presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Trønderdesign med brodd

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Paravan fikk Merket for god design for ”P-brodden Proff”

Oslo: Paravan fra Kyrksæterøra og Røros Tweed har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Færre falluhell

Paravan mottok Merket for god design for en ny versjon av P-brodden rettet mot HMS-markedet - ”P-brodden Proff”. Videreutviklingen har familiebedriften fra Kyrksæterøra gjort sammen med byrået Inventas Molde.

 

– Isbrodden gjør arbeidshverdagen tryggere for de som jobber med for eksempel bygg, vei og renovasjon, der det kan være lett å miste fotfestet, forteller daglig leder Hans Henrik Thaulow, som er tredje generasjon som driver Paravan.

 

Produktet er en videreutvikling av Paravans eksisterende brodder, og har siden i fjor høst vært ute på testsalg. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, og Thaulow tror brodden snart kan bli tilgjengelig gjennom vanlig salg.

 

Den nye brodden er robust, men likevel lett. Piggene er støpt inn i gummisålen, og sitter både foran og bak, noe som gir godt grep og en naturlig gange. Broddens festemekanisme gjør at den sitter godt fast også ved store bevegelser, og at den kan festes til store vernestøvler.

 

Også for yngre

Paravan har lagt mye innsats i å fjerne hjelpemiddelpreget som gjerne følger med brodder. – En undersøkelse fra Sverige viser at 40 prosent av alle fallulykker på is og snø skjer med folk under 50 år. Brodder er med andre ord ikke bare for eldre mennesker, konstaterer Thaulow.

 

Populært pledd

For ullpleddet Boomerang mottok Røros Tweed og byrået Grissla Design Studio på onsdag Merket for god design. Boomerang ble lansert i august i fjor, og markedsansvarlig Erling Digernes forteller at pleddet er blitt godt mottatt.

 

– I vår bransje må det omkring ett år til for å avgjøre om et produkt har lykkes eller ikke, men Boomerang er blitt veldig godt mottatt på messer både i inn- og utland, sier han.

 

Pledd utgjør den største eksportartikkelen til Røros Tweed, med blant andre det japanske keiserpalasset og motehuset Christian Dior på kundelisten. Når det gjelder Boomerang, så har interessen vært stor på det europeiske markedet - spesielt Tyskland, Frankrike, Sveits og Italia.

 

– Norsk ull best

– Vi bruker utelukkende norsk ull, som er den reneste og mest miljøvennlige ullen. Fordi det er såpass kaldt på fjellbeite, fester det seg lite utøy i ullen, og dermed må ikke sauene bades i kjemikaler før de klippes. I tillegg gir norsk ull et veldig lett og luftig garn som har særegne egenskaper, forklarer Digernes.

 

Digernes forteller at det norske pleddmarkedet kan deles inn i to hovedsegmenter; design- og interiørbutikker i øvre prissjikt, og den noe mer tradisjonelle husfliden.

 

Formet som en boomerang

Målet med Boomerang-pleddet var å skape et moderne pledd som appellerte spesielt til en litt yngre og mer urban kjøpegruppe. Designet ble derfor enkelt og med en tydelig grafisk form - inspirert av en boomerang. Mønsteret fungerer like godt på begge sider av pleddet, med mulighet for å variere mellom de to sidene.

 

– Det er mye ensfargede sofaer i Norge, og da er det rom for et fargerikt og markant pledd som fremhever det moderne interiøret, sier Digernes.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Paravan, daglig leder Hans Henrik Thaulow, mobil 930 21 014

* Røros Tweed, markedsansvarlig Erling Digernes, mobil 970 36 536

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak p-brodden.jpg 38,59 kB (401x600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS