presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2009:

Trønderbedrift med dypvannsrevolusjon

  Publisert: 26.02.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Nominerte til hedersprisen. Fra venstre Nenad Pavel, industridesigner, Thor Jørgensen, metallurgist, og Fredrik Næs, teknisk manager i SeaBed Geophysical AS. Foto: Johnny Syversen

Statsråd Sylvia Brustad får informasjon om hvordan SeaBed fungerer i praksis av Nenad Pavel og Fredrik Næs fra SeaBed Geophysical AS. Foto: Johnny Syversen

Oslo: SeaBed Geophysical i Trondheim er nominert til Hedersprisen for god design 2009 for CASE Abyss, en banebrytende dypvannssensor som har gitt det norske selskapet et stort salgsfortrinn internasjonalt.

Hva har musikk-Norges mest kjente festivallogo, en iøynefallende dypvannssensor og en bevegelig dobbeltseng til felles? Svar: Alle er et resultat av en ekstremt grundig designprosess!

 

Den høythengende Hedersprisen for god design deles ut onsdag 11. mars under Designdagen 2009, den viktigste designbegivenheten i Norge. Nå går Norsk Designråd ut og offentliggjør hvilke tre norske designprosjekter som er nominert til Hedersprisen for god design 2009, og åpner samtidig en utstilling på DogA (Design- og Arkitektursenteret) i Oslo der de nominerte stilles ut.

 

– Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical som er nominert til Hedersprisen for god design. Disse tre selskapene jobber nemlig svært metodisk og målrettet med design i alt de gjør, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design. De tre nominerte er valgt ut fra årets 167 søkere på Merket for god design.

 

Ministerskryt til SeaBed

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad deltok på åpningen av utstillingen i DogA 26. februar, og er mektig imponert over de tre nominerte designprosjektene. – Både Jensen Møbler, SeaBed Geophysical og Øyafestivalen er norske rollemodeller for hvordan design kan brukes til å skape sterke, innovative produkter og tjenester, sier hun.

 

Nå håper Brustad at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet. – For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier, og her er design et viktig verktøy. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker ministeren.

 

Oppdrag i kø

Hard konkurranse og sterkt prispress mellom selskaper som driver med geofysisk leting på store havdyp, var utgangspunktet for at trondheimsbaserte SeaBed Geophysical gikk i gang med utviklingen av CASE Abyss. SeaBed Geophysical har sitt utspring fra miljøet rundt Statoil-forskningssenteret på Rotvoll, og teller i dag 20 ansatte. I 2006 ble selskapet kjøpt opp av SeaBird-konsernet, noe som ble avgjørende for industrialiseringen av CASE Abyss.

 

– Selvsagt er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye CASE Abyss har bidratt på salgssiden. Sensoren er bare en del av en tjeneste, nemlig seismiske data som vi leverer til internasjonale oljeselskaper. Men faktum er at mens vi tidligere måtte bruke mye tid og krefter på å skaffe nye oppdrag, står jobbene nå i kø for oss, uttaler en fornøyd Fredrik Næs, som er avdelingsleder i Trondheim.

 

Gammel design overbord

Da SeaBed Geophysical skulle lage en ny seismisk sensor for geofysisk kartlegging på store havdyp, valgte de å tenke helt nytt fremfor å flikke på tidligere løsninger.

 

– Vi gikk bort fra den tradisjonelle evolusjonsmodellen, som ga for høye kostnader og for få funksjoner, og som ikke oppfylte nye krav til lagring og håndtering. Vi brøt derfor med det eksisterende designet og startet på nytt, forteller Næs.

 

Industridesignere ble koblet inn på et tidlig stadium for å jobbe med alle de til dels motstridende kravene. En designer fra Abyssus Marine Services har sittet i lokalene til SeaBed Geophysical under store deler av utviklingsprosessen.

 

Halverte kostnadene

Resultatet, som fikk navnet CASE Abyss, har vakt stor oppsikt i fagmiljøene. Produksjonskostnaden per enhet er halvert i forhold til tilsvarende løsninger, samtidig som CASE Abyss også er vesentlig mindre og lettere å håndtere.

 

I tillegg lar den seg stable i høyden, noe som gjør at et skip nå kan transportere dobbelt så mange enheter. Batterier kan byttes uten å åpne skjellet, skadede deler kan lett skiftes ut, og det går dessuten raskere å hente ut data fra enhetene.

 

Populær i salgsmøter

Samtidig har det estetiske ved CASE Abyss fått spille en viktig rolle, kanskje overraskende viktig med tanke på at sensoren gjør jobben sin på opptil 3000 meters dyp.

 

– Produktet har faktisk blitt et viktig hjelpemiddel for å forklare systemet vårt for kundene. Utformingen er iøynefallende og unik, og gjenspeiler tjenestens identitet på en svært god måte Vi tar gjerne med en modell av CASE Abyss i salgsmøter, og vi ser at oljeselskapene husker oss bedre når vi kan koble presentasjonene våre til noe visuelt og håndfast, forteller Næs.

 

SeaBed Geophysical har allerede produsert 500 enheter av CASE Abyss, og de fleste enhetene er til enhver tid ute på oppdrag. Nå vurderer selskapet å produsere ytterligere 500 enheter for å møte fremtidige oppdrag.

 

Unik utstilling

I perioden 26. februar til 11. mars vil de tre nominerte designarbeidene stå utstilt ved DogA i Oslo, og utstillingen er åpen for publikum. Fra og med 19. mars utvides utstillingen til å gjelde alle pris- og merkemottakere fra Designdagen 2009.

 

– Utstillingene er en unik sjanse til å få et øyeblikksbilde av norsk design. De utstilte produktene og tjenestene representerer det ypperste innen designfaget her til lands akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Filmer:

Se film fra offentliggjøringen av nominasjonene her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009

Se film om CASE Abyss her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009 (Scroll litt nedover siden)

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/nominert-til-hedersprisen-for-god-design-article7990-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* SeaBed Geophysical, avdelingsleder Fredrik Næs, mobil 986 34 163

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2009

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 167 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Festivalprofil 2008

Bedrift: Øyafestivalen

Design: The A.K.I.G.A/Graphic Holding AS

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertoyafestivalen

 

Produkt: CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertcaseabyss

 

Produkt: Jensen Eden

Bedrift: Jensen Møbler

Design: NPK design

Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertjenseneden

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2008

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak seabed3 medium.jpg 24,04 kB (2500x3406)
Bilde - vedlegg til sak brustad og seabed medium.jpg 4,43 kB (2800x1974)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.02.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS