presseticker

Skip to main content

Svolvær-pledd og Mo i Rana-matter inntar Manhattan

  Publisert: 11.05.2022 10:09 - av  Henning Poulsen

DESIGN PÅ DØRSTOKKEN. Heymat skal vise fram «Mix Teklan», designet av Kristine Five Melvær, under ICFF. Foto: Tekla Evelina Severin

BUNADSPLEDD. Andreas Engesviks bunadspledd skal stilles ut på Inside Norway-standen i New York. Foto: Fram Oslo

FRA SVOLVÆR. Den kjente designeren Andreas Engesvik. Foto: privat

For første gang er USA det største eksportmarkedet for norske møbler og interiør. Nå skal Heymat fra Mo i Rana og et velkjent bunadspledd fra en Svolvær-oppvokst designer innta New York.

Denne uken reiser åtte norske møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022, som vil besøkes av mer enn 10.000 arkitekter, designere, forhandlere, distributører og journalister mellom 15. og 17. mai.

 

Mo i Rana-matter på USAs dørstokk

Matteprodusenten Heymat har allerede gryende handelsforbindelser over Atlanterhavet. Såpass stor er etterspørselen at Mo i Rana-bedriften har opprettet eget lager i USA og flyttet produksjon av varer for det amerikanske markedet dit.

 

– Vi har to av de viktigste aktørene i den amerikanske design- og interiørbransjen i vår portefølje, noe som gjør at vi nå satser på lager og distribusjon der borte. I tillegg har vi gjort store investeringer i synlighet. Fundamentet for vekst er bedre enn noensinne, og vi gleder oss stort til ICFF i år, sier Tina Østrem, salgs- og markedssjef i Heymat.

 

Til Manhattan tar hun og resten av Heymat-gjengen med to av sine karakteristiske matter: prisbelønte «Sand» og «Mix Teklan». Sistnevnte vant selveste NYCxDesign Award i fjor. Begge er designet av nordlandsbedriftens faste samarbeidspartner, Kristine Five Melvær. Også teppeflisene «Zen» skal vises fram.

 

– Et økende behov for å komme nærmere naturen, er felles for mange som søker til skandinavisk og norsk design. Vår design står for renhet og minimalisme, og er formet av livsstilen vi skandinaver i stor grad lever. Dette opplever mange som attraktivt, sier Østrem.

 

Håper på USA-gjennombrudd for Engesviks bunadspledd

Fram Oslo er ingen nykommer på det amerikanske markedet. Nå satser designselskapet fra Eiksmarka på å skape nye kontakter og kundeforhold under ICFF 2022.

 

– Vi har nylig inngått en avtale med en betydelig aktør på det amerikanske turistmarkedet, og vi jobber med enda en kontrakt med en stor og viktig aktør. Imidlertid har pandemien satt en stopp for en del andre ting, og vi satser nå på å bygge et nytt nettverk i USA, sier medgründer og daglig leder Annette Hoff.

 

Fram Oslo skal vise fram både nyheter og etablerte produkter på Inside Norway. Det blir lansering for «Gudbrandsdalen» - et nytt bunadspledd designet av Andreas Engesvik fra Svolvær.

 

– I Fram Oslo er vi opptatt av inspirasjonen og historien bak designet. Det er noe særegent med norsk møbel og interiør, noe vilt og vakkert og kanskje litt utemmet sammenlignet med våre naboland, og dette appellerer til amerikanske designkjøpere. I tillegg er Norge forbundet med ærlige, enkle produkter som holder høy kvalitet, sier Hoff.

 

Sterk eksportvekst til USA

Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Det forteller Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

– Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier han.

 

Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.

 

– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.

 

– Trenger eget eksportkontor

Derfor ønsker han å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.

 

– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

DESIGN PÅ DØRSTOKKEN. Heymat skal vise fram «Mix Teklan», designet av Kristine Five Melvær, under ICFF. Foto: Tekla Evelina Severin

 

BUNADSPLEDD. Andreas Engesviks bunadspledd skal stilles ut på Inside Norway-standen i New York. Foto: Fram Oslo

 

FRA SVOLVÆR. Den kjente designeren Andreas Engesvik. Foto: privat

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

* Heymat, salgs- og markedssjef Tina Østrem, mobil 97 68 64 85

* Fram Oslo, daglig leder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.05.2022 10:09
Teknisk løsning ZEVS AS