presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Tre designvinnere fra Rogaland

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

SmartSeal fikk Merket for god design for SmartSeal FLEX.

Oslo: SmartSeal fra Sandnes, Laerdal Medical fra Stavanger og Rogaland Konservefabrikk på Hervik har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

I Rogaland er det i år tre mottakere; SmartSeal i Sandnes, Laerdal Medical fra Stavanger og varemerket Hervik, som tilhører Rogaland Konservefabrikk. I tillegg har også en filial av Sparebanken Vest som ligger i Stavanger også mottatt utmerkelsen.

 

Sølefri kork

SmartSeal har fått Merket for god design for SmartSeal FLEX, en drikkekork som ikke søler. Det var oppfinner og gründer Kjetil Næsje som kom på ideen i 2001, drevet av å hindre at barna sølte drikkevarer i baksetet på bilen.

 

Etter å ha patentert løsningen, startet Næsje selskapet SmartSeal i Sandnes – som i dag har åtte ansatte. Korken SmartSeal FLEX ble lansert overfor drikkevareprodusenter i hele verden i april i fjor. En ventil som er følsom for undertrykk som dannes i munnhulen gjør at korken automatisk åpner seg når man drikker av flasken. Når drikkingen opphører, stenges ventilen umiddelbart.

 

Milliardambisjon

– Ambisjonen er å levere én milliard korker allerede i løpet av 2011, avslører utviklingsleder i SmartSeal, Kyrre Fredriksen. I 2007 ble det på verdensbasis solgt nærmere 20 milliarder såkalte sportskorker til produsenter av blant annet flaskevann, sportsdrikker og juice, og markedet vokser med omkring 10 prosent i året.

 

Så langt ser det svært lovende ut for rogalandsbedriften, som allerede er i dialog med 50 ulike merkevarer over hele verden som ønsker å benytte korken.

 

– Responsen i markedet har vært veldig positiv, først og fremst på grunn av korkens unike funksjon og attraktive design. Derfor er vi også svært glade for at vi har fått Merket for god design, en solid anerkjennelse av det omfattende utviklings- og designarbeidet vi har lagt ned over fem år, sier Fredriksen.

 

Satser på eksport

Nesten alle SmartSeals markedsaktiviteter retter seg mot eksportmarkedet, siden hjemmemarkedet er forholdsvis beskjedent, men Fredriksen avslører at selskapet også er i dialog med en håndfull norske aktører.

 

– Drikkevareprodusenter bytter ikke kork over natten. Det ligger lange prosesser bak som normalt minimum tar ett år, men vi satser på å ha SmartSeal FLEX-korker på flasker i butikkhyllene i løpet av 2009, sier Kyrre Fredriksen.

 

Redder liv

Dersom du får hjertestans kan riktig utført hjerte-lunge-redning doble overlevelsessjansene dine. Dessverre kan det i en presset situasjon være vanskelig å levere brystkompresjoner på en korrekt måte.

 

Derfor har Laerdal Medical utviklet CPRmeter, som gir deg tilbakemeldinger på hvordan du utfører kompresjonene. Nå belønnes det Stavanger-baserte selskapet med Merket for god design.

 

– Hovedmålgruppen er den profesjonelle livredderen, som trenger et produkt som hjelper dem uten å forandre etablerte arbeidsrutiner, forteller Jan Holm, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Laerdal Medical. Selskapet har en 50 år lang historie med å produsere medisinske behandlings- og opplæringsprodukter, og er i dag markedsleder internasjonalt i sitt segment.

 

Veiledning i sanntid

CPRmeter gir brukeren sanntidstilbakemelding på både kompresjonsdybde og –rate. Den teller kompresjoner og gir tilbakemelding ved for eksempel for lange opphold mellom kompresjonene. På den måten vet livredderen om han eller hun er innenfor den anbefalte livredningsprosedyren.

 

Det står et titalls produktutviklingsingeniører og industridesignere bak CPRmeter. Forrige generasjon av dette produktet selges sammen med hjertestarter fra blant andre amerikanske Philips, og er blitt solgt til markeder på de fleste kontinenter. Også den nye versjonen av CPRmeter finnes som kabelversjon, og kan kobles til Philips nye hjertestarter FR3.

 

Personlig bank

Ønsket om å formidle at Sparebanken Vest er en bank som setter kunden i sentrum er utgangspunktet for at Sparebanken Vest, med hovedkontor i Bergen, har utviklet et helt nytt kontorkonsept sammen med byrået GRID Design. Konseptet er nå integrert i bankens nye lokalkontor i Stavanger.

 

– Vi skulle etablere oss i Stavanger, der vi var en ganske ukjent aktør i markedet. Derfor ville vi skille oss ut fra konkurrentene ved å posisjonere oss på en tydelig og annerledes måte, sier Aina Tysse, som er markedssjef i Sparebanken Vest.

 

Inspirert av vestlandsnatur

Resultatet ble ganske ulikt den kjølige funksjonalismen som tradisjonelt forbindes med et banklokale. Designuttrykket låner trekk fra det private hjemmet for å skape ro og trygghet, samtidig som Vestlandets dramatiske natur har inspirert til sterke former og variert materialbruk. Målet har vært å skape et dynamisk og inspirerende rom der kunden og banken er partnere – ikke motparter.

 

– Konseptet er blitt tatt godt i mot av både kunder og ansatte, og vi har fått mye uoppfordret skryt. Banken har fått en god start i Stavanger, og jeg tror konseptet som forsterker kundefokuset vårt har bidratt til den positive totalopplevelsen kundene har fått av oss, sier Tysse.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* SmartSeal AS, Development Manager Kyrre Fredriksen, mobil 922 59 773

* Sparebanken Vest, markedssjef Aina Tysse, mobil 911 21 518

* Laerdal Medical markeds- og kommunikasjonsdirektør Jan Holm, mobil 906 41 133

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak smartseal.jpg 6,80 kB (459x306)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS