bra for både miljø, effektivitet og familieidyll, samtidig som du likevel kan se din møtepartner i øynene.

 

Dessverre står ofte videokonferanseutstyret på sjefens kontor, eller på et forgjettet møterom som helst må bestilles mange uker i forveien. Det har Cisco tatt konsekvensen av. De har laget et produkt, Cisco TelePresence MX200, som lar seg installere på bare 15 minutter.

 

– MX200 er ekstremt enkelt å installere, bruke og administrere. Vi er først ute i markedet med et nøkkelklart, rimelig produkt for små og mellomstore møterom, og tidspunktet er optimalt. Mange bedrifter ønsker å gjøre videokonferanser tilgjengelig for sine ansatte, og trenger en standardisert løsning som kan rulles ut raskt, sier Torkel Mellingen, designsjef i Cisco.

 

– God design kan gjøres billig

Han forteller at når kunden selv kan montere systemet, reduseres anskaffelseskostnaden. Alle komponenter er fullintegrert, elektronikk og kabling er kraftig forenklet og det er færre deler. Samtidig er MX200 et estetisk tiltalende produkt som tåler å stå fremme istedenfor å gjemmes bort i et skap når det ikke er i bruk.

 

– Smarte og estetiske løsninger gjør ikke nødvendigvis et produkt dyrere. Gjennom hele prosjektet hadde vi en uttalt målsetting om å løse mest mulig med færrest mulig komponenter. Viljen til å gå nye veier ble nøkkelen til god design med liten prislapp, sier industridesigner Kristian Magnus Østensen.

 

Løsningen ble lansert i fjor sommer, og salget er i ferd med å ta av. Store Cisco-kunder i bank- og finansbransjen, industri og offentlig sektor har allerede bestilt flere hundre systemer til sine kontorer rundt omkring i verden.

 

Design, kvalitet og service på hjul

Sykkelbransjen har tatt av i Norge de siste årene, og stadig flere internasjonale produsenter har oppdaget utstyrsglade nordmenns store kjøpevilje. Asker-produsenten Hard Rocx Bikes skjønte at de måtte tilpasse seg den nye virkeligheten.

 

– Våre tre viktigste våpen i konkurranse med store internasjonale aktører er design, høy kvalitet og god service. Vi utvikler sykler tilpasset norske behov og er ett av de to store sykkelmerkene som brukes av utøvere og mosjonister på ritt som Birken, Grenserittet og Raumerittet, sier Dag Johnsen, som er ansvarlig for sykkeldesign i Hard Rocx.

 

Trengte et fyrtårn

I over 20 år har Hard Rocx vært en aktør i sykkelmarkedet, men inntil nylig hadde Asker-produsenten aldri selv stått for alle fasene i utviklingen av en offroadsykkel.

 

– Dette ble et fyrtårnprosjekt for oss, noe som skulle stå fram og lyse som et innovativt produkt i et stort og sammensatt marked. Som en liten aktør er det viktig å vise at vi evner å gjennomføre produktutvikling på høyt nivå – det gir troverdighet hos forbrukere, forhandlere og konkurrenter, sier Johnsen.

 

Sammen med sivilindustridesigner Tomas Brødreskift kastet Hard Rocx-gjengen seg over styret for å skape en stiv, men samtidig komfortabel ramme med et designspråk som kunne skille den ut blant konkurrentenes produkter. Prosessen tok utgangspunkt i utallige timer med testing, først i 3D-simulator og deretter gjennom nitidig gjennomprøving og stresstesting av ulike prototyper.

 

Knekker vibrasjonene

Resultatet har fått navnet ”Hard Rocx OX MTB”, og noe av det mest nyskapende med rammen er knekken i setestagene. Karbon gjør rammen lett, sterk og stiv – noe som også kan være en ulempe, da den kan bli for stiv. Knekken i OX-rammen absorberer de verste vibrasjonene når man sykler i terreng, og gir dessuten sykkelen et iøynefallende særpreg.

 

Ifølge Johnsen er OX en av de mest spennende terrengsykkelrammene som finnes på markedet. Det synes sykkelkundene også. Så langt i 2012 har Hard Rocx satt ny rekord i forhåndssalg, og OX-rammen er en viktig årsak til dette.

 

– Design er en lidenskap for oss. Vi ønsker å levere produkter som er sukkertøy for øyet, som gir eieglede og som gjør oss stolte hver gang vi får øye på en Hard Rocx-sykkel, fastslår Johnsen.

(Pressenytt)

 

Her er alle mottakere fra Akershus:

Produkt: Helios – redesign innpakning og profil

Bedrift: Alma (Årnes)
Design: Uniform Strategisk Design

 

Produkt: Wilfa Svart Manuell
Bedrift: Wilfa (Hagan)
Design: Designit

 

Produkt: Cisco TelePresence MX200
Bedrift: Cisco Systems Norway (Lysaker)
Design: Cisco’s Design Department (Lysaker)

 

Produkt: Hard Rocx OX MTB Sykkelramme
Bedrift: Hard Rocx Bikes (Asker)
Design: Sivilindustridesigner Tomas Brødreskift

 

Produkt: Comoyo Film & TV
Bedrift: Telenor Comoyo (Fornebu)
Design: Bleed

 

Produkt: Ullevaal Sentrum
Bedrift: DNB Næringseiendom (Lysaker)
Design: Neue Design

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

KAFFESATSING: Wilfa og Designit fikk Merket for god design for ”Wilfa Svart Manuell”.

 

FYRTÅRN PÅ TO HJUL: Hard Rocx Bikes og sivilindustridesigner Tomas Brødreskift fikk Merket for god design for ”Hard Rocx MTB Sykkelramme”.

 

ENKLERE VIDEOKONFERANSER: Cisco fikk Merket for god design for ”Cisco TelePresence MX200”.

 

 

Kontaktpersoner:

* Cisco, markedssjef Berit Lid Scharff, mobil 971 39 487, e-post berit.lid.scharff@cisco.com

* Hard Rocx AS, design- og utviklingssjef Dag Johnsen, mobil 957 77 715

* Wilfa, produktsjef Arild Jørgensen, mobil 928 86 980

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Wilfa_Svart_manuell_trakter_02.jpg 28,22 kB (950x650)
Bilde - vedlegg til sak Hard_Rocx_OX_MTB_Sykkelramme.jpg 32,79 kB (3200x2262)
Bilde - vedlegg til sak Cisco_MX200_front.jpg 17,07 kB (2400x3395)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS