presseticker

Skip to main content

Trønderinnovasjon skal gjøre pleietrengende mer selvstendige

  Publisert: 23.01.2017 07:11 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Bedriften AssiTech vil gå nye veier for å gjøre pleietrengende som bor hjemme mest mulig selvhjulpne. Nå får trondheimsselskapet 450 000 kroner i innovasjonsmidler for å se nærmere på saken.

Gjennom AssiStep, en trappeassistent for eldre, har AssiTech gjort stor suksess i markedet for omsorgsteknologi i Norge. Selskapet med base i Trondheim sentrum ønsker nå å finne nye forretningsområder som passer med filosofien om at pleietrengende skal få hjelp til å gjøre mest mulig selv.

 

– Vi blir stadig flere eldre i Norge, og derfor er vi nødt til å løse omsorgsoppgavene på en mer effektiv måte enn før. Hverdagsrehabilitering er blitt en ny tilnærming i kommunene, der tverrfaglige team med terapeuter hjelper hjemmeboende med å løse utfordringer for egen maskin, forteller Halvor Wold, daglig leder i AssiTech.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

– I prosjektet vårt skal vi følge terapeuter som jobber med hverdagsrehabilitering for å lære av den innsikten og de erfaringene de gjør seg. Prosjektet skal kartlegge og forstå arbeidsmetodene som brukes. Målet er å komme opp med måter som øker effekten av denne type rehabilitering, sier Halvor Wold. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Eggs Design.

 

Øker konkurransekraften til næringslivet

Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* AssiTech, markedssjef Eirik Medbø, mobil 40 86 31 98

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

 

Her er årets DIP-prosjekter:

* AssiTech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 01 DIP HH Johnny Syversen jan17.jpg 21,71 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:11
Teknisk løsning ZEVS AS